برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از عقبگرد قیمت سهام دارد. بررسی دادوستدهای بازار سهام در هفته‌های اخیر نیز به‌وضوح نشان می‌دهد بورس تهران رغبت چندانی به افزایش ارتفاع ندارد. بازارهای رقیب نیز از تب و تاب ابتدایی خود مبنی‌بر کاهش قیمت‌ها تا حدودی پاپس کشیده‌‌اند، در واقع به‌نظر می‌رسد همزمان با توقف سیگنال‌های مثبت از روند مذاکرات هسته‌ای کشور و فرسایشی‌شدن این پروسه، بازارهای مالی به‌طور سیستماتیک تغییر رویه داده‌اند. حتی دلار که در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر و به‌دنبال جدی‌شدن روند مذاکرات برجامی به کانال ۲۸‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومان سقوط کرده بود پس از دریافت سیگنال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید از آنسوی مرزها شانس خود را به سمت مقاومت ۳۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومانی امتحان کرد. معاملات بازار سهام نیز در حالی به‌دنبال سیاست‌های مذکور منفی شده است که نرخ دلار در راستای تداوم سیاست افزایش نرخ بهره در ‌ماه‌های آتی از سوی فدرال‌رزرو و کاهش خوش‌بینی‌ها به سرانجام احیای برجام در این مقطع به سمت تقویت این اسکناس پیش رفته است.

با توجه به این تحولات، گروهی از متقاضیان خرید سهام جای خود را با تماشاچیان بازار عوض کرده و اعمال تغییرات جدید در پرتفوی خود را تا مشخص‌شدن سرنوشت مذاکرات به تعویق انداخته‌اند. اصرار فعالان بازار بر این استراتژی گرچه تا حدودی می‌تواند از شدت فضای منفی حاکم بر بازار بکاهد اما تداوم این شرایط بازار را به سمت رکود بیشتر سوق می‌دهد. رفتار بازیگران بورسی و تمایل این گروه به سمت عدم‌تقاضا مسیر قیمتی در این بازار را در جهت نزولی رقم خواهد زد. دو هفته دیگر بازار سهام وارد نیم‌سال دوم ۱۴۰۱ می‌شود اما شواهد حاکی از آن است که بازار یادشده آمادگی چندانی برای خیز جدی ندارد. این موضوع همزمان با رانده‌شدن آن دسته از سهامدارانی که با دید کوتاه‌مدت وارد بازار شدند، می‌تواند معاملات بازار سهام را به ایستایی کامل بکشاند. همه این موارد در کنار نوسان قیمت دلار نشان می‌دهد سهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلاری در ادامه این روند رویکرد جدیدی نسبت به وضعیت فعلی خود اتخاذ ‌کنند.

 در این میان ذکر این نکته نیز ضروری است که با تداوم خروج یک‌طرفه بازیگران از بازار، امکان کاهش سود شرکت‌های بورسی هموار شود. بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای ورود سرمایه‌های جدید به گردونه معاملات سهام به‌دنبال بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و محرکی پرقدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند که در حال‌حاضر خبری از این مهم نیست. حالا باید دید فعالان بازار سهام با تحلیل شرایط جدید به‌دنبال چه استراتژی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود هستند.