در این بین نماگر هموزن که یکی از سنجه‌های آماری دیگر در بازار سهام محسوب می‌شود نیز با افزایش ارتفاع حدود ۱۸/ ۰‌درصدی موفق به باز‌پس‌گیری سطح ۷۱۰‌هزار ‌واحدی شد. افزایش حدود ۲/ ۰‌درصدی دو نماگر مهم بازار سرمایه در حالی رخ می‌دهد که شاخص‌کل فرابورس روز گذشته ریزش ۲۲/ ۰‌درصدی را تجربه کرد و در ساعات پایانی معاملات در سطح ۲۶‌هزار و ۶۳۶‌واحدی آرام گرفت. سومین روز از پنجمین ماه سال ‌نمادهای «شپنا»، «فارس» و «اخابر» بیشترین تاثیر را بر نماگر اصلی بازار سهام و سه نماد «خاور»، «خدیزل» و «دی» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین «شهر»، «خساپا» و «خزامیا» سه نماد پرتراکنش چهارمین روز معاملاتی هفته‌جاری بازار سرمایه بودند. روز دوشنبه انتشار اخباری پیرامون مصوبه نرخ خوراک ‌بار دیگر بر آرامش نسبی بازار سرمایه تاثیر‌گذاشت، به‌طوری‌که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر لغو مصوبه جنجالی نرخ خوراک در روزهای آینده را داد، از این‌رو باید منتظر ماند و دید قصه این روزهای نرخ خوراک در چه صفحه‌ای به پایان خود می‌رسد.

هلن عصمت پناه copy

در این میان هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه در تشریح روند این روزهای بازار گفت: بازار روز سه‌شنبه چندان جذاب و پررمق نبود، به‌طوری‌که یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌میلی بازار نسبت به تغییر روند فعلی را می‌توان موج بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران پیرامون آینده بازار عنوان کرد. در هفته‌های اخیر نیز انتشار اخبار یک بام و دو هوا تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به کلاف سردرگم نااطمینانی سهامداران دامن زده است. در مقطع کنونی بازار از ارزش پایین معاملاتی نیز رنج مضاعفی می‌برد. البته روز گذشته انتشار برخی گزارش‌های سه‌ماهه امیدوارکننده تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی، کورسوی امیدی در دل معامله‌گران بازار سهام ایجاد کرد. از طرفی به‌نظر می‌رسد برخی صنایع تصمیم گرفتند راه خود را از باتلاق فعلی بازار جدا کنند و با توجه به گزارش‌های پرفروغی که منتشر کردند، مسیر صعودی را برای روزهای آینده در پیش بگیرند، از این‌رو روند کم‌جان صعودی فعلی بازار بورس چشم به ورود نقدینگی دوخته است. درخصوص اخبار منتشرشده پیرامون الزامی‌شدن تجدید ارزیابی‌ها که توسط سازمان بورس پیشنهاد شده نیز در صورتی‌که به مرحله اجرایی برسد می‌تواند موجب افزایش شفافیت بازار برای سرمایه‌گذاران شود. همچنین برای مردادماه پیش‌بینی می‌شود بازار وضعیت متعادل رو به مثبتی را داشته باشد.

سارا فلاح copy

در این بین سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه نیز اوضاع و احوال بازار را این‌گونه شرح داد: روز گذشته بازار سهام تحت‌تاثیر دو خبر پیشنهاد الزامی‌شدن تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی شرکت‌های بورسی توسط سازمان و صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی‌بر احتمال تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی روز معاملاتی را سبزپوش آغاز کرد. در نیمه دوم با بازگشایی دو نماد خودرو و شپنا بازار به سمت رنگ سرخ منحرف شد، به‌طوری‌که روند مثبت ورود پول حقیقی در انتهای بازار به کوچ پول حقیقی منجر شد. درخصوص اخبار منتشرشده درباره پیشنهاد الزامی‌شدن تجدید ارزیابی‌ها توسط سازمان نیز یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تجدید ارزیابی دارایی، افزایش شفافیت اطلاعاتی است. این حق طبیعی هر سهامداراست بداند شرکتی که سهام آن را خریداری‌کرده چه دارایی‌هایی به‌قیمت روز دارد. همچنین تجدید ارزیابی بازار را به سمت کارآ‌بودن هرچه بیشتر پیش می‌برد، چراکه رانت اطلاعاتی کاهش می‌یابد. در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز چندین ماه است که اظهارنظرهای مختلفی به بازار مخابره می‌شود. یکی از ویژگی‌های بازار سهام واکنش سریع به اخبار است، از این‌رو باید در سیاستگذاری‌های گوناگون دقت کافی شود. پیش‌بینی می‌شود روز آینده بازار متعادل رو به منفی را داشته باشیم.

ایمان رئیسی copy

همچنین ایمان رئیسی نیز درباره بازار افزود: روز گذشته نیز شاخص‌کل بورس تنها 3‌هزار واحد افزایش داشت. داستان‌هزار و یک شب نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به‌شدت روان بازار را تحت‌تاثیر قرار داده‌است. بازار این روزها چنان در وضعیت ناامیدی غرق شده‌است که به انتشار اخبار مثبت توجه چندانی نمی‌کند. این روزها نرخ ارز زیر ذره‌بین بازار سهام قرار دارد و نوسانات این بازار تاثیر زیادی می‌تواند در آینده بازار سرمایه داشته باشد. درخصوص مصوبه نرخ خوراک نیز باید دید مجلس چه تصمیمی در این‌باره خواهد گرفت. همچنین به‌نظر می‌رسد روند متعادل فعلی برای مردادماه نیز ادامه‌دار باشد.