مجامع؛ چرا و چگونه

به‌طور کلی در مجامع شرکت‌‌‌‌‌‌ها، سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی به‌منظور تعیین وضعیت شرکت و همچنین تصمیم‌گیری درخصوص فعالیت آن گرد‌هم می‌‌‌‌‌‌آیند. در این میان، هیات‌‌‌‌‌‌مدیره شرکت موظف است حداقل ۱۰ روز قبل از بر‌گزاری مجمع، آگهی بر‌گزاری آن را در روزنامه‌‌‌‌‌‌ای که به‌عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب‌‌‌‌‌‌‌شده منتشر کنند یا در سایت رسمی سازمان بورس و سایت شرکت اطلاع‌رسانی کنند تا سهامداران از تاریخ بر‌گزاری مجمع مطلع شوند. مجمع‌عمومی عادی سالانه با حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام، برگزار شده و رسمیت می‌‌‌‌‌‌یابد؛ تصمیمات آن نیز همواره با اکثریت نصف به‌‌‌‌‌‌علاوه یک رای حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود. معمولا دو روز کاری قبل از بر‌گزاری مجمع شرکت، ‌نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس متوقف‌شده و دیگر قابل‌معامله نخواهد بود و همچنین دو روز بعد از بر‌گزاری مجمع شرکت، ‌نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی خواهد شد. از طرفی اگر در مجامع شرکت‌های بورسی، سود نقدی تصویب شود با کسر این سود از قیمت قبل از مجمع سهم، شرکت‌ها طبق قانون تجارت موظف هستند تا هشت‌ماه پس از تاریخ بر‌گزاری مجمع سود نقدی را بین سهامداران توزیع کنند.  ضمن اینکه در مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌ها صورت‌های مالی شرکت، مثل صورت سود و زیان و ترازنامه بررسی و تصویب می‌شود. این مجمع در مقایسه با سایر مجامع اهمیت بیشتری دارد و شرکت‌ها موظف هستند حداکثر چهار‌ماه پس از پایان سال‌مالی مجمع‌عمومی عادی سالانه خود را برگزار کنند.

مجامع منجی بورس شدند؟

در حال‌حاضر اغلب شرکت‌های بورسی مجامع خود را برگزار کرده‌‌‌‌‌‌اند و فصل مجامع تقریبا تمام‌شده است، با این‌حال به‌رغم اینکه بسیاری از شرکت‌ها عملکرد خوبی داشته‌‌‌‌‌‌اند و آمار و ارقام مندرج در گزارش ‌‌‌‌‌‌عملکرد آنها حاکی از مطلوب بودن وضعیت شرکت‌ها است، در هفته‌‌‌‌‌‌های گذشته بسیاری از فعالان بازار نه‌تنها نسبت به اخبار مثبت واکنش نداده‌‌‌‌‌‌اند بلکه بیش از گذشته میل به خروج سرمایه خود از بازار داشته‌اند، درحالی‌که تحلیلگران بورسی معتقدند اغلب صنایع به‌ویژه پالایشی‌‌‌‌‌‌ها که در ‌ماه‌های گذشته نرخ کرک‌اسپرد آنها افزایش چشمگیری داشته، گزارش عملکرد قابل‌توجهی ارائه کرده‌اند و با توجه به اینکه سودآوری تعدادی از شرکت‌های پالایشی رشد بیش از ۱۰۰درصدی داشته است، انتظار می‌رود روند سودسازی این صنعت همچنان ادامه‌‌‌‌‌‌دار باشد. همچنین زراعتی‌‌‌‌‌‌ها و صنایعی که با افزایش نرخ همراه شدند، بنا به گفته کارشناسان عملکرد مطلوبی از خود به ثبت رساندند. بانکی‌‌‌‌‌‌ها هم برخلاف اینکه آمار و ارقام قابل‌توجهی در گزارش‌های خود به ثبت رساندند و سود مناسبی را شناسایی کردند، نتوانستند توجه سهامداران را به خود جلب کنند و هم‌راستا با آن، قیمت‌‌‌‌‌‌ سهام آنها نیز برخلاف عملکرد خوبی که داشتند در روند مطلوبی قرار ندارد، ضمن اینکه وضعیت تقسیم سود در این صنایع در مقایسه با قبل بهبود داشته و تعدادی از سهام موجود در این صنایع به‌رغم اینکه سرمایه آنها ثابت بوده با رشد چشمگیری همراه شدند.

