هفته آرام بورس

بررسی شاخص‌ها

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت توانست برخلاف دو هفته قبل‌تر بازدهی مثبتی را برای سهامداران به‌ثبت برساند. آمار‌ها نشان می‌دهد که این نماگر اصلی بازار رشد ۵۱/ ۰‌درصدی را در هفته گذشته به‌همراه داشت و همچنین شاخص هم‌وزن بازدهی ۴۳/ ۱درصدی را برای فعالان بازار به‌ثمر رساند. این اختلاف میان شاخص هم‌وزن و کل بیانگر این موضوع است که بازدهی سهم‌های کوچک‌تر از بازدهی بزرگان بازار سرمایه در طول هفته اخیر بیشتر بوده‌است. همچنین برخی تحلیلگران بر این باورند که هم شاخص‌کل و هم شاخص هم‌وزن در هفته گذشته توانستند مقاومت‌های مهمی را از میان بردارند. شاخص‌کل از مقاومت موجود در محدوده یک‌‌میلیون و ۴۰۸‌هزار واحد که ناشی از خط روند رسم شده میان دو قله اصلی در اردیبهشت ماه است، عبور کرد. مقاومت بعدی را می‌توان یک‌‌میلیون و ۴۲۰‌هزار واحد درنظر گرفت که به دلیل قله شکل‌گرفته در ماه قبلی است. در این میان شاخص هم‌وزن در روز سه‌شنبه ۸ آذر مقاومت خود در محدوده ۴۱۲‌هزار واحد را که از قله قبلی شکل‌گرفته بود، شکست، اما باید توجه داشت که مقاومت پیش‌روی این نماگر بازار سهام که ناشی از اصلاحی فیبوناچی ۶۱‌درصد در محدوده ۴۱۳‌هزار واحد است، همچنان می‌تواند صعود را با دشواری مواجه کند.

بررسی ارزش معاملات

یکی از مهم‌ترین آمار‌هایی که مورد‌توجه تحلیلگران قرار می‌گیرد، ارزش معاملات است، اما از آنجایی‌که روند‌های بلندمدت از معاملات افراد حقیقی در بازار سهام اثر می‌پذیرد، بنابراین استفاده از ارزش معاملات خرد منطقی‌تر از ارزش معاملات کل به‌نظر می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) به‌طور میانگین در هفته گذشته ‌برابر با ۲۰۴۳‌میلیارد‌تومان بود. همچنین این آمار برای هفته پیش از آن ‌برابر با ۲۱۸۵‌میلیارد‌تومان بوده که حاکی از افت ۴/ ۶‌درصدی ارزش معاملات خرد در هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر است. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در آبان ماه‌برابر با ۲۱۷۹‌میلیارد‌تومان بوده و مقایسه آن با میانگین روزانه ماه آذر تا روز چهارشنبه که ‌برابر با ۲۰۲۷‌میلیارد‌تومان بود، نشان می‌دهد که ارزش معاملات نسبت به ماه قبل افت نزدیک به ۷‌درصدی را تجربه کرده‌است. بررسی آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته نیز خبر از این می‌دهد که ارزش معاملات بالاخره به زیر ۲‌هزار ‌میلیارد‌تومان دست پیدا کرد، اما همچنان در میانگین روزانه هفتگی این آمار، ‌‌‌‌‌‌ارزش معاملات به زیر ۲‌هزار‌میلیارد‌ تومان نرسیده و در ۴هفته متوالی گذشته توانسته است این مرز را حفظ کند. بررسی تمامی این ارقام حکایت از آن دارد که اگر بخواهیم شاهد رشد بورس در هفته‌های پیش‌رو باشیم، بدون‌شک نیازمند آن خواهیم بود که ارزش معاملات خرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای موجود در این زمینه افزایش یابد و در کنار آن ورود پول نیز در بازار سهام بیشتر شود.

