هفته سرنوشت‌‌‌‌‌ساز

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌جاری شاهد بدترین اقدامات و تصمیمات دولت در قبال بازار سرمایه بودیم، گفت: این اقدامات منجر به این شد که در تمامی صنایع بورسی از جمله پتروشیمی‌ها، صادرات‌‌‌‌‌محورها و بانکی‌‌‌‌‌ها ریسکی به‌وجود بیاید و این مسائل باعث شد از ابتدای پاییز تا اواخر آبان جوی فرسایشی همراه با اصلاحات منفی را در بازار شاهد بوده و کاهش حجم معاملات را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اقدامی که سازمان بورس هفته گذشته انجام داد، پتانسیل در بازار سرمایه مبنی‌بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌های سودده را برای سرمایه‌گذاران عیان کرد و در نتیجه از اواخر هفته پیش و در روز گذشته شاهد تحرکات مثبتی در بازار سرمایه بودیم ولی نمی‌توان الزاما این تحرکات مثبت و  سبزی شاخص را ادامه‌دار دانست، چراکه این اتفاق پیش از این نیز بارها افتاده است. شاخص خواسته روند را به سمت مثبت تغییر دهد اما متاسفانه اخبار منفی مانع شده‌است. تاجبر افزود: باید افزایش حجم معاملات در شاخص مثبت را حداقل طی ۵روز شاهد باشیم تا بتوان گفت روند بازار برگشته و آن زمان می‌توان تصمیم گرفت اما با یکی دو روز نمی‌توان برگشت روند بازار را به قطعیت اعلام کرد؛ در واقع باید گزارش‌های ۹ ماهه نیز روی کدال قرار بگیرد و از طرف دیگر شاهد افزایش ادامه‌دار حجم معاملات باشیم تا بتوانیم به قطعیت در مورد تغییر روند بازار صحبت کنیم.

این تحلیلگر اظهار کرد: در حال‌حاضر علاوه‌بر اینکه در هر صنعت با ریسک مواجه هستیم، در سطح کلان اقتصادی نیز شاهد افزایش نرخ بهره هستیم. در شرایط فعلی نرخ بهره اوراق‌بهادار و صندوق‌های با درآمد ثابت بالای ۲۷‌درصد است و این سرمایه‌گذاری در سهام را توجیه نمی‌کند. وقتی فرد می‌تواند بدون‌ریسک حدود ۳۰‌درصد سود بگیرد، ریسک بازار سهام با وجود ریسک‌های شدیدی که در صنایع مختلف نیز حکم‌فرماست توجیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: با وجود تمام ریسک‌هایی که به آنها اشاره شد در سهام پتانسیل خوبی وجود دارد، مخصوصا اگر تجدید ارزیابی‌ها انجام شود، سهام سودده همچنان گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران است، اما در این‌خصوص اماواگرهای زیادی مطرح است. به‌عنوان مثال درخصوص بانک‌ها مجوز بانک‌مرکزی لازم است و افزایش سرمایه از محل سرمایه‌گذاری‌ها با ابهام مواجه است. اگر این ابهامات رفع شود و نرخ بهره بدون‌ریسک نیز مقداری تعدیل شود بازار می‌تواند یک جهش را تا پایان سال‌تجربه کند.

روند مثبت ادامه‌دار است

فاطمه حاج‌علی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه سرانجام پس از گذشت تقریبا دو ماه، آتش‌‌‌‌‌بس موقت بین حماس و رژیم صهیونیستی برقرار و نگرانی اصلی فعالان بازار تا حدود زیادی برطرف شد، گفت: هرچند که اکثر فعالان بازار بر این عقیده بودند که بورس واکنشی به تحولات غزه نشان نداده، اما این درگیری‌‌‌‌‌ها به‌عنوان یک مانع بزرگ برای ورود نقدینگی به بازار اعلام می‌شد که با اعلام آتش‌‌‌‌‌بس این ریسک سیستماتیک در معادلات بازار و با توجه به ارزنده‌بودن قیمت سهام شرکت‌ها، باعث رشد بازار سرمایه در انتهای هفته گذشته شد و این روند تا روز گذشته نیز ادامه داشت.

وی افزود: بازار سرمایه در هفته گذشته روندی نوسانی و عمدتا نزولی داشت که باعث شد در اوایل هفته معاملات کم‌رمقی صورت بگیرد و اکثر خریداران و فروشندگان تمایلی به معامله نداشته باشند. البته در انتهای هفته با توجه به ارزندگی قیمت‌ها در بازار، نوع معاملات تغییر کرد و حجم گرفت و در نهایت شاهد افزایش تقاضا در برخی از سهم‌ها من‌جمله خودرویی‌‌‌‌‌ها بودیم. شاخص توانست در دو روز پایانی هفته به محدوده مقاومتی خود ورود پیدا کرده و امید ازدست‌رفته را به بازار برگرداند. مهم‌ترین محرک نیز اخبار سیاسی و بعضا اقتصادی که در رابطه با تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود، به بازار مخابره شده بود. این تحلیلگر ادامه داد: طی هفته گذشته دو نامه نیز از بخش نظارت بر بورس‌های سازمان منتشر شد که یکی از آن هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و دیگری مدیران‌‌‌‌‌عامل بانک‌ها را برای جلسه هم‌‌‌‌‌اندیشی دعوت کرد. نکته مهم آن، یکی موضوع محدودیت زمانی ۵سال یکبار و موضوع بعدی مالیات بود که قرار است حل شود که این عامل می‌تواند محرک خوبی برای شرکت‌ها، مخصوصا شرکت‌هایی باشد که ارزش دارایی‌های آنها در دفاتر، اختلاف فاحشی با ارزش واقعی دارایی دارد.

حاج علی گفت: باتوجه به روند مثبت انتهای هفته و روز گذشته و حاکم‌شدن فضای مثبت در بازار و مهیا‌شدن بسترهای لازم، روند ورود پول هوشمند به بازار به‌صورت تدریجی و پیوسته ادامه‌دار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌جاری و با توجه به تقاضای شکل‌‌‌‌‌گرفته، بازار روندی روبه‌رشد با شیب ملایم و باثبات را در پیش بگیرد. امروز نیز شاخص‌کل بورس تهران پرتقاضا بود و ۱.۳۳‌درصد و شاخص‌کل هموزن نیز ۱.۱۲‌درصد رشد کرد. به سهامداران توصیه می‌شود هیجانی تصمیم‌گیری نکنند و درنظر داشته باشند بهترین انتخاب برای سهم، سهام بنیادی با تایید ارزش و حجم معاملات است.