شاخص ارزی هم‌اکنون، به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر سهام، نقش مهمی در تداوم روند صعودی نماگرهای بورسی ایفا می‌کند. با توجه به افزایش نرخ دلار نیمایی و عبور آن از مرز ۳۰هزار تومان، به نظر می‌رسد در صورت تداوم این روند، شاهد تاثیرات قابل‌توجهی بر عملکرد شرکت‌ها در فصل پاییز باشیم. این موضوع در جذب سرمایه‌گذار نیز نقش راهبردی بازی خواهد کرد. اما در صورتی که روند قیمت صعودی دلار متوقف شود بازار سهام زودتر از بازارهای دارایی دیگر وارد فاز اصلاحی خواهد شد. همبستگی نرخ ارز با مسیریابی قیمت سهام به اندازه‌ای زیاد است که هم می‌تواند تحولاتی خوشحال‌کننده را هنگام صعود ارز رقم بزند و هم ممکن است در جهت نزولی برای سهامداران تبدیل به یک تراژدی شود.

در شرایط فعلی که به نظر می‌رسد دلار جایی برای رشد بیشتر نداشته باشد، سرعت بورس در قبال ریزش‌ها نیز می‌تواند بیشتر از سرعت خود بازار ارز باشد؛ موضوعی که امکان بی‌اعتمادی بیشتر سرمایه‌گذاران به بازار سهام را رقم خواهد زد. شواهد نشان می‌دهد بازارهای دارایی به دلیل سیگنال‌های جدید برجامی، سرنوشت غیر‌قابل‌پیش‌بینی انتظار آنها را می‌کشد. همان‌طور که با بروز تنش در روابط ایران و اروپا طی ماه‌های قبل و تصویب قطعنامه‌های‌ سیاسی و حقوقی در آژانس و شورای حقوق بشر علیه ایران، وضعیت بازارهای دارایی وارد فاز جدیدی از تغییرات شد، هم‌اکنون نیز در صورت بازگشت طرفین به مذاکرات برجامی این بازارها مجددا در مسیر نوسان قرار خواهند گرفت.

پرواضح است که کمتر کسی فکرش را می‌کرد با ورود به دومین ماه از پاییز روزنه‌‌ای برای خیز پرقدرت قیمت‌ها در بازارهای دارایی وجود داشته باشد. اما با توجه به اینکه بازارهای سرمایه‌گذاری به‌شدت تحت‌تاثیر تحولات بین‌المللی قرار دارند، با قرار گرفتن مذاکرات هسته‌ای کشور در ابهام، آنها چهره‌ای متفاوت از خود نشان دادند و برخی از بازارها با جذابیت بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شدند.  افزایش انتظارات تورمی ایجادشده در حالی است که سرانجام سرمایه‌گذاران برای جبران افت ارزش دارایی‌های ریالی خود چاره‌ای جز هدایت آنها به سمت بازارهای سرمایه‌گذاری ندارند. از این رو با توجه به سناریوهای احتمالی پیش روی سیاست خارجی و اقتصاد کلان کشور، باید دید بازارها در برابر این رخدادهای احتمالی چه استراتژی‌ای به کار خواهند بست.