برنامه‌های درخشان در انتظار «بورس»

مدیرعامل بورس تهران در نشست خبری با اصحاب‌رسانه گفت: امیدوارم در سال آینده با اصلاح برند و حضور پررنگ در زمینه تامین مالی، گام‌‌‌های بلندی برای اقتصاد کشور برداشته شود. از طرفی رویکرد بورس بر این مدار بوده که شرکت‌های بزرگی وارد این بازار شوند. از طرف دیگر انتظار می‌رود هلدینگ شستان تا پایان سال وارد بازار سرمایه ‌‌‌شود. همچنین طبق محاسبات، ذوب‌‌‌آهن بیستون و چند شرکت دیگر هم وارد بورس خواهند شد که ارزش آنها در حدود ۱۰‌هزار میلیارد تومان خواهد بود. وی ادامه داد: از دوسال آینده، تالارهای منطقه‌‌‌ای دیگر به شکل فعلی فعالیت نخواهند داشت و باید به مراکز مالی تبدیل شوند. گودرزی در خصوص مساله فروش استقراضی نیز خاطرنشان کرد: در صورتی که سازمان بورس موافقت کند، از سال آینده فروش استقراضی فعال خواهد شد.

بهبود چشم‌انداز پروژه‌ها

مدیرعامل شرکت بورس تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در مورد تغییرات سایت TSE در ماه‌های گذشته و مشکلات روزهای گذشته آن گفت: سال گذشته با هدف مدیریت پروژه‌‌‌ها و تعاملات بیشتر با جریان معاملاتی، نرم‌افزارهای مخصوصی برای بازار سرمایه به‌منظور افزایش بازدهی معاملات راه‌اندازی شد و در عین حال ارتباط مستقیم و فعالی بین بورس با فعالان و سرمایه‌گذاران بازار شکل گرفت که از جمله اتفاق‌‌‌های مهم می‌توان به تغییرات سایت TSE اشاره کرد. به دلیل قدیمی بودن این سایت و پاسخگو نبودن به نیاز معامله‌گران بازارسرمایه نیاز به تغییر و آپدیت این سایت بیش از گذشته احساس می‌شد.

از طرفی تعاملی بودن سایت بورس تهران نکته مهمی است که باید به آن اهمیت داد. اتفاق مثبت و حائزاهمیت بورس تهران را می‌توان ارتباط مستقیم بورس تهران با فعالان بازار عنوان کرد که این مهم به‌زودی گسترش پیدا خواهد کرد. از طرفی در گذشته سایت TSE ابزار و ماشین‌حساب‌های پیشرفته و مناسبی را در اختیار معامله‌گران بازار مشتقه قرار نمی‌داد. همچنین نحوه ارائه اطلاعات در سایت جدید و دیده‌بان نسبت به گذشته تغییرات بسیاری پیدا کرده است. با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای معاونت توسعه جهت بهبود سایت انتظار می‌رود در سال‌‌‌ آینده تعاملی بودن این سایت افزایش چشمگیری داشته باشد.

همچنین سامانه‌های مربوط به تالارهای منطقه‌ای و تعامل با ذی‌نفعان بازار در خصوص استان‌های مختلف نیز که اکنون سامانه تالار‌های منطقه‌ای نام دارد و به سامانه مرکز مالی بورس تهران تغییر نام خواهد داد، تا دوسال آینده به تامین مالی استان‌های گوناگون یاری می‌رساند. براساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام‌شده قرار است در سال آینده با اصلاح برند و حضور پررنگ‌‌‌تر در زمینه تامین مالی، گام‌‌‌های بلندی برای اقتصاد کشور برداشته شود.

مراجعه مجموعه‌ها برای تامین مالی

گودرزی در بخش دیگری از این نشست، در مورد مراجعه شرکت‌ها برای تامین مالی از شرکت بورس بیان کرد: باید اظهار کرد در حال حاضر سه‌مجموعه برای تامین مالی به بورس تهران مراجعه کرده‌اند. براساس دستورالعمل‌ها، در صورتی که پروژه‌‌‌ای ۲۰‌درصد پیشرفت داشته باشد، می‌‌‌تواند تامین مالی بپذیرد. با این حال شرکت بورس به گزارش شرکت‌های تامین مالی اکتفا نخواهد کرد و رتبه‌بندی و ارزیابی دقیق شرکت‌ها باید انجام شود. پس از آن طبق گزارش‌‌‌ها سطح ریسک ‌سنجیده و طبق آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

ارزیابی حاکمیت شرکتی ناشران

مدیرعامل بورس تهران، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرای حاکمیت شرکتی توسط ناشران در بازار سهام اظهار کرد: اجرای چنین دستورالعمل‌هایی در بازار سهام می‌تواند نویدبخش اتفاق‌‌‌های مهمی باشد، به طوری که نخست باید پرسش‌نامه‌‌‌ای توسط حسابرسان معتمد تکمیل شود و در ادامه سازمان بورس باید به‌زودی ضوابط اجرای حاکمیت شرکتی را ابلاغ کند و پس از آن امتیاز شرکت‌ها در زمینه عملیاتی کردن حاکمیت شرکتی به صورت شفاف اعلام خواهد شد.  

گودرزی از ورود شستان به بورس تا پایان سال خبر داد و افزود: این شرکت که زیرمجموعه‌‌‌های زیادی دارد، چند همت سرمایه به بورس سرازیر خواهد کرد. وی همچنین از برگزاری اجلاس فدراسیون آسیایی و اروپایی همزمان با نمایشگاه کیش‌اینوکس در سال آینده خبر داد و گفت: هدف این است که در تالارهای منطقه‌ای دبیرخانه تامین مالی وجود داشته باشد و به مرکز مالی تبدیل شود. همچنین امید می‌رود فضاهایی برای تامین مالی شرکت‌ها در اختیار استان‌ها قرار داده شود تا فرآیند تامین مالی به‌راحتی صورت پذیرد. گودرزی با اشاره به تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بیان کرد: از افزایش شفافیت دارایی‌‌‌های بورس استقبال می‌کنیم و تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌های بورس تهران به دلیل مشکل پایان کار همچنان معلق مانده است.

دانش‌بنیان‌ها در بورس

مدیرعامل شرکت بورس تهران با اعلام فروش استقراضی در سال آینده گفت: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان یک رویکرد درون‌مایه برای اقتصاد کشور است و موجب سوق دادن جریان سرمایه به سمت شرکت‌ها خواهد شد. این مهم با حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد شد و برای نخستین بار شاهد ورود این شرکت‌ها به تابلوی بورس خواهیم بود. در حال حاضر ۱۰شرکت از مجموع ۵۰شرکت، دانش‌بنیان هستند که پس از پذیرش وارد بازار سهام می‌شوند. از طرفی در صورتی که سازمان بورس موافقت کند از سال آینده فروش استقراضی فعال خواهد شد.  

گودرزی در مورد بازارهای قرارداد آتی نیز تاکید کرد: در چند سال گذشته تلاش مدیران در جهت راه‌‌‌اندازی بازار قراردادهای آتی بوده، اما از آنجا که برخی پلتفرم‌ها همچنان نتوانسته‌اند تاییدیه‌های لازم در زمینه تسویه پایاپای را به‌درستی انجام دهند، همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که به‌زودی رفع خواهد شد. وی با اشاره به حجم معاملات بازار گفت: به نظر می‌رسد با مهیا شدن بخش آی‌‌‌تی، شاهد رونق این بازار و افزایش تعداد نمادها باشیم.