بورس در استراحت

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال‌جاری شاهد بازاری پررونق و مثبت نبودیم، گفت: به‌رغم انتشار گزارش‌های مطلوب توسط شرکت‌های بورسی و همچنین انتظار سهامداران برای جبران عقب‌ماندگی بورس از تورم، شاهد رشد نبودیم و به‌نظر می‌رسد سایه اتفاقات سیاسی بر بازار سرمایه بسیار سنگین‌تر از عملکرد شرکت‌ها باشد، به‌همین‌دلیل هم هست که به‌رغم اینکه دلار از محدوده 50 الی 52‌هزار‌تومان خارج و سقف جدیدی را بعد از خرداد سال‌جاری به‌ثبت رساند، ‌اما این اتفاق هم نتوانست بازار سرمایه را مثبت و پررونق کند. وی ادامه داد: به‌زعم بنده دلیل این اتفاق این است که اعتماد به‌طور کلی از بازار سرمایه رخت بربسته و سهامداران به دلیل مداخلات هدفمند و غیراصولی نهادهای مختلف تصمیم‌گیر در بخش‌های مختلف اقتصادی متوجه آسیب‌‌‌‌‌پذیری بازار سرمایه شده‌اند و از طرفی مداخلات نه‌تنها کمتر نشده، بلکه افزایش نیز داشته‌است.

محبی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد به دلیل مثبت نبودن افق اقتصادی پیش‌روی کشور در یکی دو سال‌آینده، بازار سرمایه از الان خود را برای اتفاقات تلخ‌تر اقتصادی آماده می‌کند، به همین دلیل برخلاف داشتن پتانسیل رشد، همچنان توان گذر از محدوده‌های فعلی را ندارد. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه منتظر یک خبر مثبت و قوی باشد. خبری مانند توافق، کمرنگ‌شدن تحریم‌ها، موافقت‌های FATF و... هر آنچه که بتواند روند همکاری اقتصادی ایران با جهان را بهبود بخشد، می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند.این تحلیلگر افزود: به همین دلیل تا اخبار مثبتی را در بازار سرمایه شاهد نباشیم، انتظار رشد در این بازار منطقی نیست و به‌نظرم هفته‌جاری نیز ادامه مسیر هفته قبل را پیش‌رو خواهیم‌داشت و بازار متعادل و رو به منفی خواهد بود. از طرفی با توجه به اینکه بازار سرمایه در کف‌های بسیار منطقی قرار دارد اما دلیلی برای رشد ندارد، به همین‌دلیل ممکن است در همین محدوده‌ها مدتی استراحت کند تا تکلیف شرایط اقتصادی کشور مشخص شود.

 

جبران بهمن؟

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه اوایل بهمن ماه شاخص‌کل بورس با محدوده قیمتی دو‌میلیون و 200هزار واحد کار خود را آغاز کرد، گفت: متاسفانه در اوایل ماه مصوبه وزارت نفت مبنی‌بر تامین خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی بین شرکت‌های تابع وزارت نفت و شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی منتشر شد که بی‌اعتمادی سهامداران را شدت بخشید و اثر منفی بر جو بازار گذاشت.وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی از لحاظ ارزش بازاری وزن زیادی دارند، طبیعتا کل بازار را دچار تلاطم قیمتی کردند، به‌همین‌دلیل در بهمن به‌رغم پیش‌بینی‌های موجود شاهد نزولی‌شدن بازار سرمایه، هم از نظر قیمتی و هم ارزش معاملات بودیم. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد اثر منفی تصمیمات خلق‌الساعه بر بازار سرمایه است. هرچند از نظر قیمتی شاید ارزندگی سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی را متلاطم نکند اما اثر منفی بر جو بازار دارد.

