سقوط ارزش دادوستدهای روزانه بورس به زیر ۲هزارمیلیارد ‌تومان گرچه در هفته‌های گذشته شرایط را برای صعود سخت‌تر از قبل کرده بود، اما با انتشار گزارش‌های فصل بهار برخی گمانه‌زنی‌ها از چشم‌انداز مثبت بورس در فصل تابستان حکایت می‌کرد، با این‌حال ریزش بیش از ۲۴هزارواحدی شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار، پیش‌بینی‌هایی از این دست را با ابهام و اما و اگر مواجه کرد. در‌ماه گذشته بورس تهران و سهامداران نسبت به عوامل اثرگذار مثبت از جمله افزایش قیمت دلار و موج افزایشی انتظارات تورمی نه‌تنها واکنش مثبت نشان ندادند، بلکه حتی شاهد جهش شتاب حقیقی‌ها در مسیر خروج نیز بودند. سرخ‌پوشی عجیب سوم مرداد در حالی رقم خورد که در روزهای گذشته خوش‌بینی جدیدی نسبت به شکل‌گیری تقاضا در بازار ایجاد شده بود اما همان‌طور که شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار سهام در روز یکشنبه نتوانستند زیر بار فشار عرضه دوام بیاورند، دیروز نیز سهامداران یک‌بار دیگر و همگام با روند رو به افول قیمت‌ها در بازار سهام راهی درهای خروج شدند.

جریان معاملاتی روز دوشنبه برخلاف انتظارات نشان می‌دهد عدم‌محرک جدی و قدرتمند برای جلب‌اعتماد سرمایه‌گذار تا چه میزان می‌تواند وضعیت بازارسرمایه را بحرانی و قابل‌تامل جلوه دهد. موج جدیدی از خروج سهامداران خرد و حقیقی‌ها در حالی این روزها با قوت دنبال می‌شود که در آن‌سوی بازار عوامل مختلفی در به‌وجود آوردن این شرایط نقش بازی می‌کنند. برخی اقدامات سیاستگذار اقتصادی از قبیل افزایش نرخ سود بین‌بانکی که در آخرین روزهای تیر‌ماه به ۱۴/ ۲۱‌درصد رسید‌ سبب‌شده تا سهامداران خرد تحت‌تاثیر این اقدام برای گریز از وضعیت فعلی بازار سرمایه تغییرات قابل‌توجهی در پرتفوی خود اعمال کنند. این تدابیر سیاستگذار و قرارگرفتن بورس در قید و بندهای مکرر و مخرب اقتصادی در سال‌جاری جو روانی حاکم بر بازار سهام را به منفی‌ترین شکل ممکن ترسیم کرده است.

این موضوع در روزهای اخیر در حالی رقم خورده که وزیراقتصاد بارها با وعده تثبیت نرخ سود بین‌بانکی درمحدوده ۲۰‌درصد به‌صورت ضمنی به سرمایه‌گذاران وعده حمایت از بازار سهام را داده بود، اما تصمیمات اخیر اقتصادی به وضوح نشان می‌دهد نرخ سود بین‌بانکی تصویب‌شده در کنار عوامل دیگر از جمله دخالت‌های دستوری و کنترل قیمت‌ها در بورس‌کالا به‌شدت تالار شیشه‌ای را هدف قرار داده است، اما بازارهای رقیب بورس از آنجا که تا حدود زیادی از مداخله سیاستگذار درامانند، همچنان براساس عرضه و تقاضا به روند خود ادامه می‌دهند. در دوسال اخیر بازار سرمایه چندین‌بار تحت‌تاثیر سیاستگذاری‌های دولت و بانک مرکزی وارد رکودی عمیق شده است، به‌طوری‌که روند صعودی ابتدای سال ‌بازار سهام که به‌نحوی آهسته و پیوسته دنبال می‌شد هم‌اکنون با تغییر مسیر جدی همراه شده است.