پیام شما: وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب یک بسته ۱۰‌بندی برای حمایت از بازار سرمایه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داده است. بعد از انتشار این خبر هم در ظاهر بازار نسبت به آن واکنش مثبت داشت و در چند روز اخیر شاخص کل بورس سبزپوش شده است. نظرات کارشناسان نسبت به این بسته حمایتی متفاوت است؛ به عقیده برخی از آنها این بسته ناکارآمد است و برخی دیگر بر این باورند که در صورت اجرا تاثیر بسیار مثبتی بر بورس خواهد داشت. لطفا از کارشناسان بپرسید آیا این بسته می‌تواند اثر مثبت بر بازار بگذارد و می‌توان به مثبت ماندن شاخص امیدوار بود؟

پاسخ از یوسف امین‌‌داور، کارشناس بازار سرمایه: برخی از بندهای این بسته در صورت اجرا تاثیرات بسیار مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت. بنابراین اگر مواردی که در این بسته ۱۰‌بندی آمده به درستی اجرا شود اثر مثبت روی بازار خواهد داشت. البته آنچه از شواهد پیداست به نظر می‌‌رسد که قصد جدی برای اجرای این بسته وجود دارد و همین مساله جای امیدواری دارد. البته باید بر این نکته نیز تاکید داشت که تا این بسته در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان ملت نرسد و در لایحه بودجه منظور نشود نمی‌توان قطعی نظر داد، بنابراین باید منتظر تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم ماند. اما خبری که از تصویب این بسته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به بیرون آمد مثبت بود و برخی از ترس‌‌های اهالی بازار را از بین برد. تا قبل از این و با آن چیزی که در لایحه بودجه آمده بود سود شرکت‌‌هایی مثل فولادی‌‌‌‌ها نصف یا حتی کمتر از نصف شده بود اما بر اساس آن چیزی که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شده این مشکل مرتفع شده است بنابراین خبر خوبی برای این شرکت‌‌ها بود. در این بسته صحبت از سقف قیمت برای خوراک گاز پتروشیمی‌‌‌‌هاست که اگر این اتفاق بیفتد تاثیر بسیار مثبتی دارد. البته من با تعیین سقف قیمت خیلی موافق نیستم و به نظرم بهتر بود فرمول را اصلاح می‌کردند که قیمت بالاتر نرود ولی همین تعیین سقف قیمت هم می‌تواند در کوتاه‌مدت خبرخوبی برای بازار باشد.

در مجموع اگر این بسته اجرایی شود می‌تواند برای بلندمدت خبر خوبی برای بازار سهام باشد و موجب رشد شود. پیش‌‌بینی می‌شود در صورت موافقت مجلس و منظور شدن این موارد در لایحه بودجه سال آینده وضعیت بازار بهبود پیدا کند و شاهد رشد بازار باشیم.