4 copy

همگام با نوسان نماگر اصلی بازار در کانال 6/ 1‌واحدی، بخت با سهامداران حقوقی بود و حدود 216‌میلیارد‌تومان پول از بازار خارج شد؛ این در حالی است که میانگین خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی از ابتدای دی ماه تاکنون در حدود 49‌میلیارد‌تومان به نفع سرمایه‌گذاران خرد بوده‌است، ضمن اینکه ارزش معاملات خرد سهام در محدوده چهار‌هزار و 442‌میلیارد‌تومان قرار گرفت که این رقم در مقایسه با روز معاملاتی قبلی بیش از 35‌درصد کاهش داشته است.

سردرگمی بورس تهران

در نگاهی دقیق‌تر در روز معاملاتی شنبه، شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار در ۲۰دقیقه ابتدایی معاملات؛ کاهش 17/ 1‌درصدی را به‌ثبت رساند و اکثر صنایع بورسی نیز با فشار فروش روبه‌رو شدند. نماگر هم‌وزن بازار نیز در مدت زمان یادشده با کاهش 92/ 0‌درصدی همراه شد. روند نزولی بازار تا جایی ادامه یافت که شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار که امروز در نیمه ابتدایی معاملات بازار تا 2/ 1‌درصد از ارزش خود را از دست داده بود؛ با انتشار نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مبنی‌بر ادامه عرضه خودرو در بورس‌کالا تغییر‌چهره داد و بسیاری از نمادهای بازار با افزایش تقاضا روبه‌‌‌‌‌‌‌‌رو شدند و در نهایت شاخص بخشی از افت خود را جبران کرد و با کاهش 5/ 0‌درصدی نسبت به‌روز معاملاتی قبلی بسته شد. شاخص هم‌وزن در ادامه عملکرد بهتر خود نسبت به شاخص‌کل، در روز یادشده هم توانست به روند مثبت روزهای گذشته ادامه دهد و تمام افت ابتدایی معاملات را جبران کرد و در نهایت با رشد 14/ 0‌درصدی بسته شد.

نگاهی به نمادهای اثرگذار نشان می‌دهد که فولاد و پتروشیمی‌ها بیشترین نقش را در نزول روز شنبه شاخص‌کل داشتند. نماگر یادشده در حالی روز شنبه با کاهش حدود هشت‌هزار و 366‌واحدی به‌کار خود پایان داد که «فولاد‌» با ‌هزار و 722 واحد، «فارس‌» با ‌هزار و 60 واحد و «شپدیس‌» با 887واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص‌کل داشتند، اما در مقابل ‌نماد معاملاتی «فملی‌» با حدود 975 واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل، بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند. در‌مرتبه دوم نیز ‌نماد «میدکو‌» با 189 واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل، بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را داشت؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز شنبه در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با کاهش بیش از 35‌درصدی، رقم چهار‌هزار و 442‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت ساند، ضمن اینکه بازار مجددا با خروج پول همراه شد و حدود 216‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی در روز یادشده از بازار سهام خارج شد.

صنایع بورسی از دریچه آمار

این در حالی است که این هفته گزارش‌های 9‌ماهه شرکت‌های بورسی منتشر خواهد شد. در چنین شرایطی بررسی‌های کارشناسان و تحلیلگران نشان می‌دهد که احتمالا صنایع دارویی، غذایی، کاشی و سرامیک، برخی بانکی‌ها و بسیاری از گروه‌های مشابه گزارش‌های خوبی پیش‌رو داشته باشند. از طرفی برآیند خرید و فروش‌های سرمایه‌گذاران در روز گذشته حاکی از آن است که گروه «خودرو و ساخت قطعات‌» با بیش از 70‌میلیارد‌تومان خروج نقدینگی، بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را به‌نام خود به‌ثبت رساند و پس از آن صنعت «محصولات شیمیایی‌» با خروج پول حدود 53‌میلیارد‌تومانی در دومین‌مرتبه از بیشترین خروج نقدینگی درمیان صنایع موجود در بازار سهام قرار گرفت؛ این در حالی است که گروه «مواد و محصولات دارویی‌» با جذب نقدینگی بیش از 16‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات‌» با ورود حدود 16‌میلیارد‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه، «فولاد‌» با خروج بیش از 38‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز شنبه قرار گرفت، پس از آن، «خگستر‌» با خروج حدود 37‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌ مرتبه بعدی جدول نیز «شستا‌» با خروج حدود 20‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز گذشته را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «وپست‌» و «درازک‌» به ترتیب با ورود پول بیش از 15‌میلیارد‌تومان و حدود 14‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز شنبه قرارگرفتند.