7 copy

آنگونه که آمارها حکایت می‌کنند در هفته‌ای که گذشت در مقابل ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های 11‌صنعت شاهد خالص فروش مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در 28 گروه بورسی بودیم. در صدر لیست خروج این دسته از بازیگران سهام نیز نام گروه‌های بزرگ ریالی و دلاری خودنمایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد. در این راستا زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی بورس تهران شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 340‌میلیارد و 382‌میلیون‌تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران نهادی بورس تهران بودند. پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و در مجموع داد و ستدهای هفته‌ای که گذشت با خالص فروش 279‌میلیارد و 327‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدند.

پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی و کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی رسید. در این چهار گروه کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور طی دادوستدهای هفته منتهی به اول تیرماه، سهامداران خرد مالکیت سهامی به ارزش 615‌میلیارد و 592‌میلیون ‌تومان را به معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران عمده بورس تهران واگذار کردند.

در آنسوی بازار اما گروه‌های کوچک‌تر که عمدتا در زمره صنایع ریالی جای می‌گیرند، مورد اقبال معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران خرد بورس تهران قرارگرفتند. رتبه نخست صنایع با بیشترین خالص خرید حقیقی نیز از آن گروه اطلاعات و ارتباطات شد. این گروه هفته گذشته شاهد انتقال سهامی به ارزش 47‌میلیارد و 521‌میلیون‌ تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود، پس از آن نوبت به انبوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازان رسید ‌تا با خالص فروش هفتگی 23‌میلیارد و 109‌میلیون ‌تومانی از جانب حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شوند.

مروری بر روزهای هفته

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته شاخص‌کل بورس تهران بیش از یک‌درصد کاهش ارتفاع داد و همزمان با آن شاهد خروج 591‌میلیارد و 392‌میلیون‌تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام بودیم. در این روز تنها هفت صنعت در سبد خرید سهامداران خرد جای گرفتند.

یکشنبه: نزول نماگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی در دادوستدهای روز یکشنبه بورس تهران نیز ادامه یافت و شاخص‌کل با عقبگرد 11/ 0درصدی در سطح یک‌میلیون و 545‌هزار واحد قرار گرفت. در این روز شاهد انتقال سهامی به ارزش 418‌میلیارد و 763‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روز یکشنبه 9‌صنعت را دربر می‌گرفت و در مقابل شاهد خالص فروش مثبت این معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران از 28 گروه بودیم. بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بازهم با بیشترین خالص خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد این‌بار به ارزش 148‌میلیارد و 560‌میلیون ‌تومان مواجه شدند.

دوشنبه: در میانه هفته گذشته بازار اندکی تغییر مسیر داد و شاخص‌کل بورس تهران به مدد معاملات مثبت در دو گروه سیمان و خودرو، 08/ 0‌درصد رشد کرد. شرایطی که سبب شد تا از میزان فروش سهامداران خرد نیز کاسته شود و خالص خروج این دسته از بازیگران بورسی به 145‌میلیارد و 891‌میلیون ‌تومان محدود شد. لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روز دوشنبه شلوغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شد و 16 گروه بورسی را در خود جای داد. .

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه: روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه مجددا شاهد افزایش فشار فروش در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و افت نماگرهای سهام بودیم. به این ترتیب در چهارمین روز کاری هفته همزمان با نزول 49/ 0‌درصدی شاخص‌کل، سهامداران حقیقی نیز خالص فروش 240‌میلیارد و 327‌میلیون‌ تومانی را رقم زدند. در این روز پتروپالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مجموع شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 67‌میلیارد و 179‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

چهارشنبه: آخرین روز کاری هفته که مقارن با نخستین روز تابستان بود، برای سهامداران تداوم شرایط رکودی خردادماه بود. در این روز شاخص‌کل بازار سهام افتی 4/ 0‌درصدی را تجربه کرد و در مجموع دادوستدهای این روز شاهد انتقال سهامی به ارزش 221‌میلیارد و 119‌میلیون ‌تومان از پرتفوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سبد سهام معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران عمده بورس تهران بودیم. روز چهارشنبه حمل‌ونقلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با محوریت «حکشتی» میزبان بیشترین سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی بودند و انتقال سهامی به ارزش 7/ 8میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کردند. خودروسازان نیز وضعیتی مشابه را تجربه کردند و با خالص خرید 2/ 8 میلیارد‌تومانی سهامداران خرد همراه شدند.