هواشناسی بورس در ابتدای شهریور

حالا کارشناسان و تحلیلگران بازار سهام دو پیش‌بینی برای هفته پیش‌رو دارند؛ برخی از آنان معتقدند شاخص در محدوده یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مقاومت خواهد کرد و به‌سادگی نمی‌تواند این محدوده را رد کند. این دسته از کارشناسان تاکید دارند که از قضا این‌روند و استراحت بازار در محدوده یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برای بازار و اهالی آن هم بهتر است و بعد از مدتی شاخص می‌تواند دوباره روند صعودی خود را از سرگیرد. دسته دوم از تحلیلگران اما معتقدند چون دلار در روزهای اخیر روند رو به‌رشد داشته، بازار سرمایه نیز از این رشد نرخ دلار متاثر خواهد بود.

 فلزات اساسی و خودرویی؛ صنایع مورد استقبال در هفته‌جاری

محمدمهدی مومن‌زاده، کارشناس بازار سرمایه: با توجه به‌افزایش قیمت دلار و افزایشی که این متغیر اقتصادی در روزهای اخیر داشته‌است و از سوی دیگر تحرکی که برخی از صنایع در هفته‌های گذشته داشتند، به‌نظر می‌رسد که در هفته پیش‌رو صنعت فلزات اساسی و تا حدودی هم صنعت خودرو، صنعت‌های مورد‌اقبال سهامداران و معامله‌گران بازار سرمایه باشند. مدتی است که بازار روند صعودی خود را شروع کرده‌است و این‌روند رو به‌رشد نه‌‌تنها در این هفته ادامه خواهد داشت بلکه بازار تا آخر سال روند صعودی خواهد داشت. فعلا نباید منتظر اصلاح در بازار باشیم چون هم بحث افزایش نرخ‌ها در صنایع مختلف مطرح است و هم محرک دلاری وجود دارد. اگر قیمت دلار روی همین قیمت‌ها بماند (حتی اگر بالا هم نرود) در کنار تاثیر دیگر متغیرهای پولی باعث می‌شود که بازار سهام تا آخر سال روند رو به‌صعود و مثبتی را داشته باشد.

 رشد بازار با افزایش نرخ دلار

حمید میرمعینی‌، کارشناس بازار سرمایه: در چند روز گذشته چند اتفاق افتاده‌است که وضعیت بازار سرمایه در هفته آینده را باید با توجه به‌این اتفاق‌ها ارزیابی و تحلیل کرد. یکی از این موارد مهم بحث قیمت‌های جهانی بود که کامودیتی‌ها افت تقریبا اثرگذاری داشتند و به‌نظر می‌رسد این مساله بازار کامودیتی‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. اما از سوی دیگر قیمت دلار در روزهای اخیر رشد پیدا کرد و در چند روز شاهد افزایش نرخ دلار در حدود ۳ تا ۴ درصد بودیم که این مساله می‌توان روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

همچنین انتظاراتی که فعالان اقتصادی نسبت به‌تورم و سودآوری شرکت‌ها داشتند، اگر قرار باشد این انتظارات تورمی ادامه داشته باشد، قطعا روی همه بازارها از جمله بازار سرمایه‌ اثرگذار خواهد بود. یکی دیگر از مسائلی که روی بازار تاثیر می‌گذارد مشخص‌شدن تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی است. چون هنوز مجلس شورای اسلامی جلسات رای‌اعتماد به‌وزرای پیشنهادی دولت را آغاز نکرده و هنوز تکلیف تیم اقتصادی دولت سیزدهم مشخص نشده‌است نمی‌توان با قطعیت درباره وضعیت بازار نظر داد.

