این اتفاق در حالی رخ‌داد که چندی قبل بورس از محل لایحه انقباضی بودجه ‌تاثیری منفی گرفته بود، با این‌وجود اما به‌نظر می‌رسد تنها خبر خوشی که بازار ارزنده سهام برای تغییر روند به آن نیاز داشته به این بازار رسیده باشد، پس از روزهای خوش انتهایی هفته گذشته کارشناسان مختلف نوید آغاز روند مثبت در بازار را دادند و با نگاهی محتاطانه این روند را ملایم اما تا انتهای سال‌ماندگار پیش‌بینی کردند.

خبر بر‌‌گزاری جلسه با هلدینگ‌های بزرگ بورسی با تاثیراتی که در این چند روز بر بازار سرمایه گذاشته و با وجود اینکه از محل انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز همچنان پالس مثبتی نرسیده‌است؛ باد شرطه بورس بوده و احتمالا معاملات هفته‌جاری را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه هفته منتهی به ۱۷ آذر، شاهد ادامه رشدی که از انتهای هفته گذشته آغازشده، خواهد بود.

 رشد با محرک جدید

ایمان رییسی copy

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بازار در هفته گذشته با خبرهایی از جمله بحث تجدید ارزیابی دارایی و معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی ناشران بورسی مثبت و در پایان هفته نیز مولفه‌‌‌‌‌‌ای که بارها از آن به‌عنوان سیگنال خرید یاد می‌شد؛ یعنی ارزش معاملات، بالاتر از ۶‌هزار بود و در اکثر سایت‌‌‌‌‌‌ها و کانال‌های بورسی تحلیلگران پایان روند نزولی را اعلام کردند.

وی ادامه داد: این اتفاق‌نظر می‌تواند در کنار صحبت‌های رئیس سازمان بورس که اعلام کرد ارزش واقعی شرکت‌ها بالاتر از میزان کنونی است باعث ادامه این روند شود. البته در هفته آینده بازار می‌تواند کمی متعادل معامله شود و جابه‌جایی سهامداران را شاهد باشیم اما خبر دیگری که می‌تواند محرکی برای بازار باشد گروه خودرویی و بحث فروش بدون محدودیت با قیمت‌های جدید است که در ادامه رشد شاخص، محرک جدیدی به‌شمار می‌رود.

 عبور از یک مقاومت مهم

مریم محبی copy

مریم محبی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه بازار سرمایه در حال‌حاضر از چند موضوع بنیادی مهم تاثیر می‌گیرد، گفت: اولین موضوع بحث این است که آتش‌بس غزه تمام می‌شود و مجددا شاهد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه خواهیم بود و به هر حال این موضوع روی بازار ایران تاثیرگذار است، بنابراین یکی از مسائلی که می‌تواند روی بورس ما تاثیر بگذارد موضوع غزه است.

 مساله بعدی نیز الزام سازمان بورس به شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی‌های مستمر است که این موضوع احتمالا در این هفته داغ خواهد بود و شرکت‌ها ملزم می‌شوند تا دارایی‌های خود را در کوتاه‌مدت تا پایان سال‌ارزیابی کرده و تجدید ارزیابی داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرفی بحث نزدیک‌شدن شاخص بورس به مقاومت روانی را داریم و این سوال مهمی است که آیا در این هفته بازار سرمایه می‌تواند از این محدوده مقاومتی عبورکرده و می‌تواند سقف‌های جدیدی ثبت کند. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه مستعد این موضوع باشد و بتواند مقاومت فعلی خود را بشکند و به عددهای بالاتری برسد.

 این تحلیلگر عنوان کرد: از طرف دیگر ما بحث پایان‌یافتن گمانه‌زنی‌های مربوط به بودجه ‌را داریم. به‌نظر می‌رسد شوک روانی که بودجه ‌می‌توانست روی بورس داشته‌باشد تا حدودی خنثی شده‌است. به‌طور سنتی همواره در آذرماه به دلیل تقدیم لایحه بودجه ‌به مجلس روند منفی را شاهدیم اما امسال به دلیل بحث مالیات اثرگذاری بودجه ‌بر بورس بیشتر شد.

محبی گفت: عواملی که از آن یاد شد، می‌تواند به‌صورت بنیادی بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد و سمت و سوی آتی بازار سرمایه را مشخص کند و تمامی این عوامل اگر نگوییم روند مثبت، حداقل روندی منفی را در بازار پایان خواهد داد.

با این محرک‌ها به‌نظر نمی‌رسد روندی منفی را در بازار مشاهده کنیم و بازار سرمایه در هفته آینده با توجه به عواملی که می‌تواند روی آن تاثیرگذار باشد، رنج و تا حدودی مثبت خواهد بود.

 دلار به کمک می‌آید؟

برزو حق شناس copy

برزو حق‌‌‌‌‌‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در هفته پیش‌رو احتمالا بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود. این احتمال وجود دارد که در روزهای ابتدایی هفته عرضه‌ها مقداری شدت بگیرد و بازار منفی‌هایی بخورد اما به‌طور کلی در این هفته انتظار بازاری مثبت را داریم.

یکی از محرک‌های اصلی بازار سرمایه بحث تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. پیش از این نیز بارها تاکید کرده‌بودم که تنها راه برای حرکت بازار تنها دو موضوع است؛ یکی همین تجدید ارزیابی دارایی‌هاست و دیگری نرخ دلار.

وی ادامه داد: موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها که در حال رخ‌دادن است و در مورد روند نرخ دلار نیز به‌نظر می‌رسد آرام‌آرام و با نزدیک‌شدن به پایان سال‌میلادی و با توجه به اینکه به‌طور سنتی درخواست برای حواله بالا می‌رود، شاهد رشدی در نرخ دلار نیز باشیم، بنابراین این دو محرک برای رشد بازار در حال‌حاضر مهم هستند.

افزایش در نرخ دلار اگرچه احتمالا زیاد و بلندمدت نیست اما به همان میزان کم هم می‌تواند بازار سرمایه را در چند هفته آینده تحت‌تاثیر قرار دهد.