نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» نیز از احتمال بازگشت تحلیل‌های چندگانه به تالار شیشه‌‌‌ای حکایت می‌کند. غالب سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته، روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند، با این حال ارزیابی کارشناسان از روند بورس در هفته جاری دو دستگی را به خوبی نشان می‌دهد، به طوری که گروهی از کارشناسان روند صعودی را برای بازار متصور هستند. دسته دیگر اما نوسان اندک شاخص کل را پیش‌بینی کرده‌اند.

  کارشناسان چه می‌‌‌گویند ؟

صعودی: ۴۸ ‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی برای نماگر بازار سهام در هفته جاری روند صعودی را پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند پس از اصلاح سهام در دو هفته ابتدایی آبان ماه ، بازار باز هم با حمایت برخی عوامل بنیادی در ادامه روند هفته گذشته خود در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد. نرخ ارز موضوعی است که همچنان می‌تواند زمینه رونق بورس را فراهم کند. همچنین برنامه دولت برای حذف نرخ دولتی دلار با متورم کردن سمت راست ترازنامه بسیاری از شرکت‌ها و افزایش درآمدهای ریالی آنها، دیگر عامل حمایت‌کننده از قیمت سهام است. سطوح قابل‌توجه قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز پتانسیل افزایش تقاضای مناسبی در سهام گروه کالایی خواهد بود. تحت‌تاثیر این عوامل پیش‌بینی می‌شود شاخص سهام در هفته جاری در مسیر صعودی قرار گیرد.

کم‌نوسان: ۴۸‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی می‌گویند بررسی بسیاری از عوامل می‌تواند نویددهنده تداوم رشد شاخص بورس باشد. عواملی همچون حذف نرخ دولتی ارز، سطوح قابل‌توجه نرخ دلار در بازار آزاد و قیمت کالاها در بازارهای جهانی بسیاری را به ادامه رشد بورس امیدوار کرده است، با این حال موانع رشد قیمت‌ها در بورس تهران را نباید از نظر پنهان داشت. ابهامات در مورد سرانجام برجام یا هرگونه توافق هسته‌ای به دلیل اثرگذاری قابل‌توجه آن در اقتصاد کشور و روند نرخ ارز، برخی از سیاستگذاری‌ها در داخل کشور (به طور مثال اتفاقات پیرامون قیمت‌گذاری صنعت خودرو در هفته گذشته) امری است که مانع افزایش تقاضای سهامداران خواهد شد، چرا که سیگنال نااطمینانی به آینده سهام را به بازار می‌دهد و اگر سهامداران را در سمت فروش قرار ندهد، تقاضا را محدود خواهد کرد. بر این اساس به نظر می‌رسد به‌رغم اینکه سهامداران در فضای کنونی در برخی نقاط بازار فعال باشند، کلیت بازار روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد.

نزولی: ۴‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی معاملات هفته منتهی به ۲۸ آبان ماه، روند نزولی را برای شاخص سهام ارزیابی کرده‌اند. این دسته از سهامداران بر شناسایی سود توسط سهامداران پس از رشد هفته گذشته قیمت‌ها تاکید کرده‌اند. به اعتقاد این دسته روند صعود قیمت سهام و سپس فعال شدن فروشندگان برای کسب سود در هفته‌های اخیر بارها اتفاق افتاده است. از سوی دیگر ابهامات در مورد تحولات سیاسی و توافق هسته‌ای اخیر نیز ضعف تقاضا را رقم خواهد زد. بر همین اساس احتمالا بازار با یک بازبینی در سهام روبه‌رو شود که احتمال اصلاح قیمت‌ها را در هفته جاری افزایش می‌دهد.

  بورس هفته از نگاه سهامداران

صعودی: ۵۴ ‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند قیمت سهام در آخرین هفته آبان را صعودی عنوان کرده‌اند. این سهامداران همچون کارشناسان با خوش‌بینی نسبت به افزایش قیمت کالاها در اقتصاد با توجه به برنامه سیاستگذار برای حذف نرخ دولتی، روند شاخص بورس در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد سهامداران اصلاح اخیر قیمت سهام در کنار حمایت عواملی همچون نرخ ارز و بازار جهانی و... بورس را حداقل در کوتاه‌مدت به حرکت خواهد آورد و می‌تواند موجب انتقال پول‌های جدید به بازار سهام شود.

کم‌نوسان: ۲۷‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند قیمت‌ها طی معاملات این هفته را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند.

این سهامداران می‌گویند معمولا پس از تجربه روند الاکنگی شاخص کل، حتی در هفته‌های صعودی احتیاط را می‌توان در معاملات به خوبی حس کرد. حالا نیز بازار باید عامل دیگری برای شناسایی جهت حرکت خود بیابد.

در فضای کنونی هنوز این محرک به بازار نرسیده است. نه فروشنده قدرتمندی وجود دارد و نه خرید چندانی مشاهده می‌شود. این امر در نهایت روند کم‌نوسانی برای بورس تهران رقم خواهد زد.

نزولی: ۱۹‌درصد سهامداران برای روند نماگر اصلی سهام روند نزولی را پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این سهامداران به دلیل اینکه در هفته اخیر، بورس با بازدهی قابل‌توجهی مواجه شده است، ریسک فشار فروش از سوی سهامداران با احتمال رخداد عوامل منفی بیشتر است. ضمن آنکه به نظر می‌رسد اخبار پیرامون قیمت‌گذاری در صنعت خودرو و بی‌ثباتی سیاست‌ها می‌تواند زمینه ریزش قیمت‌ها را فراهم کند.