4 copy

 برآیند پول  حقیقی

بررسی آمار و ارقام ورود و خروج پول حقیقی در پنج هفته معاملاتی اخیر بیانگر این نکته است که به استثنای هفته منتهی به 17 آبان که بازار سهام در مقیاس هفتگی با 174‌‌‌‌‌‌میلیارد‌تومان ورود پول حقیقی همراه شد، در چهار هفته دیگر، حقیقی‌‌‌‌‌‌های بازار سرمایه، عطای بازار سهام را به لقای آن بخشیدند. با توجه به رشد نماگرهای سهامی در هفته منتهی به 17 آبان و خالص تغییر مالکیت مثبت در این هفته می‌توان این‌چنین استنباط کرد که سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سهام، نظاره‌‌‌‌‌‌گر اتفاقات حادث‌‌‌‌‌‌شده در بورس تهران هستند و هر زمان که پتانسیل رشد را در صحنه معاملات احساس می‌کنند، به سمت و سوی خرید سهام متمایل می‌شوند.

 ارزش معاملات خرد

بررسی آمار ارزش معاملات خرد بازار سهام در پنج هفته معاملاتی اخیر گویای این نکته است که در دو هفته معاملاتی اخیر ارزش معاملات خرد بازار سهام توانسته به مقادیر بیش از 4‌هزار ‌‌‌‌‌‌میلیارد‌تومان برسد؛ این در حالی است که در سه هفته قبل از آن، این متغیر آماری در کانال3‌هزار‌‌‌‌‌‌ میلیارد‌تومان قرار داشت. می‌توان گفت بعد از افت قیمت‌ها بر اثر ریسک سیستماتیک منتج از کشمکش‌‌‌‌‌‌های منطقه‌ای در هفته‌های اخیر، میل به خرید سهام کمی بیشتر از قبل شده و این موضوع خود را در رشد میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار سهام منعکس کرده‌است. به هر روی می‌توان گفت که باید جریان معاملات سهام را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد تا اثر پارامترهای تاثیرگذار بر آن را به‌درستی کشف کرد.

 میانگین هفتگی قیمت دلار

بررسی میانگین هفتگی قیمت دلار در پنج هفته اخیر نیز نشانگر این مساله است که در سه هفته معاملاتی اخیر میانگین قیمت دلار وارد کانال 51‌هزار ‌تومان شده و این در حالی است که در دو هفته قبل از آن، این میانگین در کانال 50‌هزار‌تومان قرار داشت. می‌توان گفت یکی از دلایلی نیز که در کنار فروکش‌‌‌‌‌‌کردن التهابات ناشی از جنگ منجر به رشد مقطعی در بازار سهام در دو هفته اخیر شد، رشد قیمت دلار بود. نکته قابل‌توجه این است که بازار سهام همواره همبستگی مستقیمی با قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد داشته و همواره تغییرات در این متغیر در محاسبات ذهنی سهامداران برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف از وزن قابل‌توجهی برخوردار بوده‌‌‌‌‌‌است.

 ورود و خروج پول به صندوق‌های با درآمد ثابت

رصد تحرکات خرید و فروش در صندوق‌های با درآمد ثابت نیز این نکته را برای سهامداران بازنمایی می‌کند که به‌جز هفته منتهی به 17آبان در چهار هفته دیگر بازار سهام با خروج پول حقیقی همراه شده‌‌‌‌‌‌است. می‌توان گفت که این صندوق‌ها به‌عنوان یک پناهگاه امن در حوالی معاملات تالار شیشه‌ای در دسترس سهامداران قرارگرفته‌‌‌‌‌‌اند و هر زمان که بازار سهام اوضاع و احوال مناسبی نداشته‌باشد، پول‌های خارج‌‌‌‌‌‌شده از متن بازار سهام، روانه این صندوق‌ها می‌شود و از سوی دیگر در زمانی‌که بازار سهام و روند قیمت‌ها در آن از تمایلات صعودی برخوردار است، این صندوق‌ها با خروج پول همراه می‌شوند.

 میانگین هفتگی ارزش دلاری بازار سرمایه

و نهایتا بررسی ارزش دلاری بازار سهام در هفته‌های اخیر نشانگر نوسان این پارامتر آماری در دو کانال 150 و 160‌‌‌‌‌‌میلیارد دلار است. بعد از تغییرات عجیب و غریب قیمت‌ها در اثر جنگ خاورمیانه، این سنجه آماری به سمت کف هفته‌های اخیر خود متمایل شد و در این هفته رقم 154‌‌‌‌‌‌میلیارد دلار را ثبت کرد، اما با رشد قیمت‌ها در هفته منتهی به 17 آبان، مجددا شاهد برگشت این پارامتر به کانال 160‌‌‌‌‌‌میلیارد دلاری بوده‌‌‌‌‌‌ایم.