به‌رغم نگرانی که برای فعالان حوزه کالاهای اساسی در دنیا (مخصوصا فلزات غیر‌آهنی و محصولات پتروشیمی) وجود داشت، مشاهده می‌شود که این نگرانی تا حدودی کم‌رنگ شده است، بنابراین از نگاه بنیادی و سودسازی این مهم می‌تواند به‌نفع بخش قابل‌توجهی از شرکت‌های فعال بازار سرمایه شود.

فارغ از این موضوع درباره تحلیل دلار نیز نگاهی که رشد شاخص بورس تهران را منوط بر رشد دلار می‌داند، نگاه درستی نیست، چرا‌که نوسان روزانه نرخ دلار در تداوم سودآوری شرکت‌ها تاثیر‌گذار نخواهد بود.  در صورتی‌که افت نرخ دلار به‌واسطه بهبود روابط با سایر کشور‌ها روی دهد؛ این اتفاق یقینا به‌نفع کلیت بازار سرمایه است. در پی این رویداد شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند مواداولیه خود را از خارج از کشور تهیه کنند، محصولات خود را با قیمت واقعی به ‌فروش برسانند و در موضوع نقل و انتقالات نقدینگی نیز با مشکلی مواجه نشوند. در عین حال اگر نرخ دلار به‌صورت دستوری یا ارزپاشی با کاهش همراه شود، در واقع بازار سرمایه و سایر فضای کسب و کار کشور از این مهم لطمه خواهند خورد. اینکه گفته می‌شود چون نرخ دلار افزایش پیدا کرده بنابراین بازار سهام هم در نتیجه آن افزایشی شده است، این اتفاق مقطعی بوده و در تحلیل شرایط نباید به آن وزن چندانی داد. با این‌ حال نکته حائزاهمیت موضوع نرخ‌های جهانی است که عامل بسیار مهمی ارزیابی می‌شود. متاسفانه در بازار سرمایه با تهدیداتی مواجه هستیم که عمدتا از جانب دولت و سیاستگذاران متوجه سرمایه‌گذاران می‌شود. مقداری از هیجان زیاد فروشی که در چند روز معاملاتی گذشته روی داد از فروش اوراق دولتی نشات گرفت. نگاه بازار نیز در این زمینه بدین‌گونه است که دولت برای جذاب‌شدن اوراق خود ممکن است اقدام به افزایش نرخ بهره کند. دولتی که اعلام می‌کند بازار سرمایه نباید محل تامین مالی دولت باشد در همین بازار اقدام به فروش اوراق کرد. از طرفی، دولتی که با قیمت‌‌گذاری دستوری و ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف است، اقدامات عملی در راستای حذف چنین مواردی را جامعه تا این لحظه مشاهده نکرده است.

در صورتی‌که قیمت‌‌گذاری دستوری و ارز ۴۲۰۰تومانی حذف شوند، یقینا شرایط مطلوبی برای آینده بازار سرمایه قابل تصور است. در صورتی‌که شاهد تشدید رفتار‌های تعزیراتی، قیمت‌‌گذاری دستوری، ۲ نرخی کردن‌ها در اقتصاد و مسیری که طی سال‌های اخیر منجر به افزایش سود دلالی نسبت به سود تولید شد، ‌باشیم، در واقع تداوم این مهم می‌تواند به‌عنوان یک تهدید برای بازار سرمایه تلقی شود.