امکان شکست مرز دو‌میلیون واحد

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص‌کل ‌بار دیگر در آستانه مرز 2میلیون واحد قرارگرفته، گفت: با توجه به فشار فروش موجود در بازار و نگرانی سهامداران که عمدتا در هفته‌های اخیر به تحولات منطقه‌ای و جنگ رخ‌داده برمی‌گردد، امکان شکست مرز روانی 2‌میلیون‌واحدی منتفی نیست و در صورتی‌که حمایت قاطعی توسط بازیگران بزرگ بازار و حقوقی‌هایی که نقدینگی کافی دارند صورت نگیرد، می‌توان در روزهای آینده شاهد شکست این محدوده بود. وی افزود: اما به احتمال 70‌درصد بازار از محدوده فعلی حمایت می‌شود و شاهد برگشت آن خواهیم بود؛ چراکه بازارساز می‌داند در صورت ازدست‌رفتن این مرز حمایتی موج‌های فروش تازه‌ای به بازار وارد خواهد شد و عملا حمایت از بازار و تثبیت روند حرکتی سهام مختلف دشوارتر خواهد شد. میرزایی گفت: به‌نظر می‌رسد در شرایطی که بازار از نظر بنیادی چالش جدی ندارد، نیازمند رگولاتوری قوی‌تر سازمان بورس هستیم.  

ترغیب حقوقی‌های بزرگ به نقش‌آفرینی بیشتر در راستای حمایت از بازار سرمایه مخصوصا در شرایطی که ریسک بازار با توجه به افت قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و جذابیت بالایی برای خریدهای بزرگ وجود دارد نیز عامل مهمی است. این تحلیلگر اظهار کرد: در نگاه کلان‌تر به بازار سرمایه مهم‌ترین محرک بورس تعدیل نرخ دلار مبادله است که به‌رغم تورم مزمن در اقتصاد، ماه‌هاست روی عدد 38هزار‌تومان تثبیت شده و این در حالی است که هزینه‌های جاری شرکت‌ها در حال افزایش است؛ این موضوع باعث کاهش جذابیت بازار سرمایه شده و حل آن باید در دستور کار قرارگیرد.

وی گفت: از نگاه سهامداران خرد شاید افزایش تنش‌های جنگ اسرائیل و حماس و کشیده‌شدن آتش جنگ به کشورهای منطقه یکی از نگرانی‌های اصلی باشد که سایه آن روی کلیت بازار سرمایه قابل‌مشاهده است اما در کنار آن کنترل تعمدی بازارها توسط دولت با افزایش نرخ بهره و کاهش جذابیت بازارهای کالایی و دارایی، جزو اصلی‌ترین چالش‌های بازار است. به‌نظر می‌رسد بازگشت به سیاست معقول دو سال‌گذشته درخصوص کنترل نرخ بهره زیر عدد 20‌درصد می‌تواند راه نجات بازار سرمایه و کلیت تولید در کشور باشد.

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه روز گذشته روند پرعرضه‌ای در بازار سرمایه وجود داشت، گفت: شاخص به مرز 2میلیون واحد رسیده، روند فعلی برای بازار سرمایه مطلوب نیست و نشان‌دهنده عدم‌اعتماد سهامداران و فرار سرمایه از بورس است. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان به نرخ بهره بانکی یا همان نرخ بازدهی بازار بدون‌ریسک که همچنان در حال افزایش است ربط داد. این موضوع جذابیت بازار سرمایه را در مقایسه با سپرده‌بانک‌ها کاهش می‌دهد.

وی افزود: سرمایه ترسو و پول‌های گریزانی که از ابتدای سال ‌تا امروز در بازار سرمایه نتوانسته‌اند بازدهی مورد قبولی داشته باشند، به‌دنبال بازار قابل‌اطمینان‌تری هستند و زمانی‌که بانک می‌تواند چنین سودی را به سرمایه‌های سرگردان پرداخت کند قاعدتا پول‌ها از بازار سرمایه خارج‌شده و به سمت صندوق‌های درآمد ثابت یا بازارهای تمیزتر مانند بانک‌ها هدایت می‌شوند. محبی ادامه داد: متاسفانه آنچه در حال‌حاضر شاهد آن هستیم، عدم‌اطمینان در بازارهای مختلف مالی است و بازار سرمایه به‌عنوان بخش مولد اقتصاد کشور بیشترین آسیب را از این موضوع می‌بیند. خروج این سرمایه‌ها نه‌تنها به سرمایه افراد بلکه به اقتصاد کشور نیز صدمه می‌زند.  در این میان عملکرد سازمان بورس به هیچ‌وجه قابل‌دفاع نیست و روندی که در موافقت با تشکیل صندوق‌های جدید طی چند ماه گذشته شکل‌گرفته، در نهایت نظم بازار را برهم زده و وضعیت نامطلوبی را به بازار تحمیل کرده‌  است. او معتقد است؛ تا زمانی‌که نظارت سازمان بر نحوه صدور مجوزها برای صندوق‌های مختلف سهامی  تغییر نکند، به‌نظر نمی‌سد بازار سرمایه بتواند روند مثبتی را در پیش گیرد.

 امروز ریسک‌ها صحبت می‌کنند

پیام الیاس کردی copy

پیام الیاس‌کردی، ‌‌‌‌‌‌تحلیلگر بازار سرمایه نیز بیان کرد: روند معاملات در بازار سرمایه نه‌تنها در روز گذشته بلکه در چند هفته گذشته متعادل و منفی بوده و دلیل آن نیز مشخصا این است که دلار در کانال 50 تا 51‌هزار‌تومان مانده‌است. سطح تنش‌ها افزایش‌یافته و جنس افزایش قیمت اندک نرخ دلار در هفته‌های گذشته به گونه‌ای نبوده که بازار سرمایه را به سمت بالا هدایت کند. وی با بیان اینکه امروز ریسک‌ها در بازار سرمایه ما صحبت می‌کنند، گفت: دلیل مدل معاملاتی اخیر هم همین است، احتمالا در چند نماد محدود به دلیل مباحثی شاهد رشد‌هایی نظیر آنچه دیروز در وبملت اتفاق افتاد، هستیم و در کلیت بازار ارزش معاملات در کانال 3500 تا 4‌هزار ‌میلیارد‌تومان قفل شده و افزایش نمی‌یابد و ماندن ارزش معاملات در این سطح باعث روند موجود شده‌است. الیاس‌کردی افزود: روز گذشته نیز شرایط بازار زیاد جذاب نبود. تک سهم‌ها در برخی از گروه‌ها تحرکاتی داشتند اما وقتی کلیت بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، اتفاق خاصی برای بازار نخواهد افتاد. خیلی از کارشناسان اعتقاد داشتند با انتشار گزارش‌های 6ماهه شرایط بازار بهتر خواهد شد، ولی همان کارشناسان امروز به این نکته اعتراف می‌کنند که حتی گزارش‌های خوب هم نتوانست بازار را نه‌تنها به وسیله پول‌های سنگین‌تر بلکه حتی پول‌های خردتر تقویت کند.