چه بسا حتی شنیده می‌شود که شاید یکی دو نفر از این وزرا نتوانند رای‌اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به‌دست آوردند. با در نظر گرفتن همه این موارد به‌نظر می‌رسد هفته آینده شاید در یکی دو گروه از صنایع شاهد رشد قابل‌ملاحظه باشیم که این صنایع شامل صنایع جامانده مثل صنعت خودرو و بانکی‌ها خواهند بود که این صنایع رشد بهتری خواهند داشت و بقیه بازار هم منتظر می‌‌‌مانند تا اوضاع سیاسی و اقتصادی مشخص شود؛ یعنی صنایعی که در سه هفته اخیر رشد خوبی داشتند مثل صنایع پتروشیمی، پالایشی و فلزات در هفته آینده منتظر می‌مانند تا هم اوضاع و احوال جهانی و هم وضعیت قیمت دلار مشخص شود. دلیل رشد سهام صنایع خودرویی هم موضوع آزادسازی قیمت خودرو است که احتمالا این اتفاق خواهد افتاد. هرچند باید دید وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی تیم اقتصادی دولت چه تصمیمی می‌گیرند ولی اگر آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد احتمال رشد این صنعت بالاست. صنایع بانکی هم گزارش‌های خیلی خوبی ارائه دادند؛ مخصوصا گزارش‌های ۴‌ماهه آنها گزارش‌های خیلی خوبی بود، با این حال این صنایع هنوز رشد نکرده‌اند و شاید تنها صنعت جامانده در بازار سرمایه که در دو‌ماهه اخیر نسبت به‌بقیه صنایع رشد نکرده صنعت خودروسازی بوده‌است. در نهایت باید تاکید کرد که به‌جز صنایع بانکی و خودرو که در این هفته به‌احتمال زیاد رشد خواهند داشت، صنایع دیگر در این هفته ‌استراحت می‌کنند و درجا می‌زنند. البته در این هفته در بازار ریزش و افت چندانی نخواهیم داشت.

 مقاومت شاخص در محدوده ۵/ ۱میلیون

حسن برادران‌‌هاشمی، ‌کارشناس بازار سرمایه: وضعیت کلی و جو عمومی بازار سرمایه خوب است؛ یعنی ترسی که قبلا نسبت به‌بازار وجود داشت و به‌خاطر ریزش‌های بازار در یک سال گذشته به‌وجود آمده بود، از بین رفته‌ و جای خود را به‌خوش‌بینی داده‌است. البته حجم معاملات در تیر‌ماه خیلی بالا رفته بود و مشخص بود بازار رشد می‌کند. وقتی بازار می‌خواهد صعودی شود؛ اول حجم معاملات آن تغییر می‌کند که این حجم معاملات در تیر‌ماه خیلی خوب بود و پیش‌بینی می‌شد مرداد‌ماه خوبی داشته باشیم. صنایع صادرات‌محور وضعیت خوبی داشتند؛ مثل صنایع پتروشیمی، معدنی‌ها و در کل صنایعی که صادرات‌محورند وضعیت خوبی داشتند. دلار هم در این مدت روند صعودی داشته‌است. در این میان اما شاخص هم‌وزن پا‌به‌پای شاخص‌کل بالا نیامده‌است. شاخص‌کل حدود ۳۰۰ هزار واحد رشد داشته اما فقط صنایع خاصی رشد کرده‌اند که این صنایع اصطلاحا، صنایع شاخص‌ساز نام برده می‌شوند. هنوز صنایع کوچک رشد آنچنانی نداشته‌اند و حداکثر ۱۰ درصد رشد کرده باشند. پیش‌بینی این هفته بازار سخت شده‌است چون از یک‌طرف باید دید نرخ دلار چه می‌شود. اکنون قیمت دلار روی محدوده خیلی حساسی است که اگر این محدوده را رد کند می‌تواند تا ۳۰ هزار تومان هم بالا برود بنابراین وضعیت بازار سرمایه بسیار به‌قیمت دلار و رشد یا ریزش احتمالی آن بستگی دارد. از نظر تکنیکالی هم شاخص‌کل در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مقاومت خواهد داشت، بنابراین فکر نمی‌کنم بازار به‌این راحتی بتواند این محدوده را رد کند. از سوی دیگر برای خود بازار بهتر است که در این محدوده ‌استراحتی داشته باشد و بعد روند صعودی خود را از سر بگیرد.

