بورس یکشنبه

بورس اوراق‌بهادار تهران در جریان معاملات روز یکشنبه در مدار صعودی باقی‌ماند. بر این اساس نماگر اصلی بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته با افزایش ۰۱/ ۰‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۴۱۷‌هزار و ۸۳۹ واحد قرار گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز با بازگشت به مدار صعودی، رشدی ۲۶/ ۰‌درصدی را به‌ثبت رساند و تا سطح ۴۱۴‌هزار واحد پیشروی کرد. بر این اساس نماگر یادشده در سطح ۱۸ تیر سال‌جاری قرار گرفت؛ این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام (سهام + حق‌تقدم) در روز یکشنبه رقم دو‌هزار و ۲۲۶‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند. این امر با توجه به رشد‌های اخیر بازار و نزدیک‌شدن به محدوده مقاومتی پیش‌روی شاخص، می‌تواند ‌ترمز حرکت نماگر اصلی بازار را برای عبور پرقدرت از مقاومت کشیده و امیدها را به رشد شاخص‌کل، اندکی کاهش دهد، ضمن اینکه حدود ۱۱۸‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام طی روز معاملاتی گذشته خارج شد؛ به‌طوری که گروه «فرآورده‌های نفتی» با بیش از ۳۹‌میلیارد‌تومان خروج نقدینگی، بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را به‌نام خود به‌ثبت رساند و پس از آن صنعت «فلزات اساسی‌» با خروج پول حدود ۳۵‌میلیارد‌تومانی در دومین‌مرتبه از بیشترین خروج نقدینگی درمیان صنایع موجود در بازار سهام قرار گرفت؛ این در حالی است که گروه «خودرو و ساخت قطعات‌» با جذب نقدینگی حدود ۱۸‌میلیارد ‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «اطلاعات و ارتباطات‌» با ورود بیش از ۱۲‌میلیارد‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.  به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سهام، «فملی‌» با خروج حدود ۲۴‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس قرار گرفت، پس از آن «شپنا‌» با خروج بیش از ۱۷‌میلیارد‌تومان در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در ‌مرتبه بعدی جدول نیز «شبندر‌» با خروج حدود ۱۵‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز یکشنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «آسیاتک» و «خگستر» به‌ترتیب با ورود پول حدود ۱۳‌میلیارد‌تومان و بیش از ۱۲‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.  نمادهای «خودرو»، «فارس» و «خساپا» بیشترین تاثیر را بر افزایش اندک شاخص‌کل گذاشته‌اند. در کنار این موارد ‌نماد «کگل»، یکی از نمادهای موثر در شاخص‌کل بورس بوده‌است. این‌نماد در روزهای اخیر نیز در صدر ارزش و حجم معاملات روزانه قرار داشته است. به‌نظر می‌رسد، دلیل توجه بازار به این ‌نماد گروه کانی‌های فلزی در روزهای اخیر، افزایش قیمت سنگ‌آهن و چشم‌انداز مثبتی است که پیش‌روی شرکت‌های این گروه قرار دارد. موجودی سنگ‌آهن چین که در هفته‌های اخیر با افزایش همراه‌بوده، در هفته‌جاری با افزایش تقاضای کارخانه‌ها، به روند افزایشی خود پایان داده‌است. همین امر موجب‌شده ‌است تا جو بازار این محصول، معکوس شود.

چرا خروج و چرا ورود؟

به‌نظر می‌رسد، چشم‌انداز قیمت نفت با توجه به شرایط فعلی، نزولی بوده و همین امر می‌تواند موجب شود تا گروه فرآورده‌های نفتی با خروج پول همراه شود. با توجه به اینکه روز دوشنبه قرار است سقف قیمتی برای نفت توسط اتحادیه اروپا تعیین شود و قیمت‌های قراردادهای آتی نفت نیز‌ با کاهش همراه شده‌است، چشم‌انداز قیمت نفت، چندان مثبت نیست. از طرفی نشست روز یکشنبه اوپک‌پلاس، این ذهنیت را به بازار القا کرده که ممکن است اعضای اوپک درخصوص افزایش تولید تصمیم‌گیری‌هایی را انجام دهند و در صورتی‌که تصمیم اعضای این نشست، به‌طور کلی تغییر کرده و رویکرد اوپک‌پلاس بر کاهش تولید نفت متمرکز باشد، قیمت نفت می‌تواند افزایش یابد.  گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بزرگ فولادساز در گروه فلزات از جمله «فخوز» نیز نشان می‌دهد که درآمد این شرکت‌ها افزایش چندانی نیافته و این امر به دلیل کاهش نرخ‌های جهانی در نتیجه آغاز اعتراضات به سیاست کووید‌صفر در چین بوده‌است، در نتیجه انتشار این گزارش‌ها، گروه فلزات اساسی نیز با استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی همراه نشده و در بازار روز گذشته پول حقیقی قابل‌توجهی از این گروه نیز خارج شده‌است.  خروج پول حقیقی از گروه محصولات شیمیایی به دلیل غبارآلود بودن آینده قیمتی برخی از کامودیتی‌ها مانند اوره و متانول و سایر محصولات شیمیایی، بدیهی به‌نظر می‌رسد. همچنین شرکت‌های این گروه نیز گزارش‌های ماهانه چندان خوبی را ارائه نکرده‌اند.   

 حال بازار چطور می‌شود؟

شاخص‌کل با رشدهای اخیر خود و استراحت‌های اندک دوباره روندی صعودی خود را آغاز کرده‌است، اما با توجه به مقاومت‌های پیش‌روی بازار انتظار می‌رود، این روند صعودی با احتیاط بیش‌تری ادامه یابد. از طرف دیگر بازار بر روی برخی از صنایع و گروه‌ها که پتانسیل رشد خوبی دارند، متمرکز شده و همه صنایع از همین رشد اندک بازار نیز منتفع نخواهند شد؛ لذا سود سرمایه‌گذارانی که در شرایط فعلی بازار به دادوستد می‌پردازند، در گرو بررسی هرچه بیشتر صنایعی است که می‌توانند در میان‌مدت، سبزپوش شوند.  همچنین افزایش نرخ دلار نیمایی و کم‌شدن فاصله نرخ بازار آزاد با دلار نیمایی به کمک بازار آمده و می‌تواند ناجی شرکت‌های دلاری شود. از طرفی یکی از ریسک‌هایی که می‌تواند به‌عنوان تهدید جدی برای برخی از صنایع و گروه‌های بازار تلقی شده و آنها را به تعطیلی بکشاند، قطعی گاز و برق این صنایع و تحت‌فشار قرارگرفتن آنها از این طریق است.  در روزهای اخیر شرکت‌های دارویی اطلاعیه‌هایی را درخصوص افزایش نرخ برخی از محصولات دارویی بر روی سامانه کدال منتشر کردند. به‌نظر می‌رسد، این افزایش نرخ‌ها از چشم اهالی بازار دور نمانده و با احتمال بالایی توجه بازار روی برخی از شرکت‌های این گروه، معطوف خواهد شد.  مواردی که در بندهای فوق به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن اشاره شد، نمایانگر آن است که بازار در روزهای آینده همان‌طور که کام سهامداران برخی از صنایع را شیرین خواهد کرد، می‌تواند مانند شمشیر دولبه ‌عمل کرده و برخی دیگر از اهالی بازار را به ورطه ضرر و زیان بکشاند.