تغییر مسیر بورس‌بازان؟ عكس: صبا طاهریان

 رقابت بازارهای سرمایه‌گذاری این ‌روزها از زوایای مختلف زیر ذره‌بین تحلیلگران اقتصادی قرار گرفته و در عین حال جذابیت‌های بسیاری را برای همراهان خود به ارمغان آورده است. درحالی‌که اهالی بازار سرمایه با آدرنالین بی‌نظیری شاهد افزایش قیمتی هستند، بازارهای دیگر نیز کمابیش عزم خود را برای رشدی پرقدرت جزم کرده‌اند. اگرچه در دو سال قبل صاحبان سرمایه همزمان با ورود به فاز صعودی، احتیاط را در صدر استراتژی معاملاتی خود قرار می‌دادند، اما در هفته‌های گذشته که اخبار اقتصادی و سیاسی داخلی بازتاب بیشتری در انتظارات تورمی پیدا کرده است، ‌‌‌‌‌بازارهای دارایی نیز با ثبات بیشتری در عملکردشان پیشروی ‌کرده‌اند‌، به‌طوری‌که پیش‌بینی‌ها از تداوم این وضعیت حداقل در کوتاه‌مدت حکایت می‌کند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کنترل بازارها به‌ویژه با اهرم‌های دستوری هم‌اکنون به امری غیرممکن مبدل شده است. بنابراین حتی بورس تهران که تحت‌تاثیر عوامل اثرگذار داخلی و خارجی، فروردین و اردیبهشت را پرقدرت آغاز کرد، ممکن است

حالا حالا‌ها بتواند در صدر بازارهای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند این مهم به معنای توقف‌ناپذیری روند نماگرهای سهامی نخواهد بود و این بازار برای پایداری در روند صعودی، اصلاحاتی را در پرونده خود به ثبت خواهد رساند. در دومین هفته اردیبهشت نیز اهالی بازار سهام آخرین روز معاملاتی را با اصلاحی اندک به پایان بردند؛ اما روند شاخص هم‌وزن موید آن است که احتمال کمی از وقوع یک ریزش پرمقدار در این شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بورسی وجود دارد. برآوردها حاکی از آن است که در هفته جاری نوسان کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار در محدوده فعلی همانند هفته گذشته ادامه داشته باشد. کارشناسان بازار سرمایه دلایل مختلفی برای این ادعا مطرح می‌کنند. آنان می‌گویند در روند شاخص‌کل بازار سهام تغییراتی را احتمالا شاهد خواهیم بود. بدین ترتیب اگر نیاز سهامداران در این بازار مرتفع نشود ممکن است مسیر نقدینگی تا حدودی با تغییرات مواجه شود. تغییرات به ‌معنای جابه‌جایی سهام میان صنایع مختلف خواهد بود، اما در سناریوی محتمل‌تر با توجه به وضعیت تورمی قیمت کالاها و امکان ضعیف افت قیمت دلار، شاهد روند معقولی از این بازار خواهیم بود. بااین‌حال باید اذعان کرد که تحولات مثبت در نرخ اسکناس آمریکایی و سکه سناریوی بازماندن بورس از مسیر صعودی را مجددا مطرح خواهد کرد.

امضای طلایی سهامداران

«با توجه به اینکه بازار سهام متاثر از متغیرهای داخلی و خارجی تغییر مسیر می‌دهد، اگر در روزهای آینده تغییرات جدیدی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی متوجه بازارها شود، بورس نیز در همین راستا واکنش نشان خواهد داد. اما متغیرهای کنونی، اعم از وضعیت اقتصادی و اخبار سیاست خارجی، اگر حول همین محور باقی بماند بازار با حداقل تغییر و با نوسان کم به روندی که در پیش گرفته ادامه خواهد داد.» حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه، ضمن بیان این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: حجم ورود پول به بازار سهام از ابتدای سال نشان می‌دهد بورس هم‌اکنون یکی از کم‌ریسک‌ترین بازارهای دارایی محسوب می‌شود. این روند می‌تواند به تثبیت و تداوم رشد بورس منجر شود. این در حالی است که تداوم این روند در بلندمدت منوط به عوامل مختلفی است. به نظر می‌رسد در این مقطع سیاستگذار با برخی تغییرات استراتژیک، از جمله افزایش عرضه‌های اولیه، پذیره‌نویسی پروژه‌های مختلف، افزایش سهام شناور دولتی و افزایش ابزارهای مالی بتواند بازار را در ادامه‌دار بودن موج‌های افزایشی یاری دهد.