  ۳ عامل اثرگذار بر آینده بازار سهام

مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد شروع فصل مجامع با روند صعودی شاخص همراه شد. در این میان سهام بزرگ و سهام شاخص‌ساز نیز در مجامع هم با افزایش قیمت رو‌به‌رو شدند و هم تقسیم سودهای مطلوبی نصیب سهامداران خود کردند به‌طوری که شاهد اثرگذاری این سهام در رشد شاخص‌کل بودیم. سهام کوچک بازار نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند و سبب روند صعودی شاخص هموزن شدند. طی این مدت پول حقیقی وارد شده به‌بازار با وجود ابهاماتی که در برخی از سیاستگذاری‌ها وجود داشت چشم‌انداز مثبتی از آینده بازار ترسیم کرد. بر همین اساس شاخص در هفته گذشته بدون وقفه و استراحتی معنادار در مدار صعودی قرار گرفت. جهشی که ممکن است برای ادامه‌یافتن در هفته آتی با مشکلاتی مواجه شود. هفته آینده بازار سرمایه تحت‌تاثیر چند متغیر اثرگذار اقتصادی و سیاسی به‌نظر می‌رسد از روندی که در هفته‌های گذشته در پیش گرفته بود تغییر مسیر دهد. در حال‌حاضر قیمت‌های جهانی  کامودیتی‌ها چنگی به‌دل نمی‌زند. روز گذشته سنگ‌آهنی‌ها با ریزش قیمت شدیدی  مواجه شدند که تاثیر منفی بر بازار داخلی خواهد داشت. اما از سوی دیگر در هفته جاری وزرای پیشنهادی راهی مجلس خواهند شد. گرچه این متغیر سیاسی در نگاه اول نمی‌تواند جلوی پیشرفت داد و ستدها را بگیرد اما تجربه ‌نشان داده در چنین مواقعی فعالان بورسی نسبت به‌قبل محتاطانه‌تر عمل خواهند کرد و صرفا تا مشخص‌شدن فضای سیاسی کشور نظاره‌گر معاملات خواهند بود اما این همه ماجرا نیست. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تغییرات جدی در نحوه معاملات تالارهای شیشه‌ای ایجاد کند، تغییر و تحولات سیاسی کشور افغانستان است. نرخ ارز در ایران تحت‌تاثیر این تغییرات سیاسی کشورهای همسایه با نوسان جدی مواجه می‌شود، بر همین اساس نحوه معاملات بازار سرمایه نیز وارد فاز جدیدی خواهد شد. با توجه به‌این ۳عامل اثرگذار به‌نظر می‌رسد سهام کوچک و آن دسته از سهامی که نقش پررنگی در تغییرات شاخص هموزن ایفا می‌کنند در هفته آینده با استراحتی یکی،دو روزه ادامه هفته را دنبال کنند. با توجه به‌پولی که به‌بازار تزریق شده پیش‌بینی می‌شود بعد از مشخص‌شدن وزرای جدید و نخستین نشانه‌های ثبات نسبی در بازار ارز این دسته از سهام در مدار صعودی قرار بگیرند.

