از طرفی دومین ورود پول حقیقی حدود ۳۱‌میلیارد‌تومان و به صندوق‌های اهرمی بوده‌است، با توجه به اینکه اهرمی‌‌‌‌‌ها مخصوص سرمایه‌گذارانی است که نسبت به بازار خوشبین هستند، این آمار نشان می‌دهد که در پله بعدی سهامدارانی هستند که انتظار دارند بعد از اعلام نتایج انتخابات، بازار سرمایه از وضعیت رکود خارج ‌شود اما با توجه به اینکه میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت تقریبا ۹‌برابر صندوق‌های اهرمی بوده، می‌توان گفت فعلا بیشتر بازار انتظار تداوم فضایی مبهم در بازار را دارند. از طرف‌دیگر نگاهی به روند معاملات طی سه روز معاملاتی اخیر نیز تاثیر شدید انتخابات بر روند معاملات را تایید می‌کند. ارزش معاملات برای پنجمین روز متوالی دیروز نیز در محدوده ۲ همت بود و برای سومین روز متوالی با خروج نقدینگی از بازار روبه‌رو بودیم.  با اینکه تقریبا تمامی کارشناسان تعیین‌تکلیف بورس را به اتمام فضای مبهم انتخاباتی گره زده‌اند، برخی از آنها نیز معتقدند با بر‌‌گزاری مناظرات سیاسی و اقتصادی دو کاندیدا تکلیف بورس تا حدود زیادی مشخص خواهد شد و بازار دست‌کم کاندیدای به‌نفع خود را با قطعیت شناسایی خواهدکرد.

 

 تداوم ابهامات تا انتخابات

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در اولین روز معاملاتی هفته‌جاری و بعد از اینکه نتایج انتخابات مشخص شد برخی از کاندیدا‌های کنار رفته از یک کاندیدای خاص حمایت کردند، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی آن شخص را کمی تندرو می‌دانند و معتقدند این شخص با توجه به مشاورانی که دارد و تیم اقتصادی که برآورد می‌شود، داشته‌باشد اعتقادی به بازار سرمایه و تئوری‌های بازار آزاد ندارد، بازار در ابتدای هفته با عرضه همراه بود که این روند در روز یکشنبه‌شدت گرفت. وی ادامه‌داد: در همین حین در روز یکشنبه کاندیدای مزبور واکنش‌های زیادی در فضای اجتماعی در مورد بازار سرمایه داشت و اعلام کرد به هر نحوی‌شده از این بازار حمایت خواهد‌کرد و به‌نوعی خواست تغییر ذهنیتی در ذهن سهامداران ایجاد کند، در مقابل کاندیدای دیگر یکی از وزرای پیشین وزارت اقتصاد آقای طیب‌نیا را در کنار خود معرفی کرد که با توجه به‌ عملکرد مفید این شخص در سمت وزیر اقتصاد بسیاری از فعالان بازار از این موضوع ابراز خرسندی کردند.

سماوی گفت: مورد بعدی این است که در روز جاری و در صورت بررسی نمادها مشخص است که یک‌سری از نمادهای شاخص‌ساز و نمادهایی با ارزش بازار بالا تغییر داشتند و در روز گذشته شاخص‌کل بورس کمی مثبت شد، اما شاخص هموزن هیچ رشدی نداشت و مقدار جزئی منفی هم بود. هرچند به میزان 60‌درصد از نمادها سبزپوش بودند اما با توجه به اینکه ارزش معاملات پایین بود و با بررسی جریان نقدینگی بازار در بازه زمانی روز گذشته بیشتر خروج سرمایه داشتیم، می‌توان گفت بازار در رکود نسبی به‌سر می‌برد. این تحلیلگر بورسی بیان کرد: روز گذشته بیشترین میزان نقدینگی که وارد بازار سرمایه شد مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت با حدود 270‌میلیارد‌تومان بود که نشان می‌دهد فعلا نرخ‌های صندوق‌های درآمد ثابت جذاب است و سهامداران برآورد می‌کنند با توجه به شرایط فعلی فضای ابهامات همچنان ادامه دارد. از طرفی دومین ورود پول حقیقی حدود 31‌میلیارد‌تومان و به صندوق‌های اهرمی بوده‌ و این صندوق مخصوص سرمایه‌گذارانی است که نسبت به بازار خوشبین هستند و این انتظار را دارند که بعد از اعلام نتایج انتخابات بازار سرمایه از وضعیت رکود خارج ‌شود.

