ادامه روند متعادل با مثبت‌‌‌‌‌‌‌‌های اندک در صنایعی که گزارش‌های عملکرد ۶ماهه مطلوبی منتشر می‌کنند، بهترین پیش‌بینی موجود برای بازار سرمایه دست‌کم در کوتاه‌مدت است.

 ریسکی بزرگ‌تر از جنگ نیست

مهدی رضایتی copy

مهدی رضایتی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: در حال‌حاضر بازار سرمایه در حالت ابهام قرار دارد و همه از داستان جنگ می‌ترسند، مشخص نیست که حمله‌ها ادامه پیدا می‌کند یا کشورها آتش‌بس اعلام می‌کنند. آخر هفته گذشته اخبار بدی منتشر شد اما روز گذشته خبر از بر‌‌گزاری جلسه‌ای آمد که باعث شد بازار شروع آرامی داشته‌باشد و اگر بازار با همان اخبار منفی هفته گذشته آغاز می‌شد، انتظار می‌رفت بازار منفی باشد اما در مجموع خبر خاصی در بازار نیست.

وی ادامه داد: گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در نیمه نخست امسال در حال انتشار است و هر صنعتی که گزارش خوبی منتشر می‌کند یک گروه را مثبت می‌کند و با توجه به اینکه عمده گزارش‌های خوب هستند اگر اتفاق خاصی در جنگ نیفتد، بازار احتمالا بازدهی حداقلی به دلیل گزارش‌ها داشته‌باشد اما اینکه بخواهد رویه جدیدی بگیرد، بعید است، چراکه با وجود شرایط سیاسی نامساعد دلار هم جامپ(پرش) خاصی نداشته و کنترل شده‌است، به همین دلیل فعلا تنها محرک بازار گزارش‌ها هستند. رضایتی اظهار کرد: محرک دیگر بازار قیمت نفت است که خود را تا حدودی تحت‌تاثیر جنگ، بالای 90دلار حفظ کرده است و در مجموع می‌تواند با یک فاصله زمانی کامودیتی‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد یا هزینه‌های انرژی را در سطح جهانی بالا بیاورد. در حال‌حاضر ریسکی مهم‌تر از جنگ در بازار نداریم و سایر ریسک‌های بازار تا حدودی مرتفع شده‌اند، به‌ همین‌دلیل اگر داستان جنگ منتفی شود، به صلح برسند یا در حد حملات محدود هوایی کش‌دار شود، رفته‌رفته اثر آن بر بازارها کاهش‌یافته و بورس نیز واکنش خاصی به این اخبار نشان نخواهد داد. در این‌صورت بازار احتمالا بازدهی مناسبی را ثبت خواهد کرد.

 بورس تحت‌تاثیر ر‌ویدادهای داخلی

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه اما معتقد است در حال‌حاضر بازار سرمایه فقط تحت‌تاثیر جنگ نیست. او گفت: بورس ایران تحت‌تاثیر ر‌ویدادهای مختلفی است و به تنش‌های بین اسرائیل و حماس محدود نمی‌شود. بازار از اردیبهشت به بعد درگیر ر‌ویدادهای مختلفی بوده که اکثرا داخلی و بین وزارتخانه‌ای بوده‌ و اثرات آن ر‌ویدادها نیز به‌مراتب بیش از تنش سیاسی اخیر است. اثر جنگ اسرائیل و حماس در همان یک هفته اول به پایان رسید ‌و وضعیت فعلی بازار سرمایه نتیجه ر‌ویدادهایی است که در اقتصاد کشور رخ ‌داده‌است. تصمیمات و بخشنامه‌های مختلفی که رخ‌داده اعتماد را در بازار از بین برده و باعث‌شده پول‌ها از بازار سرمایه فرار کنند. وی ادامه داد: در حال‌حاضر در بازار پولی نیست. با وجود اینکه گزارش‌های منتشرشده صنایع تاکنون گزارش‌های خوبی بوده‌اند اما همچنان نقدینگی ترجیح می‌دهد به هر بخشی جز بازار سرمایه وارد شود. در این میان در ارزندگی بازار شکی نیست اما کی شرایط ارزندگی را روی تابلوی قیمتی خواهیم دید؟ سوال مهمی است که به‌نظر نمی‌رسد اگر نرخ دلار در بازار آزاد تغییری نداشته‌باشد و در کنار آن تغییری در سیاست‌های مختلف نیز شاهد نباشیم، این ارزندگی را روی تابلو ببینیم.این تحلیلگر ادامه داد:    بخش کوچکی از این محرک‌ها گزارش‌های 6ماهه است اما به‌نظر می‌رسد عامل اصلی، در تصمیمات وزارتخانه‌ها یا بانک‌مرکزی باشد. موضوعاتی مانند نرخ دلار نیما، خودرو و مسائل حاشیه‌ای مربوط به آن از عرضه سهام تودلی گرفته تا عرضه در بورس‌کالا، این مسائل باید حل شود و اگر نشود وضعیت فعلی را خواهیم‌داشت، مگر بازارهای موازی به‌خصوص دلار افزایش قیمت داشته باشند که در این‌صورت بازار دنباله آن را خواهد گرفت.

 بی‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی؛ پاشنه‌آشیل بورس

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر اتفاقات هفته قبل‌تر بود، گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته تلاش کرد به تعادل برسد و به‌طور کلی هفته‌ای متعادل و رو به منفی داشت اما متاسفانه اتفاق‌هایی که در سه سال‌اخیر در اقتصاد ما و بازار سرمایه افتاده، باعث‌شده که اعتمادها به این بازار و بازارساز از بین برود. کوچک‌ترین اتفاقی در هر جای دنیا اگرچه تاثیر منفی بر بازارها می‌گذارد اما در کشور ما بازار به چنین اتفاق‌هایی بیش‌واکنشی نشان می‌دهد. وی ادامه داد: امروز بی‌اعتمادی پاشنه آشیل بازار سرمایه ایران است، چون اعتمادها به بازارساز از بین رفته، درگیری که 2000 کیلومتر آن طرف‌تر از مرز ما رخ‌داده، بورس ما را بیشتر از اسرائیل که یک طرف جنگ است تحت‌تاثیر قرار داده‌است. حق‌شناس معتقد است مجموعه اتفاق‌هایی که در دولت قبل و دولت فعلی در بازار افتاده و به‌خصوص سازمان بورس فعلی که سوای مسائل کلان اقتصادی نتوانسته اعتماد سهامداران را به این بازار جلب کند، باعث این وضعیت شده‌است. او تاکید کرد منفی‌شدن بورس غیرمنطقی و دور از انتظار نبود اما شدت منفی‌خوردن‌ها نتیجه بی‌اعتمادی است.