سماوی افزود: علاوه‌بر این ما شاهد جریمه بانک‌ها به بهانه عدم‌ارائه اعتبار جهت وام مسکن ملی بودیم و آسیب این جریمه مستقیما متوجه سهامداران بود، درحالی‌که سهامداران در تصمیم‌گیری بانک‌ها در مورد ارائه تخصیص تسهیلات هیچگونه نقشی ندارند و مدیران که تصمیم‌گیران اصلی هستند، دچار هیچ ضرر و زیانی نمی‌شوند. یک تضاد منافع در این بین وجود دارد؛ چون به‌جای اینکه مدیران جریمه شوند، جریمه از جیب سهامداران پرداخت می‌شود.این تحلیلگر گفت: چنین مواردی در کنار گواهی 30‌درصدی که بانک‌مرکزی قول آن را جهت کنترل بازار ارز داد، باعث نزولی‌شدن بازار سرمایه در بهمن ماه بودند. مجموعا الان شاخص‌کل در محدوده حمایتی نزدیک به دو‌میلیون و 100‌هزار واحد قرار دارد و اگر بتواند این محدوده را حفظ کند با توجه به اینکه در اواخر سال‌هستیم و متغیرهایی مانند انتخابات پیش‌روست، بازار سرمایه مجددا می‌تواند به سمت دو‌میلیون و 200هزار واحد تا انتهای بهمن ماه حرکت کند.

 

احتمال اسفند بهتر

حاجعلی copy

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه یک روز مثبت و یک روز منفی، شرایط این روزهای بازار سرمایه ایران است، گفت: در چند هفته گذشته بازار سرمایه وضعیت چندان خوبی نداشته و مدام در حال نوسان بوده‌است. سابقه بورس در روزهای اخیر نشان‌داده که شاخص بورس به‌طور ناگهانی تغییر جهت می‌دهد. متاسفانه بورس تهران به اخبار منفی بیشتر از اخبار مثبت واکنش نشان می‌دهد و در هر لحظه آماده نزول بیشتر است. این هم به آن علت است که سرمایه همیشه ترسو بوده و در اولین اقدام در مواجهه با بحران خود را به سمت دارایی‌های امن سوق می‌دهد. وی ادامه داد: البته این را هم باید درنظر گرفت که با اصلاح شدید قیمتی طی یک ماه اخیر، دیگر تمایلی برای فروش بیشتر سهم از سوی سهامداران وجود ندارد و سهامدارانی که تاکنون در بازار باقی‌مانده‌‌‌‌‌اند دیگر علاقه‌‌‌‌‌ای به‌فروش سهام‌‌‌‌‌ و دارایی خود ندارند، بنابراین به‌نظر می‌رسد بازار اصلاح قیمتی شدیدی را در محدوده‌های فعلی تجربه نکند.  اما از طرف دیگر، ارزش معاملات بازار، همچنان در کانال چهار‌هزار‌ میلیارد‌تومانی دست‌‌‌‌‌وپا می‌زند و اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که تا زمانی‌که ارزش معاملات تا سطوح نزدیک 10‌هزار‌ میلیارد‌تومانی نرسد، خبری از تحرک قیمت در نماد‌‌‌‌‌های شاخص‌‌‌‌‌ساز و بزرگ بازار نخواهد بود.

حاجعلی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و اخبار مختلف می‌تواند بر این شاخص تاثیر بگذارد، گفت: پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها براین است که هفته پیش‌روی بازار سرمایه را می‌توان ناحیه جذاب ورود در قیمت‌ها و شرایط مساعد برای آماده‌شدن نوسانی رو به بالا تلقی کرد و احتمال این هم می‌رود که در اسفندماه بازاری بهتر از بهمن داشته باشیم، اما در مجموع شرایط بازار خیلی به اخبار سیاسی و تصمیمات دولتی وابسته است و هر آن امکان تغییر جهت‌دادن آن وجود دارد.حاجعلی گفت: امیدوار هستم که وضعیت بازار سرمایه متحول‌شده و بازار روند صعودی خود را از روزهای آینده از سر گیرد. همچنین به‌نظر می‌رسد که بازار در هفته‌جاری به سمت مثبت‌شدن پیش‌برود و وضعیت بهتری را به‌خصوص برای تک‌سهم‌ها شاهد باشیم. شاید سهامداران از وضعیت فعلی بورس راضی نباشند اما با انتخاب درست و عقلانی می‌توان تک‌سهم‌‌‌‌‌هایی را در این بازار پرنوسان برای خرید انتخاب کرد و بازده خوبی گرفت.