صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از ابزارهای جدید بورس اوراق بهادار ایران به حساب می‌آید در این سال‌ها مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که در ابتدا سرمایه اولیه برای تشکیل صندوق ۵۰۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر به دلیل بزرگ شدن بورس اوراق بهادار،‌ سرمایه اولیه برای تشکیل صندوق‌ها به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

نگاهی به عملکرد ۶ ماهه صندوق‌ها

صندوق‌های با درآمد ثابت: میانگین بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت، خواه‌ صدوری خواه‌ ابطالی، نشان می‌دهد که عملکرد این صندوق‌ها در برابر صندوق‌های دیگر بهتر بوده است. میانگین بازدهی این صندوق‌ها ۹۱/ ۱۲ بود. صندوق با درآمد ثابت یکم کوثر با بازدهی ۲۳ درصد بهترین صندوق با درآمد ثابت در ۶ ماه اخیر بوده و بعد از آن صندوق‌های مشترک البرز و پاداش سرمایه بهگزین با بازدهی ۱۳/ ۱۹ و ۶۷/ ۱۸ قرار می‌گیرند. از صندوق‌های با درآمد ثابت، تعداد ۱۰ صندوق بازدهی بالاتر از میانگین کسب کردند.

صندوق‌های سهامی: اگر نگاهی به بازدهی صندوق‌های سهامی بیندازیم متوجه خواهیم شد که این صندوق‌ها نسبت به ۶‌ماه ابتدایی سال بازدهی بسیار پایین‌تری داشتند. اما با این وجود میانگین بازدهی صندوق‌های در سهام در ۶ ماه اخیر ۹ درصد بوده است. این نشان می‌دهد که صندوق‌ها ابزاری مناسبی برای کاهش ریسک به حساب می‌آیند.

 نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد بازدهی مناسب صندوق‌های قابل معامله سهامی است که در مقابل صندوق‌های صدوری ابطالی سهامی عملکرد بهتری داشته‌اند. در صدر صندوق‌های سهامی، صندوق آسمانی آرمان سهام با بازدهی ۶۱/ ۲۹ قرار دارد. بعد از آن،‌ صندوق سرو سودمند مدبران و هستی بخش آگاه با بازدهی ۶۷/ ۲۷ و ۳/ ۲۴ قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاران برای انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید نگاهی همه جانبه به صندوق‌ها داشته باشند. مهم‌ترین مولفه انتخاب صندوق عملکرد آن است. اما در این بین باید به ریسک صندوق که نکته بسیاری مهمی محسوب می‌شود نیز توجه کرد. البته قیمت صندوق،‌ ارزش صندوق،‌ حجم صندوق و‌ مدیریت صندوق نیز مولفه‌های دیگر به حساب می‌آید.