در هفته گذشته بازار مشتقه توانست مانند هفته قبل آمار معاملات خوبی را از خود برجای بگذارد. این بازار در حال بلوغ، در این هفته به‌طور میانگین ارزش معاملاتی نزدیک به ۱۳‌هزار‌میلیارد ‌تومان در روز را به‌ثبت رساند. ارزش معاملات نسبت به هفته اول مهر، افت داشته و از ۱۴‌هزار‌میلیارد ‌تومان به عدد ۱۲‌هزار ۹۰۰‌میلیارد ‌تومان رسیده که معادل نزول ۸‌درصدی است، اما همچنان با مقایسه آمار این هفته با میانگین سه‌ماهه تابستان می‌توان متوجه شد که استقبال قابل‌توجهی در این ۴‌ماه نسبت به این ابزار مالی شده است. بازار مشتقه در فصل تابستان به‌طور میانگین ارزش معاملاتی بالغ بر ۴/ ۴‌هزار‌میلیارد‌ تومان را روزانه تجربه کرده که با مقایسه آمار‌ها، متوجه رشد ۱۹۳‌درصدی ارزش معاملات تا به این هفته می‌شویم.

حجم معاملات نیز در این هفته از رونق خوبی برخوردار بوده و توانسته نسبت به هفته گذشته عملکرد بهتری را به‌ثبت برساند. میانگین حجم معاملات روزانه در هفته‌ای که سپری شد ‌برابر با یک‌‌میلیون و ۳۶۲‌هزار واحد بود که نسبت به هفته گذشته رشد ۲/ ۷‌درصدی داشته است. با وجود اینکه ارزش معاملات نسبت به هفته قبل کاهش داشته اما در حجم معاملات رشد دیده می‌شود که نشان می‌دهد ارزش قیمتی هر قرارداد کمتر از هفته گذشته بوده است. برای داشتن درک بهتر نسبت به میانگین روزانه حجم معاملات در این هفته، مقایسه آن با میانگین روزانه فصل تابستان خالی از لطف نخواهد بود. حجم معاملات در هفته دوم مهر‌ماه نسبت به میانگین روزانه تابستان رشد بیش از۱۰۰‌درصد را تجربه کرده و از عدد ۶۸۰‌هزار واحد به عدد کنونی رسیده است.

توان مالی هر فرد را از تقسیم ارزش معاملات بر تعداد معاملات می‌توان متوجه شد. توان مالی هر فرد به‌طور میانگین در هفته دوم پاییز‌ برابر با ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار ‌تومان بوده که افت ۱۶‌درصدی را نسبت به هفته گذشته داشته و رشد ۱۳۵‌درصدی را نسبت به میانگین روزانه فصل گذشته داشته‌است. با بررسی این آمار‌ها می‌توان متوجه شد که بازار مشتقه در هفته‌ای که سپری شد توانسته رونق معاملات خود را تا حد خوبی حفظ کند. دلیل افزایش رونق در این بازار، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار مشتقه بوده که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور آمار معاملاتی مانند ارزش معاملات، حجم معاملات و تعداد معاملات رشد چشمگیری خواهند داشت.