در این بین نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ۶۸/ ۲‌درصد ریزش کرد و به سطح ۲میلیون و ۷۱‌هزار واحدی رسید و کانال ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی را از دست داد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۳/ ۲‌درصد کاهش ارتفاع گرفت و در سطح ۷۲۴‌هزار و ۷۱۶واحدی آرام گرفت.

در این میان «فولاد»، «فارس» و «شپنا» نمادهایی با بیشترین تاثیر بر شاخص کل بورس بودند و «آریا»، «هرمز» و «شگویا» نیز بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس داشتند. در این میان به نظر می‌رسد مصوبه‌های دولتی مانند سنگریزه‌هایی در جاده پرپیچ و خم بازار باشند که ترس شدیدی را در اتمسفر بازار حاکم کردند.

در واقع روزهای گذشته نامه عودت تسعیر ارز پالایشگاه اصفهان از سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ موجی از نا‌اطمینانی به بازار سرمایه تزریق کرده است. از این رو کارشناسان بازار سرمایه تصور می‌کنند مصوبه روزهای گذشته صنعت خاصی را مدنظر قرار نخواهد داد و می‌تواند روزهای آینده زخم‌هایی مشابه را بر پیکره صنایع دیگر ایجاد کند.

هلن-عصمت-پناه-e1649508288453 copy

در این بین هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه درباره اوضاع و احوال بازار گفت: بازار در حالی روز چهارشنبه، بیست و یکمین روز از تیر ماه را به پایان رساند که با وجودی که چهارشنبه خونینی برای صنایع به وجود آمده بود اما در پایان ساعات معاملاتی نشانه‌هایی از بازگشت بازار از این مسیر دوزخی رویت شد. درواقع با وجود اینکه در ماه‌های گذشته گزارش‌های به‌نسبت جذابی از برخی صنایع منتشر شد و بازار در انتظار روزهای روشنی بود، اما مصوبه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در چند روز گذشته همچون تیری بر جان بازار بود و شرکت‌های پتروشیمی را  در بهت و حیرت فروبرد.

در این بین به دلیل اینکه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نماینده و معیاری برای شرکت‌های بزرگ بازار است ‌درصد افت پایین‌تری نسبت به پرتفوی سهامداران دارد و زیان سهامداران را به درستی منعکس نمی‌کند.

 از این رو در مقطع کنونی نمی‌توان شاخص کل را معیاری جهت ارزیابی بازار تلقی کرد. در همین باب بازار سرمایه در فضای غبارآلود نه‌چندان مطلوبی غرق شده است که صنایع مختلف دلاری متوجه آن شده است. بنابراین برای هفته آینده به نظر می‌رسد بازار شرایط به‌نسبت متعادل و مثبتی را پشت سر بگذارد.

setak copy

در این میان حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه جو حاکم بر بازار را به این صورت تشریح کرد: بازار هفته سوم تیرماه را در حالی به پایان رساند که روز گذشته بازار حدود 57‌هزار واحد افت ارتفاع گرفت. از این رو چنان که به میان می‌آید شرایط این روزهای بازار چندان بر پایه‌های اقتصاد رفتار نمی‌کند. در سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی که می‌تواند سرمایه‌گذاری را در محدوده‌ای خاص پایدار یا گریزان کند، توجه به مولفه شفافیت است. در صورتی که ریتم ریسک سرمایه‌گذاری در بازاری چندان پرشتاب شود که از آستانه تحمل بعضی سرمایه‌گذاران فراتر رود، آن افراد بدون توجه به سطوح حمایت یا مقاومت بازار از آن خارج می‌شوند که بازار سهام نیز از این موضوع مستثنی نیست. درواقع با توجه به اینکه قانون‌گذار در روزهای اخیر تلاطم‌هایی را در بخش سودآوری شرکت‌ها ایجاد کرده، به نظر می‌رسد سایه شوم نا‌اطمینانی بر رفتار سرمایه‌گذاران به وضوح مشخص باشد. همچنین مصوبه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی موجب شد پیش‌بینی کارشناسان پیرامون آینده بازار با چالش‌های جدی روبه‌رو باشد.

 زمانی که بخشی از پیکره بازار با چنین مصوبه‌هایی آسیب می‌بیند بر باقی صنایع نیز نگرانی‌هایی از این دست ایجاد می‌شود و این فضای شک و تردید جو بازار را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین با وجود ابلاغ چنین مصوبه‌هایی جو حال حاضر بازار چندان نمی‌تواند دائمی باشد و بازار باید مسیر حرکت خود را بپیماید.

WhatsApp-Image-2021-11-26-at-5.45.36-PM-e1650640379850-620x370 copy

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند روزهای اخیر بازار اظهار کرد: این روزها بازار بر مداری می‌چرخد که بیشتر از آنکه تحلیلی رفتار کند روند احتیاطی به خود گرفته است. به صورتی که انتشار دیر‌هنگام نامه تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و در پی آن نامه عودت تسعیر ارز پالایشگاه اصفهان در روزهای اخیر توانی برای پیکر فرتوت بازار باقی نگذاشته است.

 با وجود این به نظر می‌آید در روزهای آینده با انتشار گزارش‌های سه‌ماهه باقی صنایع نبرد این روزهای بازار به نفع سبزی بهار به پایان برسد.

البته در بازاری که سرتاسر سرخ‌پوش است صنایع نیز دست در دست هم شرایط تلخ منفی را تجربه می‌کنند، با وجود اینکه صنایع کوچک‌تر کمتر می‌توانند از این زیان متضرر شوند. بنابراین در هفته آینده می‌توان بازار متعادل‌تری را نسبت به هفته‌ای که گذشت در نظر گرفت.