دیروز مجتبی توانگر، نماینده مجلس در صفحه توییتر خود در رابطه با موضوع دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان نوشت: «از مهم‌ترین مطالبات فعالان بازارسرمایه محقق شد؛ از دوشنبه گام اول جهت افزایش تدریجی دامنه‌نوسان برداشته می‌شود، دامنه‌نوسان از مثبت ومنفی ۵درصد به مثبت و منفی ۶درصد افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. کاهش هیجانات و کارآیی بیشتر بازار سهام از دستاوردهای قطعی این تصمیم است که امیدوارم تا حذف کامل ادامه یابد.‌» در روزهای گذشته علی سعدوندی، اقتصاددان هم در صفحه خود و در رشته توییتی به موضوع دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان پرداخته بود.

او بعد از تشکر برای افزایش دامنه‌نوسان به مثبت و منفی ۶‌درصد در بورس و فرابورس، این سوال را مطرح کرده بود که «بدون برداشتن حجم مبنا آیا قفل‌های صف خرید و صف‌فروش با توجه به افزایش بازده انتظاری در قمار صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی عمیق‌تر خواهد شد یا این معضل التیام خواهد یافت؟» در ادامه صحبت از دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان، عباسعلی حقانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نسب تحلیلگر مسائل مالی و اقتصادی در صفحه خود نوشت: «با برداشت اولین قدم افزایش دامنه‌نوسان بازار، در مسیر حذف فساد ساختاری و مقرراتی چندین ساله، قرار گرفتیم. ‌ای‌کاش زودتر انجام و دامنه، بیشتر اضافه می‌شد، هزینه عدم‌تصمیم‌گیری تاکنون را چه کسی باید بدهد؟

پیشنهاد می‌شود ‌ماه بعد هم یک‌درصد اضافه شود.‌» رحمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بابازاده از فعالان حوزه بورس هم در صفحه توییتر خود درباره دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان نوشت: «بعد از مدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تصمیم سازمان به شروع روند افزایش دامنه‌نوسان تدریجی، اقدام در راستای اهداف - یک بازار واقعی- تلقی می‌شود، هر چند به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر من این دامنه باید به‌طور یکسان شامل همه بازارها باشد و در قالب تشویقی و تنبیهی اعمال نشود. بازار، بازار است و دامنه باز یا بسته هویج و چماق نیست.‌»

اما در جمع توییتری اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صرفا از دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان صحبت نمی‌شد. اگرچه در گذشته افرادی که در این جمع بودند کمتر به موضوعات روز و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مردم می‌پرداختند اما حالا چند وقتی می‌شود که فضا تغییر کرده است. بورس دیگر آنطور که در گذشته محور اصلی نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این جمع بود، دیگر نیست و مسائل دیگری هم محور نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گرفته است. یکی از این موضوعات گرانی است. موضوعی که برای هر روز است و هر روز هم به یکی از ابعاد آن پرداخته می‌شود، یا بیان تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شخصی از خرید و تغییر سبک زندگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است و یا چرایی گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تورم افسارگسیخته است. از آنجایی که در روزهای گذشته رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد که باید پشت‌پرده گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مشخص شود، خیلی از فعالان اقتصادی و دیگر کاربران شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی درباره پشت‌پرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نوشتند.

دیروز حسین سلاح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در صفحه خود و در همین رابطه نوشت: «گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، همچون همه مصائب اقتصادی کشور، هیچ پشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ندارد. عامل اصلی آن حکمرانی اقتصادی بد است و اثر این الگوی حکمرانی اقتصادی بر نابودی قدرت خرید مردم و ظرفیت تولید ملی اظهرمن‌الشمس.‌»

در این میان برخی هم بدون اشاره مستقیم به موضوع خاصی صرفا از تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته دیگر کشورها و سیاست‌ها مثالی به میان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند. پیمان مولوی، فعال حوزه اقتصاد در صفحه توییتر خود نوشت: «مردم در بلوک‌‌‌شرق آن زمان گاهی ۸ ساعت در صف می‌ماندند تا اقتصاد سوسیالیستی به‌صورت برابر و عادلانه مواد غذایی و سایر نیازهایشان را تامین کند! به شوخی می‌گفتند شغل بسیاری در صف ایستادن است و این هم در جمله شغل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها.‌»

طرح شفافیت آرای نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس و طرح صیانت؛ دو مورد از طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هستند که این روزها توجه کاربران توییتر را به خود جلب کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و در فضای توییترفارسی درباره آنها صحبت می‌شود. دیروز درباره طرح شفافیت آرای نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس، علی‌اکبر رائفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور، در صفحه خود نوشت: «فردا طرح جدید شفافیت در صحن مطرح خواهد شد. این طرح دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعدادی از نمایندگان را برطرف کرده و اگر دو‌سوم نمایندگان فردا به دو فوریت آن رای بدهند، سه‌شنبه کلیاتش در صحن مطرح و ان‌شاءالله تصویب شود. البته طرح جدید چون با آیین‌نامه داخلی مجلس گره نخورده، به دوسوم رای نیاز ندارد.‌» درباره طرح صیانت هم که کاربران آن را طرح محدودسازی دسترسی به اینترنت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانند، محمد‌صالح مفتاح در صفحه خود نوشت: «قالیباف در نامه‌ای به فیروزآبادی، طرح صیانت را به شورای‌عالی فضای‌مجازی فرستاد. در این نامه از شورای‌عالی خواسته شده است سیاست‌های کلی فضای‌مجازی را درباره این طرح تصویب و به مجلس اعلام کند. طرح صیانت در اولین نشست شورا بررسی می‌شود.‌»

از دیگر موضوعاتی که دیروز در توییتر و اینستاگرام درباره آن صحبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد، نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بود که مربوط به سازمان منطقه آزاد اروند می‌شد. در این نامه به ‌کارکنان این سازمان اعلام شده بود که حق ندارند موضوعات اداری و شخصی را در اماکن عمومی با مدیران سازمان مطرح کنند و در صورت مشاهده چنین رفتاری با آنها برخورد می‌شود.

با انتشار تصویر این نامه در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی، مخالفان و منتقدان دولت سیزدهم که البته اکثرشان طرفداران دولت یازدهم و دوازدهم بودند، به این دولت خرده گرفتند که چطور است به دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیشین و شخص حسن روحانی و وزرایش لیبرال و نئولیبرال می‌گفتند اما حالا دولتی که ادعای انقلابی و مردمی‌بودن دارد، اجازه می‌دهد که چنین نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی رد و بدل شود و کارکنان را از صحبت‌کردن با مدیران بازمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد. آنها این پرسش را مطرح می‌کردند‌ که آیا این کار همان برج عاج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی با اسم رمز مردمی بودن نیست؟ آیا این همان نظام ارباب و رعیتی نیست؟ در ادامه این موضوعات، پتروشیمی میانکاله و دفاع برخی از احداث این پتروشیمی با وجود اینکه دستور توقف ساخت‌و‌ساز داده شده و همچنین بحث بر سر کاهش شدید سرعت اینترنت و افزایش قیمت آن، جزو موضوعاتی بودند که درباره آنها صحبت می‌شد که در هر دو موضوع، دولت سیزدهم زیر تیغ انتقادها بود و وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ابراهیم رئیسی درباره اینترنت بازنشر داده می‌شد.