در کنار این موضوعات ریسک‌های سیاسی همچون برجام مطرح است؛ ریسک بزرگی که باعث‌شده سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران موضع احتیاط را در ‌برابر بازار سرمایه در پیش بگیرند و در نتیجه ما شاهد خروج بیش از پیش سرمایه باشیم. در کنار همه این موضوعات به غول بودجه خواهیم رسید. از طرفی ریسک بودجه و وضعیت قیمت حامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی، نرخ سوخت و شایعاتی که پیرامون افزایش قیمت خوراک به گوش می‌رسد، هم بازار را تهدید می‌کند و بودجه نیز مانند همیشه از جمله موضوعاتی است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را مقداری محتاط کرده است.  در نتیجه این عوامل است که ما شاهد ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار‌شدن روند ریزشی در بازار سهام هستیم و دوشنبه نیز شاخص‌کل با ریزش بیش از ‌هزارواحد در محدوده یک‌میلیون و ۳۰۳‌هزار واحد قرار گرفت. علاوه‌بر‌این ارزش معاملات بورس نیز نگران‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده است. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه هم از آغاز مهر تا امروز که بیش از یک نیمه از ‌ماه گذشته، ‌هزار و ۳۸۴‌میلیارد ‌تومان است.  این شرایط در حالی است که در بررسی بنیادی بازار می‌بینیم P/ E گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگر به کمتر از ۶‌واحد افت کرده است.

این اتفاق طی بیش از ۱۰‌سال‌گذشته برای اولین‌بار اتفاق افتاده است. از دیگر سو گزارش‌های تابستان شرکت‌ها در راه است و تا آخر مهرماه منتشر خواهد شد. برآورد کارشناسان نسبت به این گزارش‌ها این است که احتمالا وضعیت خوبی را از شرکت‌ها در سه‌ماهه دوم سال‌خواهیم دید. در این بین یکی از صنایعی که به‌صورت سنتی همواره مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بوده و هست، صنایع پالایشی است. شرکت‌های پالایشی گزارش‌های تابستانه خوبی ارائه کرده‌اند و از همین‌رو و با توجه به اینکه این گروه در بازار سهام طی هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر اصلاح شده بود، دیروز شاهد جذابیت سهام این صنعت و استقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران از آن بودیم.  در سایر گروه‌های بورسی نیز رشدهایی وجود داشت. محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و محصولات غذایی نیز اکثرا مثبت بودند که درخصوص دلایل این اتفاق می‌توان به افت P/ E گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگر، وضعیت باثبات قیمت‌های جهانی و رشد قیمت نفت در هفته گذشته اشاره کرد که این دلایل باعث شد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به این اطمینان برسند که ارزش بازار سرمایه در نقطه کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریسکی است. 

پیش‌بینی می‌شود در‌ ماه‌های آینده شاهد رشد سرمایه‌گذاری و استقبال بیشتری از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در بازار سهام باشیم. علاوه‌بر وضعیت بنیادی مناسب بازار و اثر مطلوب قیمت‌های جهانی روز گذشته اتفاق دیگری افتاد که می‌توان آن را برای اعتمادسازی در بین سهامداران به فال‌نیک گرفت. دوشنبه ما شاهد انتشار اوراق‌تبعی به‌صورت گسترده توسط صندوق تثبیت بودیم. این اتفاق خوبی در جهت اطمینان‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشی به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بود که قابل‌توجه است.