آنچه بر بورس گذشت

بورس تهران روز دوشنبه را با نوسان آغاز کرد؛ به‌طوری‌که بازار سهام در ساعت اول روز معاملاتی گذشته با یک نوسان مثبت به یک‌میلیون و ۷۸۹هزار واحد رسید و دوباره روند نزولی خود را در پیش گرفت. این روند نزولی در نهایت منجر به نزدیک شدن نماگر اصلی بازار به سطح یک میلیون و ۷۸۱هزار واحد شد و شاخص کل، روز معاملاتی خود را با افت ۰۹/ ۰درصدی به پایان رساند. انتشار خبرهای ضد و نقیض در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا در عصر روز یکشنبه، به نوسانات نسبتا بالا در قیمت دلار منجر شد؛ به‌طوری‌که نرخ اسکناس آمریکایی، طی روز مذکور کانال‌های مختلف قیمتی را به خود دید و در آن نوسان کرد. این نوسان قیمتی دلار در روز دوشنبه نیز تداوم یافت و احتمالا به نظر می‌رسد، نوسان روزانه شاخص کل نیز به‌دلیل تحرکات دلار باشد. هرچند انتظار می‌رود، دلار قیمت‌های پایین‌تری را به خود نبیند و به عقیده کارشناسان، احتمالا دلار آمریکایی در حال کف‌سازی قیمتی باشد. ازاین‌رو اصلاح فعلی شاخص کل نیز پتانسیل ادامه‌دار بودن را ندارد و دوباره می‌تواند محدوده‌های قیمتی بالاتری را لمس کند. همچنین در میان نمادهای تاثیرگذار در شاخص کل، نمادهایی نظیر «کگل» و «میدکو» نیز به چشم می‌خورد. اما علاوه بر این نمادها، «فولاد» و «کچاد» نیز تاثیر مثبت خود را روی شاخص گذاشتند. شاخص هموزن نیز با افت ۵۴۶واحدی به ۵۴۱هزار واحد رسید. آمارها حاکی از آن است که شاخص هموزن ۱۱روز متوالی است که در محدوده سقف تاریخی خود در حال نوسان است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که کلیت نمادهای بازار، وضعیت خوبی داشته و عموما رو به بهبود هستند.

افت دوباره ارزش معاملات

نگاهی به آمار معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد طی روز مذکور، ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بوده و دو روز متوالی است که رقم ارزش معاملات زیر ۴هزار میلیارد تومان تثبیت شده است. این میزان از ارزش معاملات نشان‌دهنده آن است که معاملات بورس، همچنان در فاز بی‌رمقی قرار دارند. علاوه بر این آمار خروج پول حقیقی از بازار سهام نیز نشان می‌دهد که طی روز دوشنبه، ۱۳۰میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شده است. خروج پول حقیقی نیز، روندی کاهشی به خود گرفته و در نهایت بازار به سمت یک روند خسته‌کننده پیش رفته است. به نظر می‌رسد همه متغیرها به نفع بازار سرمایه بوده و دلیلی برای کاهش بیشتر نماگر اصلی بازار وجود ندارد. اکنون بازار منتظر تعیین تکلیف مذاکرات و صحت و سقم آن است تا مسیر درستی را منطبق با انتظارات در پیش بگیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر حساسیت بازار به دلار و رویدادهای سیاسی افزایش یافته است، انتظار می‌رود با اتخاذ تصمیمات قاطع در حوزه سیاست خارجی، عدم اطمینان فعلی تا حدودی رفع شده و بازار به مسیر اصلی خود بازگردد.

روند ورود و خروج پول به صنایع مختلف نیز نشان می‌دهد که صنعت انبوه‌سازی، کانه‌های فلزی، کانی‌های غیر فلزی و فلزات اساسی با استقبال حقیقی‌ها مواجه شدند. با توجه به اینکه عمده محصولات تجاری میان ایران و عربستان، زنجیره فولادی بوده است، انتظار می‌رود به واسطه توافق طرفین، صنایع فولادی طی روزهای آتی با استقبال خوبی مواجه شوند. همچنین گروه خودرویی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نیز در صدر خروج پول حقیقی از بازار سهام قرار گرفته‌اند. همچنین نگاهی به خروج پول سایر گروه‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران حقیقی به صنایع ریالی روی خوشی نشان نداده‌اند. به احتمال بالایی، سهامداران بر این عقیده‌اند که دلار به کف قیمتی خود رسیده و انتظار می‌رود، بازار ارز شاهد کاهش بیشتر قیمت دلار طی روزهای آتی نباشد. از این رو بورس، پتانسیل آن را دارد تا با دلار هم‌مسیر شود.

پیش‌بینی بورس در کوتاه‌مدت

پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان و در پی آن، کاهش شدید قیمت دلار در بازار ازاد، بورس تهران سه روز متوالی است که به این خبر واکنش منفی نشان داده است. هرچند واکنش بازار طی روز یکشنبه به مراتب از دو روز دیگر، شدیدتر بوده است؛ اما با این حال روز دوشنبه بازار روند نسبتا متعادلی را در پیش گرفته است. به‌طوری که ارزش معاملات و خروج پول حقیقی از بازار روندی کاهشی داشته است. انتظار می‌رود با شفافیت بیشتر در حوزه سیاست خارجی و تعیین‌تکلیف مذاکرات هسته‌ای بار دیگر بازار سهام به اخبار خوب برای بازار واکنش نشان دهد. عمده کارشناسان بازار بر این عقیده هستند که هرگونه اصلاح بازار با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، فرصتی دوباره برای ورود بوده و احتمالا بازار می‌تواند اعداد بالاتری را نیز به خود ببیند؛ چراکه تمام متغیرهای کلان در حال حاضر به نفع بورس است. بازارهای جهانی در منطقه تعادلی به لحاظ قیمتی قرار گرفته است و بازار انتظار کاهش بیش‌تر قیمت‌ها را ندارد. ریسک‌های مربوط به بودجه و نحوه قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی تا حدودی رفع شده و رشد قیمت دلار نیز، این ریسک را پوشش داده است. همچنین این متغیرهای اقتصادی انتظارات بازار به قدری تغییر داده که شاخص کل را تا این میزان با رشد همراه کرده است.