خیز بورس ادامه می‌یابد؟ عكس: صبا طاهریان

بورس تهران در روز گذشته با افزایش ارتفاع نماگرها همراه شد و تزریق این شعله امید، اهالی بورس تهران را به تغییر رنگ و رخسار تالار شیشه‌ای امیدوار ساخت. در روز گذشته شاخص‌کل، بیشترین رشد خود را از ۲۴اردیبهشت به بعد تجربه کرد. بازار سهام در ماه‌های اخیر، اوضاع و احوال مساعدی را تجربه نکرده و آنچه که این مدت در بازار سرمایه اکران شده، رگه‌‌‌‌‌‌‌هایی از رکود، کم‌‌‌‌‌‌‌رمقی و رخوت و مسائل این‌چنینی بوده‌است و همین موضوع سبب‌شده تا روزبه‌روز از تعداد کدهای فعال معاملاتی در عرصه معاملات سهام کاسته شود و سهامداران مستاصل، عطای بورس و سهام را به لقای آن ببخشند و به سمت مسیرهای خروج از بازار روانه شوند.

بازار در آینه آمار

در جریان معاملات نخستین روز از هفته، نماگر اصلی بازار سهام با رشد ۳۹/ ۲‌درصدی همراه شد تا مجددا برای بازپس‌‌‌‌‌‌‌گیری ابرکانال ۲‌میلیون‌واحدی خیز برداشته‌باشد. چنین رشدی در شاخص‌کل بورس از ۲۴اردیبهشت سال‌جاری بی‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده‌است و به‌عبارت دیگر این شاخص، بیشترین رشد خود را در ۷۰روز معاملاتی اخیر تجربه کرده‌است. همچنین شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با صعود قابل‌‌‌‌‌‌‌توجه ۵۵/ ۲‌درصدی همراه شد. این سنجه آماری نیز بهترین عملکرد خود از ۲۶فروردین سال‌جاری را به نمایش گذاشت. افزون بر این، در فرابورس نیز رشد قیمت‌ها برقرار بود و شاخص اصلی این بازار با جهش ۳۰/ ۲‌درصدی همراه شد تا در میانه‌‌‌‌‌‌‌های کانال ۲۵‌هزار‌واحدی بایستد. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌‌‌‌‌‌‌تقدم می‌شود، در سطح ۲‌هزار و ۷۷۴‌میلیارد‌تومانی قرارگرفت. به‌علاوه پس از مدت‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد ورود یک جریان پول قوی به بازار بودیم و ۴۷۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی در جریان مبادلات دیروز وارد گردونه معاملات سهام شد.

حدس گام‌های آتی بازار

 اما سوالی که در این اثنا ممکن است به اذهان سهامداران بورس تهران متبادر شود این است که آیا موعد شروع روند صعودی مجدد دیگری در بطن و متن بازار سهام فراهم شده‌است؟ آیا می‌توان به بازگشت مجدد رونق به صحنه معاملات تالار شیشه‌ای امیدوار بود؟

در پاسخ به سوالات فوق می‌توان این‌چنین استنباط کرد که به‌رغم ثبت عملکرد مثبت در شاخص‌های سهامی در روز گذشته، نمی‌توان به‌طور قطع درباره شروع روند صعودی اظهارنظر کرد. در ادبیات فارسی ضرب‌‌‌‌‌‌‌المثلی وجود دارد با این مضمون که با یک گل بهار نمی‌شود، ضرب‌‌‌‌‌‌‌المثل مذکور آینه تمام‌‌‌‌‌‌‌نمای وضعیت کنونی بازار سهام است و فعلا نمی‌توان هیچ‌گونه حکم یا تصدیقی درخصوص روزهای آتی بازار سهام صادر کرد، اما می‌توان درخصوص پارامترهای مختلفی که در قلمرو بورس تهران، به‌عنوان ریسک یا محرک حضور دارند، استدلال‌های مختلفی را به‌کار برد. مساله این است که ارزش معاملات بازار سهام هنوز در مقادیر پایینی قرار دارد و ارقام این‌چنینی گواهی بر بازگشت مجدد رونق به صحنه معاملات نیست. هر زمان که ارزش معاملات خرد بازار سهام در ارقامی بالاتر از ۶‌هزار ‌میلیارد‌تومان تثبیت شد، می‌توان به شرایط آتی بازار امیدوار بود.