   بازگشت پول حقیقی به‌بورس

شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه: آنچه سمت و سوی  داد و ستدهای بازار سهام را مشخص می‌کند، نرخ ارز است. همان‌طور که بارها اشاره کرده‌ام هر سیگنالی از بازار ارز مخابره شود، همه بازارها تحت‌تاثیر این متغیر اثرگذار نوسان‌پذیر خواهند شد. بورس نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود. درحال‌حاضر شاخص‌کل بورس از نظر تکنیکال درمحدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفته ‌است اما با درنظرگرفتن بلاتکلیف بودن برخی از عوامل اثرگذار، جولان شاخص در این محدوده مقاومتی با اما و اگر‌های بسیاری مواجه شده و به‌روند قیمت دلارگره خورده‌است. چشم‌انداز تورمی، انتظارات صعودی یا حتی نزولی در همه بازارها نسبت به‌تغییرات نرخ ارز شکل می‌گیرد از این‌رو این عامل به‌عنوان عاملی تعیین‌کننده جهت حرکت سایر بازارها را مشخص می‌کند.  با توجه به‌التهابات موجود در وضعیت سیاسی کشور و عدم‌انتشار اخبار مثبت در حوزه سیاست خارجی کشور و مذاکرات برجامی، بازار ارز در وضعیت صعودی قرار دارد و شواهد از مقاومت این اسکناس جنجالی برای شکست قیمت خبر می‌دهد. با توجه به‌این وضعیت احتمال کاهش قیمت دلار کمتر از صعودی‌شدن آن است. افزایش تنش‌های منطقه‌ای نیز در چند روز اخیر سطح مقاومتی دلار در محدوده ۲۶ هزارتومان را شکست و این اسکناس آمریکایی وارد کانال ۲۷ هزارتومان نیز شد. این‌روند همراه با مشکلات بودجه‌ای دولت و اتمام نیمه نخست سال احتمال صعودی بودن قیمت ارز را با وجود همه وعده‌ها بالا می‌برد. تقویت قیمت دلار انتظارات تورمی اهالی بازارسرمایه را دستخوش تغییرات جدی کرده‌است. در همین راستا و با تکیه بر فرضیه تداوم رشد قیمت دلار عبور شاخص از محدوده فعلی و رسیدن دماسنج بازار به‌یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دور از انتظار نیست. رشد قیمت ارز در صورت‌های مالی شرکت‌ها دیده خواهد شد و انتظارات صعودی از قیمت سهام تقویت خواهد شد. با در نظرگرفتن اصلاحی که بازار سرمایه در ۱۰‌ماه به‌سرمایه‌گذاران این بازار تحمیل کرد و در شرایط نسبتا متعادلی به‌سر می‌برد، احتمال بازگشت نقدینگی به‌بازارسهام بیش از قبل وجود دارد. به‌نظر می‌رسد بورس در روزهای آینده نیز در مسیر تعادلی که در پیش گرفته قدم بردارد و احتمالا ورود نقدینگی به‌این بازار سرعت بیش‌تری خواهد گرفت.

 امکان رشد بیشتر برای شاخص وجود ندارد

مجتبی معتمدنیا، کارشناس بازار سرمایه: بر اساس مولفه‌های اقتصادی فعلی نرخ دلار در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است، مگر اینکه اتفاق عجیبی بیفتد که نرخ دلار بالاتر از این برود. از سوی دیگر قیمت‌های جهانی هم تقریبا به‌سقف‌های خود رسید‌ه‌اند، بنابراین بازار سرمایه بهانه‌ای برای رشد ندارد. اکنون چون نقدینگی قابل‌توجهی وجود ندارد، بازار قابلیت رشد نخواهد داشت و این پولی هم که بازار را تا الان صعودی ‌کرده است پول‌های پارک‌شده خود سهامداران و فعالان بازار بود که اوراق خود را تبدیل به‌سهام کرده‌ بودند. سوئیچ اوراق به‌سهام را هم در گزارش‌ها می‌توانستیم ببنیم. به‌نظر می‌رسد بازار سهام تا حدود سه‌ماه وضعیت خنثی داشته باشند و شاخص‌کل بورس بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد نوسان داشته باشد. واقعیت بعدی این است که بازار به‌دو دسته تقسیم شده‌است‌: شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشگاهی که رشد قابل‌توجهی داشتند ولی شرکت‌های کوچک رشدی نداشتند. سقف شاخص‌کل بورس همین رقم است و بالاتر نمی‌رود. با‌وجود نظر بسیاری از کارشناسان معتقدم در صورتی‌که کرونا فروکش کند قیمت‌های جهانی روند کاهشی داشته باشد، بنابراین از لحاظ کلی روند بازار خنثی خواهد بود و باید حجم قابل‌توجهی از نقدینگی وارد بازار شود تا بتوان به‌شاخص بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.