معاملات روزهای اخیر که  بدون تغییر قابل‌توجهی در شاخص اصلی بازار دنبال شد، نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از همین احتیاط خریداران سهام است که گویا انگیزه و دلگرمی بیشتری برای قرارگرفتن در سمت تقاضا احتیاج دارند. ریشه بازگشت از نگاه تحلیلگران این احتیاط در ابتدا به ابهامات در عرصه کلان اقتصادی و سیاسی برمی‌گردد و در ثانی گویا هنوز ترس و هراس و بی‌اعتمادی که به اعتقاد بسیاری بخش قابل‌توجهی از آن به دلیل عملکرد سیاستگذار و مقام ناظر بود، هنوز در اذهان سهامداران قرار دارد. در این میان عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز معتقدند سهامداران در حال ارزیابی پرتفوی خود در سال‌جدید و با متغیرهای جدید هستند و به‌تدریج از این حالت احتیاط کاسته می‌شود. در سمت عرضه نیز البته سهامداران توجیه خاصی برای فروش سهام ندارند و فعلا یک احتیاط بازار سهام را فرا گرفته است و نقدینگی در حال گردش در بین صنایع مختلف است. نتایج نظرسنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» نیز این احتیاط و سردرگمی بورس‌بازان را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که اغلب تحلیلگران شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

از دوربین کارشناسان

صعودی: ۳۲‌درصد تحلیلگران حاضر در نظرسنجی برای معاملات سهام در هفته جاری روند صعودی را پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند قیمت سهام با توجه به تورم، به ارزش ذاتی و در بیشتر آن حتی به کمتر از ارزش ذاتی رسیده و این امر با ورود نقدینگی‌های تازه در سال‌جدید و دیگر مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی می‌تواند به تقویت مجدد تقاضا منجر شود. از نگاه این دسته از کارشناسان نسبت قیمت به درآمد سهام رقمی جذاب است و این امر از منظر بنیادی مانع افت بیشتر قیمت سهام است. انتظار می‌رود انتشار گزارش عملکرد سال‌گذشته شرکت‌ها در هفته‌های آتی بر جذابیت سهام بیش از پیش تاکید کند. افزایش نرخ ارز و تورم نیز موضوعی است که به‌هر‌حال اثر افزایشی بر قیمت سهام دارد؛ جایی که بسیاری سناریوی افزایش قیمت ارز را در شرایط فعلی محتمل‌تر از هر سناریوی دیگری می‌دانند. به هر حال قیمت سهام تحت‌تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. از جانب بازارهای جهانی به‌رغم افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو تهدید خاصی متوجه بازار نیست و می‌توان همچنان به حمایت سطوح قیمت کالاهای جهانی در حمایت از قیمت سهام امیدوار بود. بر این اساس انتظار می‌رود بورس در هفته جاری در مسیر صعودی حرکت کند.

کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان: ۵۳‌درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص‌کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند هر چند نزول بیشتر قیمت سهام از نظر بنیادی توجیه ندارد با این حال به دلیل عدم‌اعتمادی که در بازار وجود دارد و به دلیل ابهامات و نقاط کور بسیار در بازار در شرایط فعلی، سهامداران ترجیح می‌دهند با احتیاط بیشتری در بازار فعالیت کنند و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد در روزهای آتی همچنان معاملات اندکی در بازار انجام شود و این تقابل عرضه و تقاضای سهام منجر به نوسان اندک قیمت‌ها شود. از طرفی بخشی از این احتیاط تحت‌تاثیر ابهام سرانجام برجام یا هر نوع توافق هسته‌ای در فضای سیاسی و اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که هرگونه تغییری در آن می‌تواند سناریوهای کاملا متفاوتی نزد سهامداران قرار دهد. به هر ترتیب از دید این عده از تحلیلگران تا زمان رفع ابهامات کلان در عرصه اقتصادی و سیاسی و تا مادامی که اعتماد مجدد سهامداران را به‌دست نیاورد و تقاضای جسور‌تر و بالطبع ارزش معاملات بالاتری را به خود نبیند، حتی در این سطوح جذاب قیمتی، با نوسان اندک قیمت‌ها مواجه خواهد شد. علاوه‌بر این بورس در هفته جاری نیمه‌تعطیل است و احتمالا روند کم‌رمقی را تجربه کند، بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در مجموع بورس در روزهای آتی در مسیر کم‌نوسان حرکت کند.

نزولی: ۱۵‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص‌کل را نزولی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد در سال‌جدید نیز احتمال تکرار فضای معاملات در سال‌گذشته بسیار بالا است، به‌طوری‌که یک موج از تقاضا نسبتا قابل‌توجه، ابتدا بازار را با رشد مواجه کند و پس از آن کم‌کم خریداران از بازار فاصله بگیرند و در نهایت فضای نوسان‌گیری و افزایش فشار فروش در بازار صورت می‌گیرد. این روند در بازارهای کم‌عمق که میزان نقدینگی در آن کاهش یافته است، موضوع عجیبی نیست.  

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: ۴۷درصد از سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص بورس را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد وضعیت اقتصادی، نرخ ارز و قیمت فروش محصولات شرکت‌ها را فرصت تازه سرمایه‌گذاری در بورس می‌دانند که می‌تواند، بار دیگر توجهات را به سمت بورس بازگرداند، از این‌رو از نگاه این افراد بازگشت قیمت‌ها چندان دور از انتظار نیست.

کم‌نوسان: ۴۱درصد از سهامداران مزبور روند نماگر بازار در شرایط فعلی را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد برای بازگشت بورس به مسیر صعودی پایدار باید ابهام‌ها در فضای کلان اقتصادی سیاسی کشور روشن شود و تا مادامی که این ابهامات روشن نشود، سطح فعالیت در بازار در محدوده فعلی باقی می‌ماند. این موضوع روند کم‌نوسان شاخص‌کل را رقم خواهد زد.

نزولی: ۱۲درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی روند شاخص بورس را نزولی عنوان کرده‌اند. بی‌اعتمادی موجود در بازار مهم‌ترین دلیلی است که این دسته از سهامداران برای پیش‌بینی روند کاهشی شاخص عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این دسته فرصت مناسبی برای خروج سهامداران و نوسان‌گیری بعد از یک دوره صعود نسبی از سهام ایجاد شده است. بر همین اساس احتمالا بورس در این هفته در مسیر نزولی حرکت کند.