ایست «هسته» به صعود بورس

امیرمحمد بختیاری : زیرساخت‌های فنی سامانه معاملات فرابورس با فرارسیدن هفته جاری معاملاتی با اختلال جدی روبه‌رو شده است. در نوزدهمین روز اسفندماه در حالی نشانه‌هایی از اختلال در هسته معاملاتی فرابورس در فضای بازار سرمایه پیچید که بازار سرمایه هفته منتهی به 16اسفندماه را با بازدهی مثبت به پایان رسانده بود.

مسوولان مدیریت فناوری بورس تهران در حالی پیگیری موضوع را عهده‌دار بودند که از اواخر وقت شنبه وعده حل این اختلال را داده بودند. با این حال اختلال به‌وجودآمده در دومین روز هفته جاری نیز ادامه پیدا کرد و موجب سردرگمی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران شد. بر همین اساس علی حسنی، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، درباره علت قطعی و وضعیت سامانه مذکور بیان کرد: در ۲۴ساعت اخیر تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل به وجود آمده و انتخاب راه‌‌‌حل مشخص با ریسک کمتر، تلاش‌‌‌های بی‌وقفه‌ای انجام داد. در ابتدای روز شنبه سرویس SAN Storage زیرساخت فرابورس متوقف شد.

تجهیزات مذکور نقطه اشتراک تمامی ماژول‌‌‌های سامانه معاملات است که درجه اهمیت زیادی دارد که به‌‌‌طور عملی موجب توقف تمامی اجزای سامانه معاملاتی فرابورس شده است. البته اختلال‌هایی از این دست در ابتدای سال‌جاری نیز به وقوع پیوسته و سبب سفارش‌‌‌گیری و نارضایتی سهامداران شده بود، به طوری که در دومین روز از نخستین هفته معاملاتی سال‌جاری بروز مشکل در ارسال سفارش‌‌‌های خرید و فروش سهام شرکت‌های فرابورسی، ناشی از فقدان ‌ترتیب‌بندی مناسب داده‌‌‌ها رخ داد و معاملات ششمین روز فروردین‌ماه را با چالش جدی روبه‌رو کرد. البته اختلال در هسته معاملاتی به سال‌جاری محدود نمی‌شود و در سال‌های گذشته نیز چند مرتبه هسته مرکزی معاملات بورس اوراق بهادار تهران مسدود و با اختلال جدی روبه‌رو شده است. در سال 95 نیز هسته معاملات بورس تهران دچار اختلال شده بود. البته روز یکشنبه زمان سفارش‌‌‌گیری و معاملات فرابورس تغییر پیدا کرد و رفع اختلال فنی پیش‌آمده در بازارهای فرابورس انجام شد. به‌این ترتیب سفارش‌ها از ساعت 2 تا 5:30 عصر تغییر پیدا کرد. نکته شایان ذکر این است که هر زمان بازار برای خروج از باتلاق رکود و بی‌اعتمادی تلاشی از خود نشان می‌دهد، شاهد پیشامد به مراتب نامطلوب‌تری در اتمسفر بازار سرمایه‌‌هستیم. از این رو به نظر می‌رسد تا زمانی که اتفاقاتی از این دست می‌تواند تهدیدی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسکی مانند بازار سرمایه باشد، اعتماد خدشه‌دارشده سرمایه‌گذاران به وضعیت بازار بیش از گذشته کاهش پیدا می‌کند.

هسته از دید کارشناسان

امیر ندیری، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص اتفاق پیش‌آمده گفت: دو روزی است که مشکل فنی در بازار فرابورس ایجاد شده و اهالی بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران را سراسیمه کرده است. در خصوص دلیل اتفاق پیش‌آمده نمی‌توان اظهارنظر خاصی داشت، اما پیرامون آسیب‌های واردشده می‌توان به توقف در روند صعودی شکل‌گرفته بازار از هفته گذشته، افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به لحاظ نقدشوندگی بورس، اختلال در معاملات اوراق با درآمد ثابت و اوراق دولتی و اخزا به دلیل اینکه چنین اوراقی باید نقدشوندگی بالایی داشته باشند، اشاره کرد.  چنین ریسک تحمیل شده‌ای، بازار سهام را به عنوان بازاری با نقدشوندگی بالا با چالش تازه‌ای روبه‌رو کرده است. بازار سرمایه زمانی که سمت و سوی افزایش تقاضا به خود می‌گیرد، اتفاقات این‌چنینی حقیقت صعود را با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو می‌کند. بنابراین امید می‌رود که اتفاقاتی از این دست کمرنگ‌تر شوند تا امید از دست رفته سرمایه‌گذاران مانند برگ‌های پاییزی فرونریزد.

تداوم کاهش ارزش معاملات خرد