بر این اساس نماگر اصلی بازار سهام در این روز حدود ۷۹/ ۲‌درصد رشد داشت و تا سطح یک‌میلیون و ۵۳۸‌هزار واحد پیشروی کرد. نماگر هم‌وزن بازار هم با بیش از ۱۰‌هزار و ۵۵۲ واحد افزایش تا ارتفاع ۴۵۶‌هزار واحد بالا آمد؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز شنبه در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با افزایش ۶۳‌درصدی، رقم چهار‌هزار و ۴۸۷‌میلیارد ‌تومان را به‌ثبت رساند که بیشترین مقدار از ۱۷ آبان ۱۴۰۱ است، ضمن اینکه در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه، حدود ۲۲۲‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی در روز یادشده وارد بازار سهام شد.

رکوردشکنی ارزش معاملات

بورس اوراق‌بهادار تهران طی روز گذشته توانست جهش چشم‌گیری را به‌ثبت برساند. طی روز یادشده بازار سهام در مدار صعودی باقی‌ماند و با ثبت افزایش ۷۹/ ۲‌درصدی تا ارتفاع یک‌میلیون و ۵۳۸‌هزار واحد بالا آمد که بر این اساس نماگر اصلی بورس تهران با قرارگرفتن در سطح یادشده به بیشترین سطح از ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ رسید. نماگر هم‌وزن بازار نیز با رشد ۳۷/ ۲‌درصدی معادل ۱۰‌هزار و ۵۵۲ واحد افزایش یافت که این نماگر نیز با ثبت چنین رشدی در بیشترین سطح از ۲۰ شهریور سال‌گذشته قرار گرفته‌است.

علاوه‌بر این، ارزش معاملات خرد سهام (سهام و حق‌تقدم) در روز شنبه رقم چهار‌هزار و ۴۸۷‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد که این رقم بیشترین میزان متغیر یادشده از ۱۷‌آبان سال‌جاری بوده‌است؛ این در حالی است که به‌طور کلی آهنگ تغییرات ارزش معاملات خرد سهام از ابتدای سال ‌تاکنون روند خوبی داشته، به‌ویژه آنکه این تغییرات در دو الی سه‌ماهه اخیر تغییرات و نوسان‌های مثبت چشمگیر‌تری داشته است. همچنین میانگین خالص تغییر مالکیت روزانه سهامداران در مدت زمان یادشده ‌برابر با ۲۲۲‌میلیارد‌تومان به نفع سهامداران خرد بوده‌است. دلیل آن می‌تواند ناشی از موج جدید خوش‌بینی باشد که تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار درمیان سرمایه‌گذاران بورسی شکل‌گرفته و فعالان بازار سهام را به سرمایه‌گذاری در بازار سهام ترغیب کرده‌است.

آغاز سبز بورس

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز شنبه نشان می‌دهد که نماگر اصلی بورس تهران تا ساعت ۱۰:۱۹ با تاثیرپذیری از نمادهای «فارس‌»، «فولاد‌» و «فملی‌» با افزایش ۲۸‌هزار و ۸۱‌واحدی مواجه شد که بر این اساس نماگر یادشده در سطح یک‌میلیون و ۵۲۴‌هزار و ۴۳۳ واحد قرار گرفت.

 شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده رشدی ۶‌هزار و ۹۵۱‌واحدی را به‌ثبت رساند. صعود بازار در حالی ادامه یافت که شاخص‌کل نهایتا در پایان معاملات روز شنبه رشد چشمگیر بیش از ۴۱‌هزار‌واحدی را به‌ثبت رساند و در کانال یک‌میلیون و ۵۳۸‌هزار واحد مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی است که‌نماد معاملاتی «فولاد‌» با بیش از چهار‌هزار و ۲۹۵ واحد تاثیر مثبت، نقش اول رشد دیروز شاخص را بر عهده داشت.

 در‌ مرتبه دوم نیز ‌نماد «فارس‌» با سه‌هزار و ۳۰۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل، بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند. در نقطه مقابل‌نماد «دانا‌» با بیش از ۵۳واحد تاثیر منفی، بیشترین تاثیر منفی را بر روی نماگر اصلی بازار سهام داشت. شاخص هم‌وزن هم همانند شاخص‌کل از ابتدای معاملات در ریلی صعودی نوسان کرد و نهایتا با رشدی ۳۷/ ۲‌درصدی (معادل ۱۰‌هزار و ۵۵۲ واحد) به معاملات خود پایان داد.

خرید پر قدرت سهامداران خرد

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در سومین روز از دی نشان می‌دهد که گروه «خودرو و ساخت قطعات‌» بیش از ۳۷۰‌میلیارد‌تومان و صنعت «چندرشته‌ای صنعتی‌» با خروج پول بیش از ۲۹۴‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، در مقابل گروه «فرآورده‌های نفتی‌» با جذب نقدینگی حدود ۹۶۷‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «محصولات شیمیایی‌» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند. به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «شستا‌» با خروج بیش از ۲۰‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «فولاد‌» با خروج حدود ۲۰‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «خودرو‌» با خروج حدود ۱۸‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز شنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «شتران‌» و «وپاسار‌» به ترتیب با ورود پول بیش از ۷۳‌میلیارد‌تومان و حدود ۴۳‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.