این مهم می‌تواند فرضیه بازگشت مجدد سرمایه و منابع مالی به این بازار را بیش از پیش قوت بخشد، با این‌حال از روند صعودی بازار سهام در دومین‌ماه سال‌جدید تا حدودی کاسته شده است اما همچنان حرکت رو به جلو شاخص‌کل به‌صورت آهسته و پیوسته دنبال می‌شود، به‌طوری‌که حرکت در این مسیر از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود. بسیار واضح است که سرمایه‌گذاران بورسی به دلیل تحمل شرایط بدی که در یک سال‌و نیم گذشته متحمل شدند، ضمن گریز از هیجانات داد و ستدها قدرت ریسک‌پذیری خود را از دست داده‌اند، از این‌رو همان‌طور که مشاهده کردیم بازار در حالی‌که ‌ماه‌های متمادی چشم به کانال ۵/ ۱میلیون واحدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس دوخته بود هم‌اکنون با ورود به فاز احتیاط در حال بررسی اوضاع است. در چنین شرایطی کاسته‌شدن از سرعت صعودی قیمت‌ها کاملا منطقی و طبیعی است، اما از آنجا که وضعیت احتیاطی معامله‌گران خیلی نمی‌تواند دوام یابد، انتظار می‌رود با بهبود وضعیت بازار و اطمینان سرمایه‌گذاران از پرهیز سیاستگذار نسبت به اقدامات عجولانه و بدون پشتوانه شرایط برای تداوم روند تعادلی بیش از گذشته فراهم شود. بازارسرمایه در شرایطی به‌سر می‌برد که بسیاری از فعالان بورسی در سال‌جاری به گسترش هرچه بیشتر این بازار در کنار رهاشدن از سدهای معاملاتی خوشبین هستند.

چند اقدام اساسی ‌سیاستگذار از جمله افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان و نمایان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن مظنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی برای همه سهامداران خرد در ایجاد رویکرد جدید نقش مهمی ایفا کرده است، در واقع هم‌مسیرشدن سیاستگذار اقتصادی به‌خصوص متولیان بورسی با خواسته‌های بحق سهامداران می‌تواند تا حدود زیادی به اعتماد عمومی رخت‌بسته از بازار رنگ و بوی دیگری بخشد به‌طوری که پیشروی به سمت قله‌های تاریخی را با موفقیت بیشتری همراه کند.  همزمان با آغاز خیز جدید قیمتی در بازارسهام موضوعات مهمی وجود دارند که در سرنوشت آن اثرگذاری‌های تعیین‌کننده‌ای دارند.  موضوع احیای برجام یکی از چالش‌های جدی همه بازارهای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. وضعیت مبهم مذاکرات هسته‌ای کشور بارها از تریبون‌های مختلف مورد نقد قرار گرفته و امکان پیش‌بینی به‌عنوان امری بدیهی در این راستا را از سرمایه‌گذار به شکلی جدی سلب کرده است. این مهم که از آن تحت‌عنوان عدم‌اطمینان از سرمایه‌گذاری (که در ایران به امری عادی تبدیل شده) نام‌برده می‌شود به کرات از سوی کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران و فعالان بورسی مورد انتقاد قرار گرفته با این حال به دلیل وضعیت مبهم در بخشی از حوزه‌های کشور، این شرایط ناخوشایند و سردرگمی سرمایه‌گذاران ادامه دارد.

موضوع برجام از آن جهت که صنایع دلاری و ریالی بورس را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد نسبت به بازارهای رقیب از اهمیت بیشتری در این بخش برخوردار است. در حال‌حاضر مهم‌ترین مسائل اقتصادی و سیاسی کشور حول مسائل مرتبط با برجام و قیمت ارز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد. برهمین اساس سرمایه‌گذار بورسی همیشه چشمش به اخبار مرتبط با برجام و تحولات قیمتی در خیابان پرحاشیه فردوسی است تا بر اساس آن بتواند اقدامات لازم را انجام دهد. در این میان کاهش ریسک انتظاری که تحت‌تاثیر موضوعات مذکور است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مواجهه با متغیرهایی نظیر قیمت نفت، ثبات در سیاستگذاری‌های مثبت و توافق احتمالی بر سر احیای برجام می‌تواند افق روشنی را از آینده بازار سرمایه ترسیم کند. این در حالی است که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور همچنان درگیر ابهامات چندوجهی است؛ درهمین راستا تنوع‌بخشی در ترکیب دارایی‌های سرمایه‌گذارها منجر به کاهش شدت ریسک‌های احتمالی از سوی بازارهای مختلف خواهد شد. شواهد نشان می‌دهد مشکل فعلی بازار کمبود نقدینگی و عدم‌تقاضای موثر در این بازار است.

با توجه به اینکه روند خروج پول در راستای برخی اقدامات متولیان اقتصادی که شامل قطع بی‌برنامه برق صنایع، اجرای دستورالعمل‌های شبانه و دخالت و کنترل دستوری در قیمت‌گذاری برخی کالاها به‌وجود آمده، ادامه‌دار باشد، این مسائل می‌تواند مشکلات بیشتری را برای بورس ایجاد کند؛ این در حالی است که شاخص‌کل بورس روزهای نوسانی و منفی ۱۴۰۰ را از بهمن پشت‌سر گذاشته اما این روزها در کانال ۵/ ۱میلیون واحدی قرار دارد. گمانه‌زنی‌ها نیز نشان می‌دهد شاخص‌کل پتانسیل عبور از کانال مذکور را دارد و حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند قله‌های جدیدی فتح کند. چنین شرایطی موجب تغییرحاکمیت جو فرسایشی شده و سطح کلی فعالیت در بازارها را افزایش می‌دهد که عموما نشانه خوبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران است.