علاوه‌بر این نهایی‌شدن لایحه بودجه سال‌آینده و شاید اعمال مالیات بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر عوامل اثرگذار بر روند معاملات هفته مزبور بود. با این‌حال اینکه مذاکرات هسته‌ای به چه نتیجه‌ای می‌رسد، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از گوشه و کنار اخبار متضادی به گوش می‌رسد.

 به هر ترتیب گویا صعود این هفته و عوامل اثرگذار مذکور تاثیر خود را در اذهان اهالی بازار و خوش‌بینی نسبت به آینده این بازار گذاشته است، به‌طوری‌که غالب کارشناسان و سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند در هفته جاری شاخص سهام به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه می‌دهد.

بورس هفته از نگاه کارشناسان

صعودی: ۶۲‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند قیمت سهام در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد فعال‌شدن سهامداران حقیقی در سمت خرید آن هم بعد از یک مدت طولانی در هفته گذشته خود سیگنالی برای افزایش تقاضا و تداوم رشد بازار است و بازار به‌طور سنتی همیشه این رفتار را نسبت به فعال شدن سهامداران خرد در بازار داشته است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد این روند صعودی فعلا ادامه‌دار باشد.

 از منظر این دسته از فعالان مقاومت قیمت‌ها در برابر ریزش طی سه هفته ماقبل نشان‌دهنده رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی به‌رغم اصلاح قیمت ارز بود و حالا حذف نرخ دولتی ارز و افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی محرک بازگشت قیمت سهام به مسیر صعودی شده است. علاوه‌بر این رفع تحریم‌های هسته‌ای در کنار افزایش قیمت نفت و دیگر کالاهای پایه می‌تواند به بهبود وضعیت کلان اقتصادی و بالاخص شرکت‌های وابسته به این صنایع باشد. افزایش قابل‌توجه قیمت کالاها در بازار‌های جهانی نیز به‌طور قابل‌توجهی در وضعیت سهام وابسته تاثیرگذار خواهد بود، ضمن آنکه بحث اعمال مالیات بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کاهش مالیات از واحدهای تولیدی نیز می‌تواند بر بهبود وضعیت بازار سهام اثرگذار باشد. این موارد در کنار یکدیگر می‌توانند به ادامه حرکت شاخص‌کل در مسیر صعودی منجر شوند.

کم‌نوسان: ۲۰‌درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی روند شاخص‌کل در هفته‌جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند به‌رغم عامل حذف نرخ ارز دولتی هنوز سایه ابهامات مذاکرت هسته‌ای بر سر بازار سهام قرار دارد و بعید است در حضور چنین ابهامی تغییر چندانی در معاملات بازار به‌وجود بیاید.

این کارشناسان معتقدند روند هفته‌های ماقبل شاید نشان‌دهنده تصویر بهتری از شرایط کلی بازار سهام برای کوتاه‌مدت باشد؛ شرایطی که سهامداران در حضور یک ابهام بزرگ نه جسارت خرید داشته باشند و نه ریسک عرضه را بپذیرند، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود فعلا در این فضا بازار بازهم وارد مسیر احتیاطی شود. به‌طور کلی تا زمانی‌که مهم‌ترین عامل اثرگذار در وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور همچنان تعیین‌تکلیف نشده باشد، بورس نمی‌تواند احیای قابل‌توجهی را تجربه کند.

نزولی: ۱۸‌درصد کارشناسان مزبور روند معاملات سهام در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این افراد بورس همچنان درگیر بی‌اعتمادی است و اتفاقا روند بازار در یک سال‌و نیم گذشته نشان داده که هر زمان روند بورس در یک مقطع صعودی و مثبت باشد، بلافاصله سمت عرضه سهام فعال شده است. علاوه‌بر این احتمالا نگرانی سهامداران از نزول نرخ ارز با افزایش‌یافتن احتمال رفع تحریم‌ها به تشدید صف‌فروش و عرضه سهام منجر شود، از این‌رو به‌نظر می‌رسد نماگر بازار سهام در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: ۶۸‌درصد سهامداران در این نظر‌سنجی تداوم روند صعودی را برای معاملات در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه دلایلی همچون حذف نرخ دولتی ارز و به‌تبع آن افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد را در کوتاه‌مدت به‌عنوان عامل پیشران بورس عنوان می‌کنند. علاوه‌بر این افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای را موجب تقویت قیمت سهام عنوان کرده‌اند و معتقدند شاخص‌کل همچنان پتانسیل کسب قله‌های بالاتر را دارد.

کم‌نوسان: ۲۰‌درصد سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی نیز معتقدند معاملات بورس در این هفته تحت‌تاثیر برخورد محتاطانه معامله‌گران با مسائل متعدد این روزها از جمله ابهامات در مسیر روند مذاکرات هسته‌ای و سرنوشت برجام، کم‌نوسان دنبال خواهد شد.

نزولی: ۱۲‌درصد از سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی ریزش قیمت‌ها در هفته‌جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند احتمال اصلاح نرخ ارز در پی افزایش احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای عامل فشار بر سهام است و از طرفی نگرانی‌ها از تکرار تجربه ریزش حدود ۱۹ماهه ماه اخیر نیز می‌تواند موجب عقب‌نشینی قیمت سهام شود. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد قیمت عمومی سهام در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.