به‌علاوه همچنان میانگین متحرک‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت ارزش معاملات از میانگین‌‌‌‌‌‌‌های بلندمدت کمتر هستند. زمانی می‌توان از این متغیر آماری، سیگنال دریافت کرد که میانگین‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت از میانگین‌‌‌‌‌‌‌های بلندمدت خود بیشتر شوند، بنابراین در جمع‌‌‌‌‌‌‌بندی این بخش می‌توان این‌چنین اشعار داشت که به‌رغم تجربه یک روز عالی در بورس تهران در روز شنبه، نمی‌توان درباره ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار‌بودن این شرایط نظر داد و برای پیش‌بینی قدم‌‌‌‌‌‌‌های آتی و سمت‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌سوی حرکت بازار باید منتظر سیگنال از سوی متغیرهای تابلوخوانی باشیم، اما آنچه که تفاوت فاحش و معناداری با دفعات پیشین داشت، تفاوت حال و هوای بازار بود و به‌نظر می‌رسد بازار اگر در روزهای آتی با اخبار غیرمنتظره خاصی همراه نشود، می‌تواند روزهای خوبی را برای سهامداران بیافریند.

غلبه نگاه لیدرمحوری

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، ‌بار دیگر نگاه لیدرمحوری معامله‌گران به جریان معاملات عیان شد. در روزی که گذشت شاخص دو صنعت خودرو و ساخت قطعات و پالایشی به‌ترتیب با رشد ۲/ ۵ و ۸/ ۴‌درصدی همراه شدند. به‌رغم اینکه همواره در کلیت بورس تهران و توسط تحلیلگران مختلف سهم‌‌‌‌‌‌‌های این صنعت، به‌عنوان سهم‌های نامانوس و مهجور شناخته می‌شوند و حساب این صنعت از سایر صنایع جدا فرض می‌شود، اما غالبا روند بازار در اکثر زمان‌ها وابسته به فعل و انفعالات سهام خودرویی بوده‌است و نگاه لیدرمحوری، همیشه یکی از جریانات غالب بازار سهام در سنوات اخیر بوده‌است.

به‌علاوه سهم‌‌‌‌‌‌‌های گروه پالایشی و بانکی نیز از چنین خصوصیتی برخوردار بوده‌‌‌‌‌‌‌اند. برخی از سهامداران روند خوب شکل‌گرفته در بازار روز گذشته را به خبر آزادسازی قیمت خودرو منسوب دانستند که البته روابط‌عمومی شورای‌رقابت خبر مذکور را تکذیب و اعلام کرد شورای‌رقابت، همچنان متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است و تغییر خاصی در این رویه ایجاد نشده‌است. به هر روی باید منتظر ماند و دید که جریان معاملات بازار سهام چگونه پیش خواهد رفت و معامله‌گران اثر این پارامترها را در محاسبات ذهنی خود برای حضور یا عدم‌حضور در گردونه معاملات چگونه لحاظ خواهند کرد.

محرک‌های بازار

نکته‌‌‌‌‌‌‌ای که در این اثنا وجود دارد، به‌خواب‌رفتن متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت سهام بورسی و فرابورسی است. بورس تهران همواره در سال‌های اخیر حساسیت بالایی از خود به قیمت دلار نشان‌داده‌است و به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که دلار از جهش قابل‌‌‌‌‌‌‌توجهی در جریان معاملات بازار آزاد ارز برخوردار نباشد، نمی‌توان به تداوم روند صعودی در بازار سهام امیدوار بود. به‌علاوه مورد دیگری که می‌تواند اثرات مثبتی بر معاملات سهام داشته‌باشد، تزریق اخبار مثبت به صنایع مختلف بورس تهران است که از این ناحیه نیز فعلا خبر خاصی مخابره نشده‌است که از قدرت اقناع سهامداران برای خرید مجدد سهام برخوردار باشد. همچنین حجم معاملات نیز آیتم تاثیرگذاری است که باید از محدوده‌‌‌‌‌‌‌های کنونی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کند و شاهد دست به‌دست‌شدن سهام در گردونه معاملات بین خریداران و فروشندگان باشیم تا بتوان به چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز آتی امیدوار باقی‌ماند.

سیگنال آغاز روند مثبت بورس؟