گرچه در چند وقت گذشته اقداماتی نمادین از جمله ۱۰فرمان بورسی در راستای نجات و بهبود وضعیت ناخوشایند بازار سرمایه را مشاهده کردیم اما بی‌توجهی سیاستگذار به عواقب برخی دستورالعمل‌ها و نمادین ماندن بخش عمده‌ای از آنها نتوانست زمینه‌ساز ایجاد تغییراتی در روند بازار باشد. این روند سبب فرار پول‌های رانده‌شده از بورس به بازارهایی با عمق کم و حرف و حدیث‌دار شد، اما شروع توفانی بورس در۱۴۰۱اندکی از اعتماد رخت‌بسته بازار را به جرگه سرمایه‌گذاران بازگرداند و حالا باید دید آیا سیاستگذار می‌تواند خود را با شرایط جدید بازار سرمایه وفق دهد؟

همگام شدن با بازار و آغاز عملیات نجات بورس با اعمال تغییر برخی قوانین از جمله افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان شاید بتواند تا حدودی از رخوت زجرآور این بازار بکاهد. متولیان بورسی درحالی تصمیم به افزایش تدریجی دامنه‌نوسان گرفتند که سال‌های زیادی است فعالان بورسی و کارشناسان اقتصادی به عدم‌نقدشوندگی و سخت‌بودن روند دادوستدها به‌دنبال ایجاد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طولانی خرید و فروش معاملات معترضند. حتی در مورد کارآیی افزایش یک‌درصدی صحبت شده نیز اظهارات مختلفی به میان می‌آورند؛ با این اوصاف و از آنجا که سرمایه‌گذار نسبت به چنین اقداماتی واکنش نشان می‌دهد، باید دید اقدامات انجام‌شده تابلوهای معاملاتی را به سمت چه رنگی هدایت می‌کند.

در هفته گذشته و به‌دنبال اخبار ضدو نقیض برجام، وضعیت پول‌های بلوکه‌شده ایران و عوارض شرکت‌های صادراتی، بازار سرمایه به‌صورت موقت وارد فاز استراحت شد. بازارسرمایه ‌برای رشد بیشتر و عبور از محدوده مقاومتی یک‌میلیون و ۴۸۰هزار واحدی به محرک قوی و جدی‌تری نیاز دارد. حال باید دید در روز‌های آتی و تدابیر انجام‌شده سیاستگذار، آیا بازار موفق به شکست این محدوده و بهبود شرایط فعلی خود خواهد شد یا اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد؟