Untitled-2 copy

عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

در هفته‌ای که گذشت از 39 صنعت فعال بورسی، 27 گروه شاهد خالص خروج مثبت سهامداران حقیقی بودند و در مقابل شاهد جذابیت 12 صنعت برای این دسته از بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان بودیم. در صدر لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بانک‌ها قرار داشتند که شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 190 میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند، پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه فرآورده‌های نفتی رسید ‌تا پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مجموع هفته با خالص فروش 133‌میلیارد و 985‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شوند. دو گروه فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی نیز در عملکرد مشابه در مجموع با انتقال سهامی به ارزش 157‌میلیارد و 330‌میلیون‌تومان از پرتفوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سبد سهام معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران حقیقی بورس تهران مواجه شدند. تهدید قیمت جهانی کالاها به‌دنبال شرایط تورمی دنیا و سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی از مهم‌ترین دلایل افزایش تعداد فروشندگان در سهام کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بود، ضمن آنکه نرخ غیررسمی دلار نیز پس از رسیدن به رکوردی جدید در روز یکشنبه، سایر روزهای هفته را نزولی دنبال کرد و در پایان هفته به کانال 31‌هزار‌تومان عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشست تا این سیگنال مهم انتظارات تورمی نیز در نگاه بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان کمی رنگ ببازد.

در آنسوی بازار، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی عموما شرکت‌ها و سهام ریالی را در لیست خرید خود جای دادند. در صدر این لیست خرید، زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعت انبوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی با جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 26‌میلیارد و 506‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی خودنمایی می‌کردند. تامین آب و برق و گاز نیز در شرایطی مشابه با خالص خرید 20‌میلیارد و 976‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همراه شد. در ادامه این لیست نام صنایع رایانه، ماشین‌آلات و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خودنمایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد. رتبه ششم صنایع با بیشترین ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد اما به‌نام گروه محصولات شیمیایی ثبت شد. این صنعت با محوریت دو نماد «نوری» و «پارس» در هفته‌ای که گذشت شاهد خالص خرید مثبت سهامداران خرد به میزان 7‌میلیارد و 858‌میلیون‌تومان بودند تا یک صنعت بزرگ کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور نیز در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها طی معاملات چهارمین هفته خردادماه جای بگیرد.

نگاهی به روزهای هفته

شنبه: معاملات بورس تهران در هفته گذشته منفی آغاز شد و روز شنبه شاخص‌کل سهام هرچند اندک اما 13/ 0‌درصد عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرد. همزمان حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز به فعالیت در زمین فروش پرداخته و مالکیت سهامی به ارزش 344‌میلیارد و 914‌میلیون‌تومان را به سهامداران نهادی واگذار کردند. در این روز حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تنها در 6صنعت خالص خرید مثبتی را رقم زدند که در صدر آنها زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انبوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی با خالص ورود 18میلیارد‌تومانی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران قرار داشت و پس از آن صنعت ماشین‌آلات شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 8‌میلیارد و 396‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. درمیان بیشترین خروج سهامداران خرد از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی جمعا به ارزش 190میلیارد‌تومان رقم خورد.

یکشنبه: دومین روز هفته ورق بازار برگشت و شاخص‌کل صعود 93/ 0‌درصدی را تجربه کرد. شرایطی که باعث‌شد تا خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاهش یافته و به حدود 45 میلیارد‌تومان محدود شود. در این روز لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کمی شلوغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شد و 10 صنعت را دربرگرفت. در صدر آنها اما خلاف دادوستدهای روز شنبه، گروه فرآورده‌های نفتی با خالص خرید 54‌میلیارد و 793‌میلیون ‌تومانی قرار داشت. سه سهم پالایشی «شتران»، «شپنا» و «شبندر» با بیشترین خالص خرید مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این روز همراه شدند. در آنسوی بازار بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشترین خروج سرمایه خرد را تجربه کردند. این گروه روز یکشنبه شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 30‌میلیارد و 606‌میلیون‌ تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

دوشنبه: در میانه دادوستدهای هفته گذشته بورس تهران، سهامداران روزی سبز را تجربه کردند و همزمان با رشد بیش از 5/ 2‌درصدی شاخص‌کل، 80‌درصد از نمادها نیز در سقف مجاز قیمتی دادوستد شدند و حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز پس از دوری 10روزه، به زمین خرید سهام بازگشتند. در این‌ روز فعالان تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 224 میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند، با این‌حال در صنایع زیادی (به لحاظ مقداری) فروشنده بودند. در این راستا سهامداران خرد روز دوشنبه، 17 صنعت را در لیست خرید خود قرار دادند که در صدر آنها گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودروسازان جای داشتند، در مقابل 21 گروه از جمله پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد خالص خروج مثبت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی بودند.

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه: رشد پرشتاب قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام تنها یک روز دوام آورد و دادوستدهای روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با رشد تنها 17/ 0‌درصدی شاخص‌کل پایان یافت. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز که روز دوشنبه حضوری سبز در بازار داشتند، در چهارمین روز هفته مجددا فروشنده شدند و این‌بار سهامی به ارزش 206‌میلیارد و 772‌میلیون‌تومان را در بازار عرضه کردند. نگاهی به‌عملکرد بازیگران بورسی در این روز نشان از ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد به 11 صنعت در مقابل خروج آنها از 28 گروه داشت. سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فلزی و تامین آب و برق و گاز بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی را روز دوشنبه تجربه کردند و در مقابل بیشترین خالص فروش این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران در سه گروه فرآورده‌های نفتی، بانک و فلزات اساسی رقم خورد.

چهارشنبه: آخرین روز کاری هفته گذشته با افت 62/ 0‌درصدی شاخص‌کل پایان یافت و حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز خالص فروش 247‌میلیارد و 275‌میلیون ‌تومانی را رقم زدند. در این روز زیرمجموعه بانکی شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 63‌میلیارد و 592‌میلیون ‌تومان در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی بودند. گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بورس تهران نیز در رده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد جای گرفتند که در این‌خصوص می‌توان به صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی، محصولات شیمـیایی و شرکـت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی اشاره کرد.