بورس شنبه نیز پس از گزارش‌های متعدد شرکت‌های بورسی و مشخص‌شدن وضعیت عملکرد آنها پس از بر‌گزاری مجامع آنطور که انتظار می‌رفت، معاملات پر رونقی نداشت و در ادامه مسیر قبلی توجهی به گزارش‌های منتشرشده نداشت، به‌طوری که در ادامه تعمیق رکود در بورس ارزش معاملات همچنان در سطحی پایین‌تر از دو‌هزار میلیارد‌تومان قرار دارد و خروج سرمایه از گردونه معاملات نیز ادامه دارد. تعمیق رکود در معاملات بازار سهام و از طرفی بی‌‌‌‌‌‌توجهی بازار و فعالان به گزارش‌های منتشرشده بر میزان نگرانی‌ها در بازار افزوده است. این وضعیت در حالی ادامه دارد که در سایر بازارهای موازی وضعیت متفاوت است و از کاهش قیمت خبری نیست و در این میان تنها بازار سهام است که به اخبار منفی مخابره‌‌‌‌‌‌شده به بازار واکنش چند‌‌‌‌‌‌برابری نشان می‌دهد و به گزارش‌های شرکت‌ها هم توجهی ندارد. بورس همچنان در ریلی نوسانی قرار دارد و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد. این شرایط ابهام و تردید بازار را به حدی رسانده که نه‌‌‌‌‌‌تنها سهامداران خرد تمایلی برای حضور و معامله در بازار سهام ندارند، بلکه سهامداران قدیمی و تحلیلگران هم حاضر به تحلیل و پیش‌بینی بازار نیستند و معتقدند همچنان روندی نوسانی و کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمق در انتظار بازار سرمایه است. مجموعه این عوامل نشان می‌‌‌‌‌‌هد که اگرچه بورس تهران با متغیرهای فعلی جای چندانی برای ریزش ندارد، اما به‌نظر نمی‌رسد که رشد شارپی داشته باشد. البته با توجه به ارزندگی اغلب سهام بازار می‌توان با بررسی کامل و جامع صنایع، سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب و پرتفوی بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای خود تنظیم کرد.

نارضایتی سهامداران از روند بر‌گزاری مجامع بورسی

به‌طورکلی مجامع برگزار شده در سال‌جاری انتقادات بسیاری از فعالان بازار را به‌همراه داشت به گونه‌‌‌‌‌‌ای که تاریخ بر‌گزاری برخی از مجامع ثابت نبود و سهامداران را در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار داد. از طرفی دیگر بررسی روند بر‌گزاری مجامع نشان می‌دهد که آنطور که باید به خواسته‌‌‌‌‌‌ها و رای سهامداران خرد توجه نشد که چنین وضعیتی هدف از بر‌گزاری مجامع را به‌طور کلی زیر سوال می‌برد و نه‌تنها اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار بازنمی‌‌‌‌‌‌گرداند، بلکه آنها را دلسردتر از قبل کرده و خروجشان از بازار را تشدید می‌کند. در ادامه انتقادات وارده بر نحوه بر‌گزاری مجامع، بسیاری از کارشناسان معتقدند به‌طور کلی فرهنگ بر‌گزاری مجامع خدشه‌‌‌‌‌‌دار شده و با تغییر روند بر‌گزاری آنها از بستر آنلاین به شکل حضوری کیفیت بر‌گزاری نسبت به سال‌های قبل از شیوع کرونا چند پله سقوط کرده است. برخلاف اینکه بسیاری در جهت شفاف‌‌‌‌‌‌سازی بازار و جذب سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران تلاش می‌کنند، ناشران با رفتار نادرست خود باعث می‌شوند تا وضعیت بازار سرمایه نه‌تنها بهبود نیابد بلکه می‌توان گفت گامی رو به عقب داشته است. سوال اینجاست که مسوول نظارت بر وضعیت فعلی چه کسی است و سهامداران مطالبات خود را باید از چه نهادی درخواست کنند؟