نسبت‌دادن اوضاع آشفته اقتصادی و افزایش روزانه قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌ کالاهای اساسی به دولت حسن روحانی گرچه از سوی مسوولان دولت فعلی و حامیانشان به‌صورت جدی مطرح می‌شود اما بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای برخی کاربران شد تا از این طریق مشکلات دیگر که کشور با آن درگیر است را مطرح کنند. مثلا رضا خانکی، از فعالان بازار سرمایه آلودگی هوا را سوژه کرد و به کنایه آن را به دولت قبلی نسبت داد. برخی از سهامداران به مقایسه قیمت کالاها با قیمت سهام در بازار سرمایه پرداختند و نتیجه گرفتند اگر سهامداران به‌جای سهام حتی یک الاغ ماده در پرتفوی خود داشتند، بازدهی حاصل از عنبر‌نسارا و شیر الاغ از کل سهامشان بیشتر بود. توییت سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم که روند یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای‌شدن نان را توضیح داده بود، مورد‌توجه کاربران این فضا قرار گرفت. او نوشته بود: «وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح درخصوص «نان سنتی» را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود: ۱ قیمت نان افزایش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. ۲ تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود. ۳ به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.‌» کاربران توییتر اما به‌سرعت خلأهای این طرح را پیدا کردند و زیر پست وزیر یادداشت کردند.

یکی از این کاربران خطاب به خاندوزی نوشت: «فقط جناب وزیر اگر نانوا تلاش کند نان را کوچیکتر و کیفیتش را کاهش دهد عملا شما کاری نمی‌توانید بکنید چون اون به ازای پخت هر نان یارانه می‌گیرد.‌» این کاربر در ادامه به کنایه نوشت: «ها البته دونه دونه میشه بریم یقه نانواها رو بگیریم و با سیستم همیشگی نظارت کنیم.‌» کاربر دیگری با نام مرتضی هم درباره اشکالات این طرح نوشت: «این طرح اشکال داره چون شما اونجا نیستید تا بدونید نانوا چندتا نون به مردم میفروشه و همه مردم نان رو با کارت نمی‌خرن و خیلی‌ها پول نقد میدن. یک نانوا میتونه هر مشتری که راه‌انداخت یه کارت بکشه و مبلغی رو کسر کنه ولی نانی فروخته نشده و آخر‌ماه هم از شما یارانه می‌گیره، آرد رو هم آزاد می‌فروشه.‌»‌‌‌‌‌‌‌‌ هادی هم کاربری بود که از اصل طرح دفاع اما اشکالاتش را هم بازگو کرد: «اصل طرحتون درسته ولی مشکلات بسیار اساسی داره... اولی خود نانوا کارت الکی بکشه، دومی تشخیص خرید نان از کدام نانوایی، سومی افزایش و کاهش اندازه نان، چهارمی توسط یک کارت بقیه اعضای خانواده چه‌کار کنن.‌»

جواد فلاحیان، از کارشناسان بازار سرمایه هم جزو منتقدانی بود که زیر پست وزیر اقتصاد نوشت: «این بازیا تکراریه! یارانه و عدم‌افزایش قیمت نان و … مردم بازار را میبینن نه صحبت‌های شما را.» کاربری به‌نام مهدی هم به کنایه خطاب به خاندوزی گفت: «آقای وزیر با تشکر به اطلاع برسانم، دام‌زنده هم از مرزهای غربی داره قاچاق میشه، لطفا با افزایش شدید قیمت گوشت جلوی این مورد رو هم بگیرید. با سپاس و امتنان.‌» بعد از افزایش اعتراض‌‌‌‌‌‌‌‌ها به حذف ارز ۴۲۰۰ آرد، قرار بود دیشب معاون اول سیدابراهیم رئیسی در تلویزیون با مردم گفت‌وگو کند و توضیحات لازم را برای آنان ارائه دهد، اما این برنامه با تاخیر چند ساعته روی آنتن رفت. سعید شریعتی، از فعالان سیاسی در واکنش به این اتفاق در توییتر خود نوشت: «اعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن ساعت ۲۳ مخبر می‌‌‌‌‌‌‌‌آد، شبکه خبر در مورد برنامه دولت در رابطه با گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و یارانه و این وضعیت توضیح بده. الان ساعت ۲۴ است که آقای معاون اول هنوز نرفته رو آنتن. همین‌‌‌‌‌‌‌‌قدر فشل. همین قدر بی‌‌‌‌‌‌‌‌برنامه.» سیدصادق حسینی هم به کنایه نوشت: «وقتی مصاحبه معاون اول رو نمی‌‌‌‌‌‌‌‌تونید هماهنگ کنید؛ می‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید یارانه نون رو بدید به مردم و جراحی اقتصادی کنید!»


حسین سلاح‌‌‌‌‌‌‌‌ورزی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران

تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه، رقابت میان نفت ایران و روسیه در بازارهای غیررسمی را شدیدتر از هر زمان کرده است. کاش دود کاهش درآمدهای نفتی ایران به چشم ضعیف‌‌‌‌‌‌‌‌ترین طبقات اقتصادی نرود.


کامل ابراهیمیان

کارشناس بازارسرمایه

برکناری مدیران ناکارآمد کار درستی است به شرطی که افراد جایگزین، نخبه و کاربلد باشند وگرنه این جابه‌جایی‌ها نه به درد مملکت میخوره، نه به‌درد مردم. اسمش میشه بده بستان سیاسی- جناحی.


داود سوری

اقتصاددان

یکی از ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های مدیریت اقتصادی زمان‌‌‌‌‌‌‌‌سنجی است. همانند پزشکی که بیمار را نیازمند به جراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌داند اما برای جراحی منتظر بهبود و تقویت شرایط فیزیکی بیمار باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌ماند، موفقیت هر سیاست اقتصادی نیز نیازمند فراهم‌بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی جامعه و کشور است. اصلاح بازارها و نظام یارانه‌ای از فردای اتمام جنگ موضوع موردبحث دلسوزان اقتصاد کشور بود. در زمان‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که با تحریم روبه‌رو نبودیم، درآمد سرشار نفت داشتیم و نرخ فقر در کشور بسیار پائین‌تر از امروز بود. هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌یک از انذارها و استدلالات به دلایل معلوم مورد‌توجه نظام سیاستگذاری کشور قرار نگرفت و این اصلاحات همچون استخوان لای زخم باقی ماند تا به امروز که نه از روی میل به اصلاح نظام اقتصادی، بلکه از روی ناچاری و کفگیر به ته دیگ‌خوردن به‌دنبال مطرح کردن آن استدلالات و حذف یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند. این دوروئی است. این عدم‌صداقت با مردم است. بله اصلاح بازار ارز، بازار انرژی، بازار آرد و... همه به تنهایی لازم است اما نتیجه هر اصلاحی به زمان اجرا و نحوه اجرا بستگی دارد و از پیش تعیین‌شده نیست.