این ترفند به پایداری ورود پول حقیقی به بورس کمک خواهد کرد.  او با اشاره به این موضوع که در روزهای آینده بازار شاهد جابه‌جایی پول در میان سهام مختلف است، افزود: جابه‌جایی پول در سهام مختلف امری است که بیشتر از سوی سهامداران کوتاه‌مدت دنبال می‌شود. به این ترتیب این امکان وجود دارد که سهامداران خرد برای کسب بازدهی بیشتر در استراتژی معاملاتی خود تغییراتی را اعمال کنند. افرادی هم که به صورت میان‌مدت و بلندمدت در بازار حضور دارند، به نظر می‌رسد با عنایت به وضعیت متغیرهای بیرونی اقدام به چیدن پرتفو کنند. از این‌رو جابه‌جایی سهام از سوی این دسته از فعالان بورسی بسیار محتمل است. این جابه‌جایی‌ها طبیعت بازار است و از این منظر نباید نگرانی وجود داشته باشد. اما آنچه می‌تواند منجر به برهم خوردن وضعیت بازار شود، خروج پول از بازار و هدایت آن به سمت بازارهای خودرو و مسکن است. 

به گفته رضایی‌پور، در حالی که بازار سهام رکوردهای بی‌سابقه‌ای را درنوردیده است، نوع استراتژی معاملاتی می‌تواند امضای طلایی سهامداران باشد. تجربه نشان می‌دهد هرگاه بازار سهام وارد فاز افزایشی شده است برخی از فعالان بورسی با مقاصدی خاص سرمایه‌گذاران را منحرف کرده‌اند. از این‌رو نوع چیدن پرتفو در این مقطع از اهمیت بسزایی برخوردار است. سهامداران با توجه به ریسک‌پذیری خود باید سبد سهامی متنوعی ایجاد کنند. در واقع هیجانی که افراد مذکور در بازار ایجاد می‌کنند با به کار بستن برخی سیاست‌های سهامی قابل خنثی شدن است. او در ادامه تاکید کرد: سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و افرادی که تجربه خرید و فروش سهام را ندارند نیز می‌توانند از طریق صندوق‌های سهامی و اهرمی وارد بازار شوند.

تغییر مسیر نماگرها؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه، در همین رابطه معتقد است: محتمل‌ترین سناریوی بازار سهام در روزهای آینده جابه‌جایی سهام میان صنایع مختلف است. به نظر می‌رسد تا زمانی که وضعیت سیاست خارجی کشور بر همین منوال باقی بماند وضعیت بازار سهام نیز رو به صعود قرار داشته باشد. در این میان شاید بتوان گفت احتمال جابه‌جایی روند شاخص‌های سهامی نیز وجود داشته باشد. در‌حالی‌که نماگرهای بورسی آخرین روز هفته را با افت‌و‌خیزهایی خاتمه دادند در این روز شاخص‌کل نتوانست روند مثبت روزهای گذشته را تکرار کند و در نهایت با افت ۳هزار و ۶۰۰‌واحدی، به ۲میلیون و ۵۱۵هزار واحد رسید؛ ‌با این اوصاف توانست به هر قیمتی که شده همچنان خود را در کانال ۲میلیون و ۵۰۰هزار‌ واحدی نگاه دارد. اما در روزهای آینده امکان تغییر مسیر شاخص‌ها وجود دارد. سهامی که در هفته‌های گذشته نتوانستند رشد قابل‌ملاحظه‌ای را به رخ سهامداران خود بکشند در معاملات آتی امکان رشد بیشتری نسبت به سهام بزرگ خواهند داشت.