بازار مسکن در حالی وارد آخرین‌ماه از تابستان شده است که در این بازار برخی مسائل اثرگذار با ابهامات مختلفی مواجهند؛ از گوش به‌زنگ بودن سهامداران نسبت به مهم‌ترین متغیر اثرگذار بیرونی، از برجام گرفته تا حواشی اخبار روزانه و مباحث کلان اقتصادی، در واقع سهامداران به‌عنوان بازیگران این بازار چه در نقش خریدار و چه در نقش فروشنده معمولا در مواجهه با رخدادهای گوناگون رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. فعالان بازارسهام به‌خصوص آن گروهی که از اواخر سال‌۹۸ و با تشویق و ترغیب متولیان امر سرمایه خود را وارد بورس کردند (که بعضا جزو سهام‌اولی‌ها نیز هستند)، طی مدت یادشده شاهد فراز و فرود بسیاری در این بازار بوده‌اند. فارغ از اینکه گروه کثیری از سهامداران مذکور هم‌اکنون جزو خارج‌شدگان از تالارشیشه‌ای محسوب می‌شوند و نتوانستند در مقابل ناملایمات ایجاد‌شده تاب‌آوری لازم را داشته باشند، بازمانده‌های فعلی نیز ترجیح می‌دهند صرفا نظاره‌گر معاملات باشند.

رصد دادوستدها از سوی این دسته از سرمایه‌گذاران به دلیل شرایط مبهم و موج‌های مختلف بیرونی فراتر از انتظار ظاهر شده، به‌طوری‌که افت تقاضا در این بازار در حال‌حاضر به پدیده‌ای نگران‌کننده و امری فرسایشی بدل شده است. این موضوع در یک سال‌گذشته و همزمان با پیشروی مذاکرات و گفت‌وگوهای برجامی وضعیت ناخوشایندی را رقم زده و چشم‌انداز آتی بازار سهم را نسبت به سایر بازارهای دارایی مبهم‌تر جلوه داده است. به‌کارگرفتن استراتژی‌های معاملاتی مختلف در واکنش به تغییر مسیر رایزنی‌های هسته‌ای کشور به‌عنوان نخستین واکنش سرمایه‌گذاران نه‌تنها منجر به زیر‌سوال‌رفتن مباحث تکنیکال و فاندامنتال در این بازار شده است، حتی حیات و ممات بورس را به برآیند سناریوهای احتمالی از یک فضای پرالتهاب در قالب پرونده مذاکرات وین متصل کرده است. دور شدن بازارسهام از روند طبیعی و تعادلی همزمان با برخی گمانه‌زنی‌ها از سیاست احتمالی سرکوب نرخ ارز باعث‌شده تا کلیت تدابیر اهالی بورس حول کوچ از صفوف خرید به سمت صفوف فروش بچرخد.

روندی که ترمز صعود پر‌قدرت شاخص در دو سال‌اخیر را نیز برهمین مبنا به کرات کشیده است. همسو با شرایط مزبورگرچه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازارهای رقیب نیز با قرارگرفتن در این فضا هر‌از‌گاهی موج‌های ریزشی را به نمایش گذاشتند اما دست‌کم از ابتدای ۱۴۰۱ بازدهی قابل‌قبولی نسبت به بازار سهام برای سرمایه‌گذاران خود به‌ارمغان آوردند. عقب‌نشینی نماگر بازارسهام تحت‌تاثیر اخبار مرتبط با احیای برجام به‌عنوان اصلی‌ترین متغیر اثرگذار در حالی است که شاخص‌‌‌‌‌‌‌کل این بازار ۲۷اردیبهشت با چانه‌زنی بسیار توانست در ابر کانال ۶/ ۱‌‌‌‌‌‌‌میلیون واحدی بایستد. حال و با گذشت‌ ماه‌های متمادی ذیل رخدادهای پیش‌آمده همچنان سرمایه‌گذاران درگیر یک پرسش کلیدی پیرامون معمای برجام هستند؛ پرسشی تکراری اما سرنوشت‌ساز که همه بازارهای دارایی را تحت‌تاثیر قرارداده است.