تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: ۲۷‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند بازار سهام در هفته جاری روند صعودی دارد. به اعتقاد این افراد تغییراتی که در روند معاملات سهام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رخ داد تا حدی جایگاه تقاضا در بازار را تقویت کرده است. به اعتقاد این دسته از کارشناسان افزایش نسبی ورود پول از سمت بازیگران حقیقی و فروکش صفوف فروش در بازار از نشانه‌های این احیای تقاضا است. در شرایطی که بورس طی دو سال‌اخیر با نزول قیمت سهام مواجه بود و شاخص‌کل در مقاطعی حتی به زیر سطح یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی رسید، در چند هفته اخیر با مقاومت‌هایی در سطح یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحدی مواجه بوده است و به‌رغم اینکه هفته گذشته این مقاومت را از دست داد، با این حال معاملات روز چهارشنبه شاید نشانه‌ای از یک کف‌سازی در شاخص‌کل و عمده سهام موجود در بازار باشد. برهمین اساس و در شرایطی که بسیاری از متغیر‌های بنیادی در جهت حمایت از سهام هستند، فعلا می‌توان به فاصله‌گرفتن قیمت‌ها از این کف‌های قیمتی امیدوار بود، جایی‌که سهام وابسته به روند نرخ دلار پتانسیل مجدد افزایش قیمت را دارند. قیمت‌های جهانی نیز به‌رغم ریزش‌های سلسله‌وار همچنان برای شرکت‌های مرتبط حاشیه سود ایجاد می‌کند. از سوی دیگر سهام فعال در بازار نیز با چشم‌انداز تورمی مستعد صعود قیمت ارزیابی می‌شود. به این ترتیب از نگاه این دسته از تحلیلگران به دلیل برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی بعد از یک اصلاح طولانی‌مدت، صعود قیمت‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود.

کم‌نوسان: ۳۹‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی معتقدند تا زمانی‌که سایه ابهامات سیاسی در فضای کلان کشور وجود دارد، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد. از نگاه این دسته در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای داشت. یک روز حصول برجام در دسترس به‌نظر می‌رسد و روزی نیز شرایط به سخت‌ترین شکل ممکن خودنمایی می‌کند، از این‌رو تکلیف این موضوع در اذهان سهامداران روشن نیست. از آنجایی که هر فعالیتی در این بازار بالاخره از این موضوع متاثر خواهد شد، برهمین اساس بسیاری از سهامداران در انتظار برای مشخص‌شدن تکلیف برجام یا هر نوع توافق هسته‌ای هستند و این احتمالا به‌عنوان مهم‌ترین موضوعی است که بر کاهش نوسان قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود. این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل نوسانات شاخص سهام نشان می‌دهد ابهامات و بی‌اعتمادی از نگاه سهامداران جدی است و فعلا نمی‌توان به صعودی از جنس پایدار در بازار سهام دل بست.

نزولی: ۳۴‌درصد کارشناسان مزبور روند شاخص بورس تهران طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به دلیل ترس و نگرانی از آینده سهام بعد از تجربه یک دوره طولانی‌مدت از نوسان اندک و حتی نزول قیمت‌ها احتمالا سهامداران از فرصت ایجادشده در بازار سهام استفاده کنند و بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این بخش اندکی از کارشناسان دور از انتظار نیست. آن‌هم در شرایطی که سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها از جمله سکه و ارز بازدهی بسیار قابل‌توجهی داشته، اما سرمایه افراد در بورس آب رفته است.

 افت قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی نیز بر تشدید فشار فروش اثرگذار خواهد بود. با توجه به افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو و دیگر بانک‌های جهانی دنیا به‌منظور کنترل تورم، بازارهای جهانی با افت قابل‌توجهی همراه بوده‌اند که این موضوع چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز سودآوری سهام مرتبط در بورس تهران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بورس هفته از دوربین سهامداران

صعودی: ۳۲‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص‌کل طی هفته معاملاتی منتهی به چهارمین هفته معاملاتی از تیر‌ماه را صعودی ارزیابی کرده‌اند. برخورد بسیاری از سهام به کف قیمتی بعد از اصلاح طولانی‌مدت و سطوح بالای نرخ ارز از عوامل حمایت‌کننده بازار از نظر این دسته از سهامداران به‌شمار می‌رود، ضمن آنکه بسیاری نیز به واکنش بازار به سطح یک‌میلیون و ۴۸۰‌هزار واحدی امید بسته‌اند و معتقدند این سطح می‌تواند نقطه حمایت بورس تهران باشد.

کم‌نوسان: ۴۱درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران در دلایلی مشابه‌ کارشناسان ابهامات در زمینه مذاکرات هسته‌ای، بی‌اعتمادی به بورس بعد از تجربه یک دوره اصلاح قابل‌توجه سهام و تقابل عوامل مثبت و منفی در بازار سهام را مهم‌ترین عاملی می‌دانند که منجر به احتیاط سهامداران شده و درنتیجه ثبت یک روند کم‌نوسان پیش‌روی بورس دارد.

نزولی: ۲۷‌درصد سهامداران مزبور روند شاخص‌کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. از نگاه این دسته، سهامداران در برهه کنونی و بعد از فاصله‌گرفتن قیمت‌ها از کف دو سه هفته قبل خود پتانسیل قرارگرفتن در صف‌فروش را دارند، چراکه بازارهای جهانی ریزش قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها از روند آتی نیز همچنان نزولی است. ابهامات و بی‌اعتمادی نیز نسبت به آینده در سطح بالایی قرار دارد و برخی معامله‌گران احتمالا در روزهای آتی درصدد خروج از بازار سهام برآیند.