حرکت شاخص‌‌‌ها نشان از قرار نگرفتن بازار در یک روند صعودی دارند،‌‌‌ بنابراین نوسانات موجود طبیعی ارزیابی می‌شود. در این خصوص می‌توان اذعان داشت تا زمانی که روند نزولی بتواند تبدیل به روندی صعودی شود نوسانات اینچنینی در جریان معاملات دیده خواهد شد.

با توجه به اینکه شاخص‌‌‌کل بورس اوراق بهادار تهران نسبت به ۶ ماه گذشته سطوح بالاتری را تجربه کرده است بنابراین جای نگرانی نیست، چراکه لمس سطوح بالاتر نوید آمادگی بازار برای استارت روند صعودی قوی‌‌‌تری را به جامعه سهامداران می‌دهد. این احتمال وجود دارد که از یک تا دو هفته آتی چنین روند صعودی در بازار شکل بگیرد.

از طرفی بر اساس پتانسیل‌‌‌های بنیادی (با توجه به گزارش عملکرد مطلوب شرکت‌ها) و به لحاظ تکنیکالی (شکست روند کوتاه‌مدت تکنیکال و احتمال پول‌‌‌بک) تغییر روند احتمالی را دور از ذهن نخواهد کرد. این رویداد می‌تواند محدوده قیمتی فعلی را برای خریداران جذاب کند.  هرچند فشار فروش در بازار وجود دارد اما معامله‌‌‌گران حقوقی در خرید سهام عرضه شده غالبا خوب ظاهر شده‌‌‌اند.  تجربه نشان داده است در برهه‌‌‌هایی که این قشر از سهامداران بدون سیاست دستوری اقدام به خرید می‌کنند، این رفتار نشان از ارزندگی بازار خواهد داشت. می‌توان نتیجه گرفت که کلیت بازار سهام به لحاظ بنیادی، تکنیکال و رفتار سهامداران عمده شرایط فعلی را به سرمایه‌گذاران، مساعد مخابره می‌کند و به نظر می‌رسد که با وجود خریدار در محدوده‌‌‌های فعلی، ‌‌‌ شکل‌‌‌گرفتن روند صعودی دور از انتظار نیست.

شاید در بازه زمانی حدودا ۶ ماه گذشته استراتژی کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری پاسخگوی نیاز معامله‌‌‌گران بود اما اکنون P/ E بازار به حدی کاهش پیدا کرده که سهام اغلب شرکت‌ها در کف‌‌‌های قوی قیمتی قرار دارند.  در شرایط تورم ۴۰‌درصدی، تداوم رشد نقدینگی و چاپ پول و اضافه شدن هر روزه به پایه پولی، صحبت از ثبات و نگهداری دستوری نرخ‌ها می‌شود. این سیاست برای کوتاه‌مدت کما اینکه در گذشته هم تجربه شد شاید برای بازار به عنوان مُسکن ایفای نقش کند اما سیاستگذار در نهایت ناچار به آزاد‌‌‌سازی قیمت‌ها و سپردن نرخ‌ها به بازار آزاد است.

اگر سیاست‌های دستوری در راستای کنترل تورم اتخاذ می‌شود، ‌‌‌ به وضوح مشخص است که به هیچ‌‌‌ عنوان تورمی به این صورت قابل کنترل نیست چرا‌‌‌که قیمت‌ها در همه بخش‌‌‌های مختلف در حال افزایش هستند.  

به اعتقاد من استراتژی میان‌مدت سرمایه‌گذاری با دید ۶ ماه تا دو سال در بازار سهام برای بسیاری از نماد‌‌‌‌‌‌های معاملاتی جذاب ارزیابی می‌شود چرا‌‌‌که دلار هم تقریبا نشان داده است که در کف قیمتی خود قرار دارد و پایین‌تر از ارقام فعلی برای آن متقاضیان زیاد و قوی وجود دارد. نرخ کالا و خدمات در بازار با دلاری به مراتب بیش‌‌‌ از حد فعلی دیده شده است و احتمالا تا پایان سال محدوده سقف قبلی در دسترس خواهد بود. این موضوع در کنار روند فرسایشی مذاکرات می‌تواند در ارقام پایین‌‌‌تر هم خریدار جدی برای دلار ایجاد کند.  فارغ از این موارد، عواملی همچون قطعی گاز و برق موقتی خواهد بود و این‌‌‌طور نیست که یک‌‌‌سال به طول انجامد. این در حالی است که هر سال با چنین چالشی در بازار سرمایه مواجه هستیم. با این حال اثر‌‌‌گذاری کوتاه‌مدت در جریان دادوستد‌‌‌ها می‌تواند پیامد این موضوع در بازار سهام باشد. قیمت‌های جهانی، نرخ دلار و P/ E‌‌‌ فعلی سهام نشان از ارزندگی قیمت‌های فعلی دارند.