بررسی تغییر مالکیت

از دیگر آمار‌های کاربردی، خالص میزان خروج یا ورود پول افراد حقیقی به بازار سهام است. همان‌طور که پیشتر گفته شد معاملات افراد حقیقی بر روند‌های بازار‌های مالی اثر بسزایی دارد. بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد که میانگین روزانه خالص خروج پول افراد حقیقی در هفته گذشته ‌برابر با ۴۷‌میلیارد‌تومان بوده‌است. این آمار در هفته قبل‌تر ‌برابر با ۱۱۶‌میلیارد‌تومان بوده‌است. مقایسه این دو خالص خروج پول با یکدیگر نشان‌دهنده افت ۶۰‌درصدی این آمار طی هفته گذشته است. این می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به ماه‌های قبل تمایل بیشتری نسبت به واردکردن پول خود در بورس دارند. آنطور که آمار‌های معاملاتی نشان می‌دهند، پس از گذشت ۱۴هفته متوالی، هفته گذشته کمترین میانگین روزانه خالص خروج پول افراد حقیقی به‌ثبت رسید‌ که خبر خوبی برای فعالان بازار سرمایه است. بررسی میزان خالص تغییر مالکیت صنایع مختلف نشان می‌دهد ۵ صنعتی که بیشترین خالص ورود پول افراد حقیقی را طی هفته گذشته تجربه کردند، عبارتند از: غذایی به‌جز قند و شکر، اطلاعات و ارتباطات، کانه فلزی، مخابرات و رایانه که هرکدام به‌ترتیب ۶/ ۶۵میلیارد‌تومان، ۸/ ۵۴‌میلیارد‌تومان، ۵/ ۳۸‌میلیارد‌تومان، ۴/ ۱۸‌میلیارد‌تومان و ۸/ ۱۵‌میلیارد‌تومان تغییر مالکیت مثبت حقوقی به حقیقی را به‌ثبت رسانده‌اند. در این میان ۵صنعتی که بیشترین خالص خروج پول حقیقی‌ها را متحمل شدند عبارتند از: خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی، چندرشته‌ای صنعتی، بانک و بیمه و فلزات اساسی که در هرکدام به‌ترتیب ۲/ ۱۳۷‌میلیارد‌تومان، ۷/ ۱۲۸میلیارد‌تومان، ۷/ ۵۰‌میلیارد‌تومان، ۱/ ۳۵‌میلیارد‌تومان و ۳۰‌میلیارد‌تومان خالص منفی تغییر مالکیت افراد حقوقی به حقیقی به چشم آمد.

آینده چه می‌شود؟

بررسی روند اصلی‌ترین نماگر بازار سهام خبر از این می‌دهد که پس از آغاز یک روند صعودی نسبتا قدرتمند از اوایل آبان ماه، این بازار چند هفته‌ای را به اصلاح روند قیمتی پرداخته است. این حرکت که یک حرکت طبیعی در بازار‌های مالی تلقی می‌شود از دلایل مختلفی ناشی می‌شود. یکی از این دلایل را می‌توان تحلیل سرمایه‌گذاران از گزینه‌های سرمایه‌‌گذاری موجود دانست. هنگامی که قیمت سهام رشد می‌کند، پس از گذشت مدتی، از نظر برخی افراد آن سهم هنوز ارزنده به‌نظر می‌آید و از نظر دیگر افراد، غیر‌ارزنده تلقی می‌شود، بنابراین اصلاحات قیمتی بورس از این نشات می‌گیرد که فعالان بازار اقدام به پورتفو ‌چینی مجدد و عوض‌کردن سبد سهام خود می‌کنند. این اصلاح روند قیمتی می‌تواند چند روز یا حتی چند ماه طول بکشد. آنطور که کارشناسان بیان می‌کنند هم‌اکنون اصلاح قیمتی که ناشی از رشد بازار بود به اتمام رسیده و احتمال دارد شاخص‌کل و همچنین شاخص هم‌وزن به صعود خود ادامه دهند. از طرفی نیز به مردم پیشنهاد می‌شود که با چینش صحیح سبد سهامی خود، بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها و در نهایت تحلیل کلان اقتصاد، به فعالیت در بازار سهام بپردازند. یکی از مواردی که به خوش‌بینی‌ها درباره بورس می‌افزاید، آمار تورم منتشرشده توسط بانک‌های مرکزی در اقتصاد‌های بزرگی مانند آمریکا، اروپا، آلمان و دیگر کشور‌ها است. کاهش آمار تورم نقطه‌به‌نقطه می‌تواند منجر به کاهش انتظارات تورمی نسبت به اقتصاد آن کشور شود، بنابراین کاهش این نرخ در نهایت باعث می‌شود که نهاد اصلی پولی آن کشور کمی سیاست‌های انقباضی را با شدت کمتری پیگیری کند. در ادامه این موارد باعث می‌شود که نرخ بهره و اوراق در کشور‌های بااهمیت از نظر اقتصادی با سرعت کمتری رشد کرده و حتی پس از چند ماه شروع به نزول کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاران در جهان تمایل بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار‌های جهانی مانند کامودیتی دارند تا سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها که این می‌تواند محرکت بااهمیتی برای رشد قیمتی کامودیتی‌ها به‌حساب آید. از آنجایی‌که بورس تهران را بیشتر نماد‌هایی تشکیل می‌دهند که از نوسان قیمت کامودیتی‌ها اثر می‌پذیرند، در نتیجه رشد این قیمت‌ها در نهایت می‌تواند باعث بهبود وضعیت بازار سرمایه در ایران شود.