به این ابهامات حمله روسیه به اوکراین و ابهامات ناشی از اثرگذاری این موضوع نیز اضافه شده است. در این فضا غالب کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند بورس در هفته جاری و تا زمان مشخص‌شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای در مسیر کم‌نوسان حرکت می‌کند. بیشتر سهامداران حاضر در نظر‌سنجی اما احتمال افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

بورس هفته از نگاه کارشناسان

صعودی: ۳۰‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند قیمت سهام در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد عرضه سهام از ابتدای اسفند‌ماه کاهش یافت و به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه‌دار باشد. از منظر این دسته از فعالان مقاومت قیمت‌ها در برابر ریزش طی دو هفته گذشته می‌تواند نشان‌دهنده رسیدن سهام به کف قیمتی با وجود اصلاح نرخ ارز باشد، از این‌رو می‌توان به احیای معاملات در هفته جاری امیدوار بود. به اعتقاد این افراد احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای به‌خصوص در روزهای اخیر افزایش یافته است و اثرات مثبت ناشی از رفع تحریم‌های هسته‌ای بر روی صنایع و شرکت‌ها احتمالا سهامداران را در سمت تقاضا قرار دهد. علاوه‌بر این افزایش قیمت نفت به سطوح بالا‌تر از ۱۱۰دلار بر هر بشکه می‌تواند به بهبود وضعیت کلان اقتصادی و بالاخص شرکت‌های وابسته به این صنعت منجر شود. دو عاملی که می‌تواند زمینه صعود بورس را نیز فراهم کنند. همچنین برنامه دولت برای کاهش مالیات از واحدهای تولیدی می‌تواند بر وضعیت سهام اثرگذار باشد.

همچنین سهامداران گوشه‌چشمی به احتمال حذف نرخ دولتی دلار در سال‌آینده دارند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر می‌تواند زمینه صعود بورس را تقویت بخشد.

کم‌نوسان: ۴۴‌درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی روند شاخص‌کل در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند روند هفته گذشته بورس شاید نشان‌دهنده شرایط کلی بازار سهام برای کوتاه‌مدت است. نه خرید سهام قابل‌توجه صورت می‌گیرد و نه از عرضه آنچنانی نشانی وجود دارد. به عبارت دیگر سهامداران نه جسارت خرید دارند و نه گویا ریسک عرضه را می‌پذیرند. از سویی متغیر‌های بنیادی در حمایت از سهام در بسیاری از نماد‌ها پتانسیل رشد قیمت‌ها را دارد اما ابهامات مانع از انعکاس این پتانسیل‌ها در فضای تالار شیشه‌ای می‌شود. در صدر این ابهامات پرونده هسته‌ای است؛ جایی‌که حل و فصل این موضوع به‌عنوان یک متغیر کلیدی می‌تواند وضعیت اقتصادی را دستخوش تغییرات مهمی کند. همچنان خبر قطعی از نتایج مذاکرات هسته‌ای در دسترس نیست و تا زمانی که ابهام آن بر سر معاملات سهام باشد، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد. بر این اساس احتمالا بورس در هفته جاری شاهد احتیاط سهامداران در اغلب سهام خواهد بود.

نزولی: ۲۶‌درصد کارشناسان مزبور روند معاملات سهام در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این افراد احتمالا نگرانی سهامداران از نزول نرخ ارز با افزایش‌یافتن احتمال رفع تحریم‌ها به تشدید عرضه سهام منجر شود. به اعتقاد این افراد در روزهای پایانی هفته احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای بسیار افزایش یافته است و بسیاری دستیابی به توافق را سرنوشت محتوم مذاکرات می‌دانند. امری که به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر اصلاح نرخ ارز منجر به عقب‌نشینی سهامداران شود.

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: ۴۴‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند صعودی را برای معاملات در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه دلایلی همچون افزایش قیمت نفت و افزایش احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای را موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور و به‌تبع آن تقویت قیمت سهام عنوان کرده‌اند و معتقدند شاخص‌کل تحت‌تاثیر این شرایط پتانسیل کسب قله‌های بالاتر را دارد.

کم‌نوسان: ۲۹‌درصد سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی نیز معتقدند معاملات بورس در این هفته تحت‌تاثیر برخورد محتاطانه معامله‌گران با مسائل متعدد این روزها از جمله حمله روسیه به اوکراین، سرنوشت برجام و بودجه سال‌آینده، همچنان با جدال بین عرضه و تقاضای سهام دنبال خواهد شد. از نگاه این افراد تا مادامی که این ابهامات در بازار وجود داشته باشد احتمال حرکت در مسیر کم‌نوسان سناریوی محتمل بازار سهام خواهد بود.

نزولی: ۲۷‌درصد از سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی ریزش قیمت‌ها در هفته‌جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند احتمال اصلاح نرخ ارز در پی افزایش احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای عامل فشار بر سهام است و از طرفی نگرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین نیز می‌تواند موجب عقب‌نشینی قیمت سهام شود. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد قیمت عمومی سهام در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.