سبزپوشی سهام همراه با نوسان

در کنار اظهارات سهامداران خرد، کارشناسان اما علت سبزپوشی و رشد بورس را عواملی معرفی می‌کنند که سهامداران کمتر به آنها توجه می‌کنند. آنها البته در صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان درباره این بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم می‌کنند و می‌گویند که همین بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ممکن است کار دست سهامداران خرد بدهد. همان کاری که در اواخر سال‌۹۸ تا مردادماه ۹۹ اتفاق افتاد و حالا از یاد سهامداران و مردم رفته است، با این‌حال برخی از کارشناسان هم معتقدند که سهامداران به اخبار و تحولات حساس‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از گذشته شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و با استراتژی در بازار حضور پیدا می‌کنند. مساله دیگر این است که کارشناسان حوزه بورسی که با «دنیای‌اقتصاد» صحبت کردند، معتقدند که روند رشد و سبزپوشی بورس ادامه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد داشت اما نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هم پیش‌رو خواهد بود.

هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با روند نوسانی و رشد ملایم

احسان رضاپور، کارشناس حوزه بورس: بعد از یک رشد مقطعی و پرشتابی که بازار در هفته ابتدایی کاری سال ‌تجربه کرد، خیلی از سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مقاومتی خودشان رسیدند. در همین اوضاع و احوال بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران که در نیمه دوم اسفندماه نسبت به خرید سهام برخی از شرکت‌ها اقدام کرده بودند، در کوتاه‌مدت سودهای جذابی را از آن خود کردند و حالا این اتفاق باعث شده است که انگیزه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای شناسایی سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌مدت می‌دهند تقویت شود. موضوع دیگر از این قرار است که در کنار این مسائل افت و خیزهایی را در بازارهای جهانی شاهد هستیم که این موضوعات می‌تواند مقداری به‌عنوان اخبار و اتفاقات پیرامونی، روی نوسانات و سرمایه‌گذاران تاثیر کوتاه‌مدتی داشته باشد و البته همین عامل باعث می‌شود که آنها با تغییر استراتژی نسبت به گذشته وارد بازار شوند. در کنار این موضوع، مساله دیگری که باید به آن اشاره شود این است که با توجه به اینکه منابعی که در بازار وجود دارد از قدرت کافی برای رشد عمومی بازار برخوردار نیست و شرایط شرکت‌های مختلف و صنایع متفاوت است و همچنین بعضا دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ابهاماتی برایشان وجود دارد و یا برای برخی از گروه‌ها ابهاماتی وجود دارد و برخی دیگر ممکن است در آینده از برجام اثراتی بگیرند و... باعث شده است که شاهد کوچ منابع و نقدینگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بین گروه‌های مختلف در بازار باشیم، برای همین هم شاید گروه‌هایی که رشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسبی را در مدت اخیر تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، مدتی استراحت کنند و گروه‌های دیگری از نمادها که کمتر مورد اقبال بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در کانون توجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار بگیرند و در نتیجه شاهد تقویت تقاضا روی این دسته نمادها باشیم. در کل اما با تمام این صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌نظر می‌رسد که از آن فضای رکود و رخوت بازار خارج شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. مجموعه عواملی چون؛ گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عملکرد اسفندماه که مناسب بوده است و در سوی دیگر گزارش 12‌ماهه شرکت‌ها که در اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه احتمالا به بازار مخابره می‌شود، به‌نظر می‌رسد که حاوی اطلاعات امیدوار‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشد و همچنین نزدیک شدن به فصل مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها و نکات دیگری چون رفع برخی از ابهامات مثل بودجه و مفروضات آن و برخی دیگر مثل برجام که شاید در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آینده بتواند تعیین‌تکلیف شود، مجموع این‌ها می‌تواند کمک کند که شاهد افزایش کف قیمت‌ها باشیم و در یک روند نوسانی سهام شرکت‌ها بتوانند روند رشد ملایم‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را تجربه کنند. مساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که مهم است و سهامداران خرد باید به آن توجه کنند، این است که اگر نگرش کوتاه‌مدت دارند باید مراقبت کنند که اگر خریدهایشان را در محدوده مقاومتی انجام می‌دهند، ممکن است در ضرر قرار بگیرند، لذا باید به این موضوع و مباحث تکنیکالی کنار موضوع‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی توجه کنند.

سبزپوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری در انتظار سهامداران است

الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس: با آغاز سال‌1401 و با خبر فروش بلوک نمادهای «خودرو» و «خساپا» شاهد رونق معاملات و افزایش تقاضا در کلیت بازار بورس تهران بودیم و شاخص‌کل بازدهی ۲۰‌درصدی را بعد از تعطیلات نوروز به ثبت رسانده است. بورس تهران با برتری خریداران در نمادهای بزرگ و کوچک نه‌تنها توانست از محدوده مقاومتی یک‌میلیون و 400‌هزار واحد عبور کند، بلکه در هر روز معاملاتی، شاهد ثبت ارزش معاملات قابل‌توجهی بودیم که نشان از ورود نقدینگی دارد. سهامداران در انتظار بر‌گزاری مجامع شرکت‌ها هستند که می‌توان گفت یکی از محرک‌های اصلی در روند بازار سهام در نیمه اول سال‌۱۴۰۱ به‌شمار می‌رود. در چند هفته گذشته ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کلان سیاسی توسط مسوولان به بازار سرمایه وارد شد که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را دچار نگرانی کرد که در نتیجه آنها را به سمت فروش دارایی‌های خود سوق داد اما در اواخر سال ‌با خبر دولت مبنی‌بر فروش بلوک دارایی‌های ایران‌خودرو و سایپا موجب شد تا موجی از تقاضا در کلیت بازار به لیدری گروه خودرو شکل بگیرد. البته ناگفته نماند که جنگ روسیه و اوکراین در جهش قیمت نفت   به سطوح بالاتر از 100دلار بر هر بشکه هم محرکی برای رشد پالایشی‌ها شد.

با در نظر گرفتن ثبات قیمت دلار و رشد اخیر این چند روز و قرارگرفتن در بالاتر از سطح ۲۷۷۰۰‌تومان، بازار نباید نوسانات جدی در جهت مثبت و منفی را شاهد باشد و بعد از گذراندن اصلاح زمانی طولانی‌مدتی که گریبانگیر این بازار بوده و نزدیک‌شدن به مجامع شرکت‌ها می‌توان بازار سهام را در نیمه اول سبزتر پیش‌بینی کرد. هفته سوم فروردین‌ماه با توجه به افزایش عرضه در نیمه دوم معاملات آخرین روز کاری هفته قبل، می‌توان گفت آغاز منفی و پر عرضه‌ای را تجربه خواهد کرد اما با گذشت زمان، روند بازار تغییر و به سمت مثبت خواهد رفت. با توجه به توضیحات فوق و همچنین شرایط اقتصادی در کشور و تورمی که می‌توان گفت در سال‌جدید قابل توصیف نیست، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر بازار در شرایط فعلی ارزنده است و خرید نمادهای eps محور می‌تواند سود خوبی را نصیب سهامداران کند.

هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نوسانی اما مثبت در انتظار بازار

مهدی افنانی، کارشناس حوزه بورس: مساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که باید در شرایط کنونی به آن توجه کرد این است که بازار به خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وزن داده و سرنوشت خود را به خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گره زده است. این شرایط درست و نرمال نیست، چراکه  اگر همینطور جلو برود، ممکن است به هر دلیلی خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شرایطی را در پیش بگیرند که هر روز مثبت نباشند و نخواهند که بازار آنها را به خودش گره بزند؛ به همین علت اگر در هفته پیش‌رو، بازار این ارتباط مستقیم با خودرو و شاخص را به‌صورت منطقی ایجاد کند، اتفاق خوبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد ولی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام این نیست و به‌نظر می‌رسد که بازار قصد دارد با ادامه‌دادن به این اقدام سبزپوشی خود را حفظ کند. در شرایط بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی که با افت بازارهای جهانی مواجه هستیم، به‌نظر می‌رسد که که این هفته بازار با تغییراتی در گرایش به گروه‌های پالایشی و مواد غذایی روبه‌رو شود، به‌طوری‌که می‌توان گفت حتی پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌توانند گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسبی ارائه بدهند. در نهایت با تمام توضیحات به‌نظر می‌رسد که در هفته جاری، بازار هفته‌ای نوسانی خواهد داشت اما با برآیند مثبت. توصیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که به سهامداران خرد دارم این است که پرتفوهایشان را به سمت پرتفوهای فعال پیش ببرند چراکه اگر پرتفوی مناسبی را با توجه به شرایط جمع‌کنند، می‌توانند سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی کسب کنند.