سکوتی به نشانه صعود؟ عكس: علی محمدی

افت ۹۰۰واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است با رشد ۰.۲۸درصدی، روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۰۱هزار و ۲۶واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۰۱درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۵هزار و ۱۸واحدی کار خود را به اتمام رساند. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز یکشنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۳هزار و ۷۲۹میلیارد تومانی را ثبت کرد.

به علاوه ۲۰میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «شستا»، «فملی» و «اخابر» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «بپاس» و «خدیزل» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «شستا»، «وساخت» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز یکشنبه بازار بودند. بازار سرمایه در حالی سایه جنگ چند هفته گذشته را از سر می‌گذراند که بارقه‌هایی از امید و صعود را از خود ساطع ساخته است. صعود بازار از قعر کانال یک‌میلیون و ۹۵۰هزار واحدی هفته‌های اخیر و تثبیت کانال ۲میلیون واحدی اتفاق مثبت این روزهاست. می‌توان استنباط کرد که معاملات بورس در حالی پیگیری می‌شود که نقدینگی هوشمند چشم‌انتظار تثبیت روند فعلی و انتشار اخبار مثبت تعیین‌کننده است.

 بازار زیر ذره‌بین کارشناسان

مجتبی سلطانی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت این روزهای بازار را بدین صورت شرح داد: بازار سرمایه پس از آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی سقوط ناامیدکننده‌ای به کانال یک‌میلیون و ۹۵۰هزار واحدی داشت. با این وجود هفته گذشته هفته خوشایندی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران بازار سرمایه بود و پنج روز سبزپوشی متوالی رهاورد تداوم با وجود خستگی جان‌فرسا بود. در دو روز ابتدایی هفته جاری بازار افت‌و‌خیز محسوسی را تجربه نکرد و می‌توان آن را نشانه مثبتی از اوضاع خوب نصف‌ونیمه بازار در نظر گرفت. از این رو می‌توان اظهار کرد که اصلاح فعلی بیشتر اصلاح زمانی است.

از این رو در صورتی که روند فعلی با مخاطره خاصی روبه‌رو نشود، خریداران سهام می‌توانند شجاعانه‌تر به بازار ورود کنند و روند رو به افول شکل‌گرفته از اردیبهشت‌ماه به روند صعودی ملایمی تبدیل خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه پیرامون وضعیت سهام گوناگون بازار افزود: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بازار بیشتر به نمادهایی چشم دوخته که ریزش بیشتری را از آغاز روند نزولی ثبت کردند و از دیدگاه فعلی بازار موازنه و مقایسه‌ای شده که سهم‌هایی که ریزش‌های ۵۰ تا ۶۰ درصدی داشتند وضعیت بهتری دارند و جذاب‌تر مورد معامله قرار می‌گیرند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: بنابراین در صورتی که اخبار بخصوص و تاثیرگذاری منفی به بازار مخابره نشود می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای بازار متصور بود. از این رو پیش‌بینی می‌شود هفته متعادل رو به مثبتی را برای هفته جاری داشته باشیم.

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار را بدین صورت شرح داد: روندهای کوتاه‌مدتی بازار سرمایه همچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران است. با وجود اینکه قیمت سهام با نگاه بنیادی در بهترین قیمت‌های سرمایه‌گذاری با افق بلندمدتی در شرایط رکودی قرار دارد، اما سرمایه‌گذاران فعال بورسی ترجیح می‌دهند نوسان‌گیری، معاملات کوتاه‌مدت یا خرید صندوق‌های درآمد ثابت را به عنوان کم‌ریسک‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری برگزینند.

هفته گذشته بازار وضعیت مطلوبی داشت و در معاملات هفته جاری نیز این وضعیت ادامه پیدا کرد. با وجود اینکه ارزش معاملات بازار تا ۶ همت افزایش پیدا کرد اما با یک روز افزایش ارزش معاملات نمی‌توان روند مثبت بازار را ارزیابی کرد. بازار در روزهای اخیر به اخبار مثبت و منفی واکنش‌های بسیاری نشان داده است. در سال‌های اخیر رفتارشناسی معامله‌گران نشان می‌دهد بازار به خبرها بیش از تحلیل‌ها واکنش نشان می‌دهد و این دیدگاه باعث شده ارزندگی سهم‌ها ملاک تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری قرار نگیرد. این کارشناس بازار در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار متعادل رو به مثبتی را برای هفته‌جاری پیش‌رو داشته باشیم.

حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه، بازار را بدین سان تشریح کرد: بازار سهام به لحاظ بنیادی وضعیت مساعدی دارد. عاملی که بیش از هر متغیر دیگری به بلای جان بازار تبدیل شده، ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیرسیستماتیک است. آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی رخداد منفی برای بازارهای مالی بودند و بازارهای مالی را بسیار تحت‌تاثیر قرار دادند. ذهنیت منفی سرمایه‌گذاران و سهامداران در طول این مدت بر مدار افزایش گستره تنش‌ها بود. با فروکش کردن نسبی شعله‌های جنگ، سایه نااطمینانی را از بازارهای مالی تا حد زیادی برچیده شد و موجب دیده شدن حدودی و نسبی گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها شد.

از این رو در هفته‌های گذشته ارزش معاملات رشد مناسبی داشت و امیدهای کم‌غلظتی روانه بازار کرد؛ با وجود اینکه همچنان نمی‌توان به چنین مقادیری دل سپرد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هفتمین ماه سال نیز به پایان نزدیک می‌شود و با ورود به هشتمین ماه سال، بررسی بودجه سال آینده می‌تواند چالش‌ دیگری بر سر روند صعودی بازار باشد. از این رو خبرهای پیرامون بودجه درصورتی که مثبت باشند تاثیرات مثبتی به بازار تحمیل خواهند کرد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: باید منتظر ماند و دید بازار در روزها و ماه‌های آینده چه تصمیمی در خصوص آینده خود خواهد گرفت.