بازار در شرایط کنونی از سردرگمی عجیبی رنج می‌برد. در این بین پیرامون نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی مباحث مختلفی شکل گرفته است. با وجود اعلام رسمی نرخ ۷‌هزار‌تومانی توسط دولت، به‌نظر می‌رسد این مصوبه نیازمند بازنگری در نرخ‌های اعلام ‌شده‌است؛ چراکه نرخ فعلی می‌تواند سودآوری برخی شرکت‌ها را با مخاطره همراه سازد و بر همین اساس در صورت اصلاح آن می‌توان روزهای بهتری را برای صنایع تاثیرپذیر متصور بود.

با وجودی که بعضی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند بازار می‌تواند هفته‌جاری را سرحال‌تر آغاز کند، اما بازار تصمیم گرفت روز شنبه را قرمزپوش به استقبال هفته جدید برود.

نکته مهم این است که به‌نظر می‌رسد اتمسفر غالب بازار تا حدود زیادی ترکیبی از سردرگمی سرمایه‌گذاران و کم‌رمقی برای حرکت باشد.

کردی copy

در این میان پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه پیرامون اوضاع و احوال بازار سرمایه گفت: بازار روزهای عجیب و غریبی را سپری می‌کند، به‌طوری‌که روز گذشته نیز تحرک جالب‌توجهی در بازار مشاهده نشد. در این میان به‌نظر می‌رسد بازار هفته‌ها است در قلاب بی‌هیجانی سرمایه‌گذاران و بی‌تحرکی نرخ ارز گرفتار شده‌است، به‌طوری‌که با واکاوی نوسانات چند هفته اخیر نرخ ارز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این بازار به مانند دیگر بازارهای مالی نوسانات چندانی نداشته‌است و به‌تبع آن بازار سرمایه نیز همچون برادری کوچک پابه‌پای برادر بزرگش حرکت کرده است، بنابراین تا مدتی که نرخ ارز در محدوده‌ای ثابت در نوسان باشد و بازار کف معتبری به خود نبیند، نمی‌توان چشم به انتظار اتفاق ویژه‌ای در بازار بود. در این بین نکته قابل‌توجهی که کمتر مورد‌توجه سرمایه‌گذاران بوده، ریسک تصمیم‌گیری است که برای نرخ خوراک اتفاق افتاد و نگرانی بازار از چنین تصمیم‌گیری‌هایی در باقی صنایع به‌وضوح قابل‌مشاهده است، بنابراین باید چشم به انتظار ماند و دید نرخ ارز در روزهای آینده به چه ترتیبی نوسان خواهد داشت و تصمیم‌گیری‌هایی که توسط دولت صورت می‌گیرد بازار را به کدام سمت و سو می‌کشاند.

حق شناس copy

همچنین برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه نیز روند این روزهای بازار را بدین صورت تشریح کرد: بازار سرمایه چند ماهی است که از روند صعودی و روزهای خوش خودش فاصله گرفته‌است. در این میان در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات محدود بازارهای مالی به‌خصوص نرخ ارز و بازار سرمایه بودیم، از این‌رو به‌نظر می‌رسد، بازارساز علاقه چندانی به رشد بازارهای مالی در شرایط کنونی ندارد. روز گذشته نیز تحت‌تاثیر نوسانات محدود نرخ ارز، بازار در ساعات ابتدایی معاملات سبزپوش شد. هرچه از ساعات ابتدایی معاملات فاصله گرفتیم و به ساعات پایانی نزدیک شدیم افزایش فشار فروش بازار را به رنگ سرخ درآورد، از این‌رو بازار از منظری چهار‌چشمی نظارگر نرخ ارز است و با شدت و حدت نوسانات آن را زیرنظر دارد. البته صنایع مختلف بازار سرمایه کم و بیش بازارهای جهانی را زیرنظر دارند. نکته حائزاهمیت این روزهای صنایع کامودیتی‌محور این است که این صنایع سال‌گذشته وضعیت مطلوب‌تری را در مقایسه با سال‌جاری داشتند. بازار این‌گونه موضوعات را نیز در کفه ترازوی خود‌ قرار می‌دهد و به آن وزن می‌دهد، با این‌وجود پیش‌بینی می‌شود بازار ادامه هفته وضعیت متعادل خود را حفظ خواهد کرد و رفته‌رفته شرایط مطلوب‌تری در بازار حاکم می‌شود.

فردین آقا بزرگی copy

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار تشریح کرد: بازار سرمایه چندین ماه است که حال و روز چندان خوشی ندارد، به‌صورتی‌که در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم که بازار پس از صعود هیجان‌انگیزی که در فروردین ماه تجربه کرد در اواسط اردیبهشت ماه روند نزولی به خود گرفت و در حال‌حاضر نیز با روندی متعادل شب و روز خود را سر می‌کند.

 در این میان می‌توان عوامل مختلفی را عامل تاثیرگذار در روند کنونی بازار دانست که از جمله آنها می‌توان به سامانه یکپارچه خودرو و جذب بخشی از نقدینگی فعال در بازار سرمایه اشاره کرد، با این‌وجود سیاستگذاران نیز باید درخصوص سیاست‌های مختلف ارزیابی‌های کامل را به‌عمل آورند تا بازار سرمایه درخصوص مصوبه یا ابلاغیه‌ای که نهایی نشده‌است آسیب نبیند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در هفته‌های پیش‌رو‌ در متعادل‌ترین حالت خود قرار بگیرد.