بازگشت آرامش به شاخص عكس: علی محمدی

در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۰۷درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۵‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. از طرفی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود، مقدار ۳هزار و ۴۳۷میلیارد‌تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه ۱۸۱میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «شپنا» و «پارسان» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «هرمز»، «تجلی» و «وهور» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین «خگستر»، «خودرو» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز چهارشنبه بازار بودند. بازار سرمایه زیر سایه تحولات بین‌المللی هفته خوبی را پشت‌سر گذاشت و سبزپوشی پنج روز متوالی در هفته سوم هشتمین ماه سال، هفته‌جاری را به یکی از جذاب‌ترین هفته‌ها مبدل ساخت. با وجودی که شوک جنگ، بازار کم‌توان غوطه‌ور در رکود را در باتلاق اسفناکی انداخت اما بازار نیمه‌جان همچنان نشان‌داد که استقامت زیادی دارد. از طرفی نرخ ارز در روزهای اخیر در سطوح ثابتی در نوسان بوده و نوسان محسوسی نداشته اما به‌نظر می‌رسد بازار به دلیل افزایش چشم‌‌‌‌‌‌‌‌اندازها نسبت به کاهش تنش‌ها و احتمال افزایش انتظارات تورمی در ماه‌های آینده، نگاه‌های نافذتری به فتح قله‌‌‌‌‌‌‌‌های مرتفع دارد.

شرح حال بازگشت بازار

در هفته‌ای که سپری شد شاخص‌کل بورس تهران توانست بازدهی مثبت ۴‌درصدی را به‌ثبت برساند. حال پس از پایان هفته‌ای رویایی برای نماگرهای اصلی بازار، شاخص‌کل بورس تهران مجددا به سطح یک ماه گذشته خود رسیده‌است. ۱۶مهرماه سال‌جاری شاخص‌کل بورس به دلیل آغاز تنش‌های بین‌المللی افت سنگین ۵۰‌هزار‌واحدی را از خود به‌نمایش گذاشت. ترس بازار از افزایش نااطمینانی‌ها و تشدید این تنش‌ها حدود دو هفته تا هشتمین ماه سال‌ ادامه پیدا کرد و در این مدت شاخص‌کل بورس بر لب تیغ ابر کانال ۲‌میلیون‌واحدی تحرکات کم‌توانی داشت، با این‌وجود ششمین روز از هشتمین ماه سال ‌نیز روز سرخ‌پوش و تلخ دیگری برای سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بود و این‌بار شاخص‌کل حمایت مهم ابرکانال ۲‌میلیون‌واحدی را از دست داد و حدود ۲.۶درصد افت کرد. با ازدست‌رفتن حمایت استراتژیک ۲‌میلیون‌واحدی اندک امید سرمایه‌گذاران و سهامداران ناامید و کم‌توان مبنی‌بر بازگشت بازار روی ریل صعود نیز کمرنگ شد. در حالی که اکثر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار ریزش‌ها و سطوح پایین‌تر را برای شاخص‌کل ترسیم می‌کردند، اما بازار از ۷ آبان ماه مسیری متفاوت را درپیش گرفت و در روندی مطلوب گام برداشت و پس از ۱۰روز معاملاتی مجددا به سطح ۱۵مهر بازگشت. روز گذشته نیز همزمان با بازگشایی بازار، شاخص‌های اصلی بازار وضعیت مساعدی را تجربه کردند و در ساعات ابتدایی نمادهای بازار با موج تقاضای خوبی مواجه شدند، با این‌وجود رفته‌رفته با آغاز نیمه دوم روز معاملاتی، عرضه‌ها فشار سنگین‌تری را نسبت به موج تقاضا به‌وجود آوردند و بازار نیز نسبت به این موج واکنش نشان‌داد و درنهایت عرضه و تقاضا در بازار متعادل شد تا پنجمین روز متوالی در هفته سوم آبان به‌ثبت برسد، از این‌رو باید عنوان کرد که بازار با وجود عوامل مثبت گوناگونی همچون انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه مساعد شرکت‌ها و احتمال کاهش تنش‌های بین‌المللی روند مناسبی را در هفته اخیر سپری کرد. البته باید گفت تا زمانی‌که ارزش معاملات بازار تغییر خاصی پیدا نکند و نقدینگی هوشمندی وارد بازار نشود، نمی‌توان مثبت‌های چند‌روزه را آغازی برای فتح قله‌های تاریخی دانست، اما بازپس‌گیری حمایت مهم ۲‌میلیون‌واحدی می‌تواند گام مهمی در جلوگیری از ریزش مجدد بازار و ریزگام‌هایی برای آغاز صعود مجدد باشد.

تحرکات نرخ ارز

نرخ ارز به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل رشد و افت بازار در چند ماه گذشته افت و خیز چندانی را از خود بروز نداده است، پس از اینکه در اسفند‌ سال‌گذشته اسکناس آمریکایی موفق شد سقفی تاریخی را به‌ثبت برساند، با آغاز سال‌جاری در روندی رخوت‌انگیز و رکودی فرو رفت، به‌طوری‌که در ۶ماهه نخست سال‌ با وجود تزریق اخبار گوناگون مثبت و منفی بین‌المللی در محدوده‌های ۴۸ تا ۵۰‌هزار‌تومانی تحرک و نوسان‌های اندکی را به‌ثبت رساند. البته کم‌توانی افزایش قیمت نرخ ارز در ۶ ماهه نخست سال‌را می‌توان به اعمال سیاست‌های انقباضی دولت برای کاهش نرخ تورم و افزایش درآمدهای نفتی نسبت داد، با این‌وجود اسکناس آمریکایی با ورود به هفتمین ماه سال ‌نیز افت و خیز چندانی از خود بروز نداد. از اواسط مهرماه همزمان با آغاز تحولات و تنش‌های بین‌المللی و افزایش نااطمینانی‌ها نسبت به آینده بازارهای مالی نرخ ارز نیز از محدوده‌های مذکور فاصله گرفت، به‌طوری‌که در هفته‌های نخست آغاز تنش‌های بین‌المللی، اسکناس آمریکایی افزایش قیمت حدود ۴‌هزار‌تومانی را تجربه کرد و در سطوح ۵۳‌هزار‌تومان معامله ‌شد، با این‌وجود پس از گذشت چندین هفته از شعله‌ور‌شدن آتش جنگ و افزایش احتمال کاهش تدریجی تبادل آتش میان طرفین جنگ، نرخ ارز نیز در مسیری نزولی گام برداشت و در شرایط فعلی در محدوده‌های ۵۰ تا ۵۱ هزار‌تومانی مورد معامله قرار می‌گیرد، با این‌وجود در چند روز گذشته انتشار آمار نقدینگی به این موضوع صحه گذاشت که نقدینگی کشور همچنان بر مدار صعودی قرار دارد و همین می‌تواند عاملی برای افزایش کسری‌بودجه دولت و تاثیرگذاری آن بر بازارهای مالی باشد، از این‌رو به‌طور معمول در نیمه دوم سال ‌به دلیل بروز چشم‌اندازهایی مبنی‌بر افزایش انتظارات تورمی بازار می‌تواند زیر سایه انتشار اخبار مثبت گوناگون و کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک وضعیت مناسب‌تری را نسبت به ۶ ماهه نخست رکودی تجربه کند.