تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: 47 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند بازار سهام در هفته جاری به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. به اعتقاد این افراد تغییراتی که در روند معاملات سهام در هفته پیشین رخ داد تا حدی جایگاه تقاضا را در بازار تقویت کرده است. به اعتقاد این دسته از کارشناسان ورود پول از سمت بازیگران حقیقی و فروکش کردن صفوف فروش در بازار از نشانه‌های این احیای تقاضا است. در شرایطی که بورس در حدود یک سال اخیر با نزول قیمت سهام مواجه بود و شاخص کل تا زیر سطح یک میلیون و صد هزار واحدی نوسان داشت، در سه هفته اخیر یک کف‌سازی در شاخص کل و عمده سهام موجود در بازار مشاهده می‌شود. در شرایطی که بسیاری از متغیر‌های بنیادی در جهت حمایت از سهام هستند، فعلا می‌توان به فاصله گرفتن قیمت‌ها از این کف‌های قیمتی امیدوار بود. جایی که سهام وابسته به بازارهای جهانی و به طور کلی صادرات محور نشانه‌های بنیادی قوی‌ای را نشان می‌دهد که ناشی از روند نرخ دلار و سطوح قابل‌توجه و تاریخی قیمت کالاها در بازار‌های جهانی است. از سوی دیگر سهام فعال در بازار نیز با چشم‌انداز تورمی مستعد صعود قیمت ارزیابی می‌شود.به این ترتیب از نگاه این دسته از تحلیلگران به دلیل برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی بعد از یک اصلاح طولانی‌مدت، فعلا صعود قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود.

کم‌نوسان: 47درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند، تا زمانی که سایه توافق هسته‌ای بر سر معاملات سهام است، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد. از نگاه این دسته در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت توافق هسته‌ای داشت و حالا ابهامات پیرامون آن نیز تا حدی افزایش یافته است . از آنجا که هر فعالیتی در این بازار بالاخره از این موضوع متاثر خواهد شد، برهمین اساس بسیاری از سهامداران در انتظار مشخص شدن تکلیف برجام هستند و این احتمالا به عنوان مهم‌ترین موضوعی است که بر کاهش نوسان قیمت‌ها اثر گذار خواهد بود. جایی که بسیاری از تحلیلگران احیای برجام را پیش‌بینی می‌کنند، اما برخی معتقدند فعلا نمی‌توان با اطمینان از حصول یک توافق گفت.این موضوعات فعلا موجب تردید و احتیاط در معاملات سهام خواهد شد.نشانه‌های این امر در معاملات هفته گذشته مشاهده شد.در هفته گذشته به رغم کاهش ارزش صفوف فروش، سمت تقاضا نیز نسبت به هفته ماقبل با افت مواجه شد. این موضوع علاوه بر رفت و برگشت شاخص بورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد ابهامات و بی‌اعتمادی از نگاه سهامداران جدی است و فعلا نمی‌توان به صعودی از جنس پایدار در بازار سهام دل بست.

نزولی: 6 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص بورس تهران طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این گروه به دلیل ترس و نگرانی از آینده سهام بعد از تجربه یک دوره طولانی‌مدت از نزول قیمت‌ها احتمالا سهامداران از فرصت ایجاد شده در بازار سهام استفاده کنند و بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این بخش 6درصدی از کارشناسان دور از انتظار نیست.از طرفی روند معاملات در هفته گذشته نشان می‌دهد بازار هنوز شکننده است و هرگونه افزایش قیمتی می‌تواند منجر به نوسان‌گیری معامله‌گران شود .به اعتقاد این افراد بی‌اعتمادی و تردید فعلا در بازار وجود دارد و نمی‌توان در کوتاه‌مدت در انتظار بهبود و بازگشت تعادل به بازار بود.بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود سهامداران در هفته جاری راه خروج از بازار را پیش ‌گیرند.

ارزیابی سهامداران از معاملات هفته جاری

صعودی: 66درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی به سومین هفته معاملاتی از تیر  را صعودی ارزیابی کرده‌اند. برخورد بسیاری از سهام به کف قیمتی بعد از اصلاح طولانی‌مدت، رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در بازارهای جهانی و سطوح بالای نرخ ارز از عوامل حمایت‌کننده بازار از نظر این دسته از سهامداران به شمار می‌رود. ضمن آنکه خوش‌بینی عده‌ای نسبت به حمایت دولت سیزدهم از بازار سهام نیز دیگر عامل تقویت‌کننده تقاضا در بازار سهام است.

کم‌نوسان: 19 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند.این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان، ابهامات در زمینه برجام،بی‌اعتمادی به بورس بعد از تجربه یک دوره اصلاح قابل‌توجه سهام را مهم‌ترین عاملی می‌دانند که منجر به احتیاط سهامداران و درنتیجه ثبت یک روند کم‌نوسان پیش‌روی بورس می‌شود.

نزولی: 15 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند.از نگاه این دسته، سهامداران در برهه کنونی و بعد از فاصله گرفتن قیمت‌ها از کف دو سه هفته قبل خود پتانسیل قرار گرفتن در صف فروش را دارند چرا که ابهامات و بی‌اعتمادی نسبت به آینده در سطح بالایی قرار دارد و برخی معامله‌گران احتمالا در روزهای آتی در صدد نوسان‌گیری و خروج از بازار سهام برآیند.