سماوی ادامه‌داد: بنابراین عملا حجم نقدینگی و ورود پول حقیقی به این دوجنس صندوق‌ها بوده که هریک ذهنیت متفاوتی را نشان می‌دهند اما با توجه به اینکه میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت تقریبا 9‌برابر صندوق‌های اهرمی بود، می‌توان گفت فعلا بیشتر بازار فضای ابهام‌آلود است که با وجود رشد خزنده دلار در سامانه نیما هنوز استقبالی از صنایع کامودیتی‌محور مشاهده نکردیم و انتظار داریم در روزهای آینده همین روال ادامه یابد.

 

 بورس به چه‌کسی رای می‌دهد؟

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بورس در این هفته به‌شدت وابسته به فضای انتخاباتی شده و شرایطی را تجربه می‌کند که بیشتر سمت و سوی فضای انتخاباتی داشته و خیلی تحلیل‌پذیر نیست، گفت: روز اول هفته شرایط بورس در ابتدا مثبت بود و به‌تدریج منفی شد و یکشنبه کاملا منفی بود و روز گذشته شرایط مقداری بهبود یافت. به‌طور کلی فضای ابهام‌آلودی در بازار وجود دارد تا به‌روز جمعه برسیم و تکلیف مشخص شود. در دور دوم دو کاندیدا حضور دارند که به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه به یک سمت تمایل بیشتری دارد و اگر ایشان رئیس‌جمهور شود، دست‌کم ابتدای هفته آینده بازار مثبتی خواهیم‌داشت.

وی ادامه‌داد: در سمت مقابل بازار زیاد به کاندیدای رقیب نظر مثبتی ندارد و انتخاب وی باعث می‌شود بازار دست‌کم در ابتدای هفته روندی منفی به خود بگیرد، اما به‌طور کلی تا زمانی‌که سیاست‌های این افراد مشخص نباشد و تیم اقتصادی معرفی نشود روند میان و بلندمدت بازار مشخص نیست و بازار هم تا آخر هفته به همین‌صورت ادامه خواهد داد و مثبت‌ها و منفی‌های نه خیلی پایدار و متعادل پیش خواهند رفت. خبری‌زاد گفت: در مناظرات دوشنبه شب و سه‌شنبه شب بازار شاید به این نتیجه برسد که نامزد موردعلاقه‌اش کیست و این مناظرات تا حد زیادی روند حرکتی بازار در یکی دو هفته پیش‌رو را مشخص می‌کند. در حال‌حاضر فضا تحلیل‌پذیر نیست، کاملا انتخاباتی شده و باید دید در ادامه نتایج انتخابات، بازار را به چه سمتی در کوتاه‌مدت خواهد برد.

 

 فاصله بورس تا روند مثبت

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه نیز تاکید کرد؛ بازار سرمایه به‌طور کلی در وضعیت ابهام قرار دارد، وقتی وضعیت عدم‌قطعیت است و تا انتخابات هنوز چند روز باقی‌مانده بازار به سمت عدم‌ثبات سوق می‌یابد. دو نفر به دور دوم راه‌یافتند که دست‌کم در مورد بازار سرمایه نظرات کاملا متفاوتی باهم دارند و بازار نمی‌تواند تصمیم بگیرد. روز یکشنبه منفی‌ها سنگین بود، روز دوشنبه وضعیت متعادل بود ولی این ابهامات خود را در ارزش معاملات نشان می‌دهد.ارزش معاملات خرد روز گذشته بازهم زیر 3هزار ‌میلیارد‌تومان بود، بنابراین نمی‌توان هیچ اظهارنظر قطعی در مورد بازار کرد تا وضعیت انتخابات در روز جمعه مشخص شود. حق‌شناس گفت: با بر‌‌گزاری انتخابات یکی از ابهامات بزرگ از سر  بازار کم می‌شود و بازار منتظر است تا ببیند روز جمعه چه اتفاقی می‌افتد و طبیعتا انتخاب هرکدام از این افراد جهت خاصی به بازار می‌دهد و مجموعا هم تا ارزش معاملات خرد به بالای 5 همت نرسد، نمی‌توان انتظار روند مثبتی را در بازار داشت.