رکود ۱۹‌ماه سهام سبب شده تا دیگر سهامداران در انتظار تغییر مسیر بازار باشند. در این میان امید به احیای برجام و تغییر نگاه اقتصادی دولت با برچیده‌شدن بساط اقتصاد دستوری، این انتظار را تقویت کرده است. گویا سهامداران بر این اعتقادند که بورس دیگر جا برای ریزش بیشتر ندارد. قیمت‌ها در سطوح مناسبی قرار دارند و مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی نیز به‌عنوان پشتوانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای مهم، راه را برای صعود نماگرها هموار کرده‌اند. در بازارهای جهانی نیز قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌ نفت و فلزات در سطوحی قرار دارد که حتی در صورت توقف روند صعودی، بازهم تضمین‌‌‌‌‌‌‌‌کننده افزایش سودآوری بنگاه‌های بورسی است، از این‌رو انتظار نمی‌رود که شاهد افزایش تعداد فروشندگان در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشیم. البته بخشی از امید سهامداران به روند صعودی بازار در هفته جاری، به رشد ۷/ ۴‌درصدی شاخص در هفته نخست سال ‌بازمی‌گردد.

در این میان برخی از سهامداران نیز با توجه به اخبار ضد‌و نقیض مربوط به احیای برجام معتقدند در هفته جاری بورس کم‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان خواهد بود؛ جایی که ۲۴‌درصد از شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو معتقدند بازار سهام در هفته جاری نوسانات کم‌‌‌‌‌‌‌‌مقداری را شاهد خواهد بود. این گروه معتقدند نمی‌توان به این زودی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در انتظار حصول توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای و احیای برجام بود و تا زمانی که این مهم محقق نشود، بورس و سهام نیز به نوسانات کم‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار خود ادامه خواهند داد و حتی رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نیز نمی‌تواند معجزه کند.  گروهی دیگر که البته در اقلیت قرار دارند، دومین هفته کاری بورس در سال‌۱۴۰۱ را نزولی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌کنند. در این راستا تنها ۱۴‌درصد از شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان در نظرسنجی هفتگی «دنیای‌اقتصاد» در انتظار عملکرد منفی بورس در دومین هفته کاری سال‌۱۴۰۱ هستند. این گروه به استناد توقف رشد قیمت‌ها در بازار جهانی طی هفته گذشته و همچنین انتشار برخی خبرهای منفی درخصوص مذاکرات احیای برجام، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبتی از دادوستدهای بورس در هفته جاری ندارند.

این گروه از شرکت‌‌‌‌‌‌‌کنندگان همچنین معتقدند سهامداران با توجه به رشد قیمت‌ها در هفته گذشته، به شناسایی صعود خواهند پرداخت. به این ترتیب در نتیجه افزایش تعداد فروشندگان شاهد عقبگرد قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای در هفته جاری خواهیم بود، ضمن آنکه بعید است در هفته جاری خبر مثبتی از مذاکرات برجامی به بازار سهام و معامله‌‌‌‌‌‌‌گران مخابره شود، از این‌رو انتظار می‌رود در هفته جاری، شاهد نزولی‌شدن نماگرهای بورسی باشیم.