روز گذشته و پس از چهار روز معاملاتی منفی بازار با حمایت حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کنترل و موج فروش گرفته شد، بازار سهام در محدوده حمایتی مهمی قرار داشت و طبیعتا اگر شاخص‌کل عدد یک‌میلیون و ۳۸۰‌هزار واحد را از دست می‌داد ممکن بود مجددا فروش‌های هیجانی وارد بازار شود، اما این تقاضای طبیعی بازار نبود و حمایتی بود که به‌منظور حفظ روند طبیعی و باثباتی که بازار در دو ماه اخیر به‌دست آورده بود توسط حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صورت‌گرفت. از طرفی در بررسی روند ورود و خروج نقدینگی می‌بینیم بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از سهامداران جدیدالورود بازار سرمایه از سال‌۹۹ به بعد از بازار خارج‌شده و سرمایه قابل‌توجهی را نیز خارج کردند، بنابراین به‌شرط وجود شرایط طبیعی اقتصادی و سیاسی احتمال نمی‌رود شاهد خروج هیجانی مجدد باشیم.

فروش‌ها گاهی هیجانی است و با منطق سودسازی شرکت‌ها همخوانی ندارد و منفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیاپی صرفا باعث می‌شود سهامدارانی که صبر کمی دارند حتی با قیمت‌های ارزنده دارایی خود را بفروشند و در بازاری که به‌نوعی حباب هم در آن شکل‌گرفته و بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود مشابه بازار مسکن و سایر بازارها سرمایه‌گذاری کنند، لذا تصمیمی که برای حمایت از بازار گرفته شد و روی تابلو نیز قابل‌مشاهده است تصمیم خوبی بوده، بنابراین انتظار خروج شدید نقدینگی نمی‌رود و به‌نظرم بازار سرمایه دیر یا زود این جاماندگی را جبران خواهد کرد.

در این میان باید توجه داشت که اصلی‌ترین دلیل عدم‌رشد بازار سرمایه در وضعیت فعلی بحث دلار نیمایی است که به‌شدت توسط بانک‌مرکزی کنترل می‌شود و اختلاف حدودا ۳۰‌درصدی با دلار بازار آزاد دارد؛ این در حالی است که دلار در بازار آزاد کماکان هم در حال صعود است. این اختلاف دیر یا زود باید از بین برود یا دست‌کم کاهش پیدا کند و طبیعتا پس از این فنر فشرده‌شده بورس هم رها خواهد شد و دست‌کم رشد منطقی و کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریسک را در بازار سهام شاهد خواهیم بود. خوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینم که دلار نیما رشد کرده و تا پایان سال ‌به کانال ۳۰‌هزار‌تومان نزدیک خواهد شد و همین حد رشد نیز اثر چشمگیری بر بازار سرمایه خواهد داشت.