واقعیت این روزهای بازار سرمایه از ماجرای تکراری حکایت می‌کند که بارها سهامداران شاهد آن بوده‌اند. بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران تحت‌تاثیر عوامل مختلفی معمولا جزء غیر‌قابل پیش‌بینی‌ترین بازارهای دارایی درمیان سایر کشورها هستند. ناهنجاری‌های سیاستی در بازارهای مختلف به‌خصوص بازارسرمایه کشور در سال‌های اخیر و بعد تنش‌های بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی به‌عنوان متغیر جدی در نوسانات بازارها عمل کرده، به‌طوری که بازارهای دارایی بارها تحت‌تاثیر پارامترهای شوک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور از مسیر درستی که در‌پیش گرفته بودند جا‌ماندند، اما به‌طور واضح نمی‌توان رخدادهای پیش‌آمده در بازاها را صرفا به مسائل بین‌المللی مرتبط دانست. بی‌تدبیری‌های اقتصادی در سیاستگذاری‌های مرسوم طی سال‌های گذشته سر منشأ بخش بزرگی از تحولات منفی در همه بازارها به‌خصوص بازارسرمایه ایران بوده است. همیشه همزمان با آغاز موج جدید از روند صعودی بازار سهام توسط برخی سیاستگذاری‌ها از جمله تدابیرمالیاتی، بانکی و قوانین خلق‌الساعه اقتصادی، فعالان بورسی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مورد هدف قرار می‌گیرند.

تکرار این وضعیت حتی در جایی که دولت قصد حمایت پولی از بازار را داشته است راه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی نبرده است، در واقع دلخوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبودن سرمایه‌گذاران به سیاستگذاری‌های اقتصادی که در پشت‌پرده آن بی‌ثباتی موج می‌زند، رفتار درست سیاستگذار در مواقع مختلف را نیز زیر سوال برده است، از این‌رو تصمیمات اقتصادی دولت در بازارهای مختلف با واکنش‌های آنی و متفاوتی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه می‌شود. با توجه به اینکه هرگونه تصمیم در راستای حمایت از سرمایه‌گذار در عمل، به کنترلگری و دخالت در مکانیزم بازارمنجر شده، وجهه نامطلوبی از دولت درمیان سرمایه‌گذاران ترسیم کرده است. این مهم هم برای سیاستگذار اقتصادی هشدار جدی محسوب می‌شود و هم نقشه‌راه را در صورت درست‌بودن با چالش مواجه می‌کند؛ خطری که مسبب آن خود سیاستگذار به دلیل عدم‌پایبندی به تصمیمات بعضا درست در بخش اقتصاد کلان بوده است.

تجربه نشان‌داده هرگاه دولت دست به اقداماتی در راستای کنترل فزاینده نرخ تورم زده، در عمل مشکل‌ساز شده است به‌گونه‌ای که با تصمیماتی که به کرات به بازار تحمیل کرده پرتفو است، سهامداران را با زیان بیشتر مواجه کرده و بر همین اساس و به دلیل سابقه منفی در سیاستگذاری‌های اقتصادی تدابیر اتخاذ شده مورد‌نکوهش قرار گرفته است. در چنین شرایطی قاعدتا انتظار می‌رود اگر دولت برنامه مشخص و ثابتی برای تقویت بازار دارد برای عملیاتی‌کردن برنامه‌های خود ضمن اعلام آنها با جزئیات دقیق نسبت به پایداری آن تضمین اقدام کند، نه اینکه با مصوبه‌های جدید و بدون‌ضمانت اجرایی صرفا برای تزریق آرامش به جو روانی منفی از آینده وضعیت بورس سرابی دست‌نیافتنی ترسیم کند.