هم‌اکنون و با پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، رشد قابل ملاحظه در تولید داده‌های به وقوع پیوسته و پیچیدگی‌های بهره‌برداری و تصمیم‌گیری بر اساس آن، نیاز به کمیته‌ای تخصصی به نام کمیته یکپارچگی داده‌ها در این خصوص برای هیات‌مدیره‌ها دارد.  آن گونه که تاریخ بورس‌های جهانی نشان می‌دهد، معمولا تحریک به اصلاحات طی یک رسوایی انجام شده است. شرکت‌ها در رسیدگی به نقاط آسیب‌پذیر و پر‌ریسک دیرهنگام عمل می‌کنند و در نهایت دور از ذهن نیست که فاجعه دیگری در شرکت‌ها این‌بار در زمینه داده‌ها رخ دهد. در پاسخ به رسوایی‌هایی که در بورس اوراق بهادار آمریکا در دهه ۱۹۳۰ از جمله کلاهبرداری‌های دوران رکود بزرگ و پس از آن همچون شرکت دارویی مک‌کسون رابینز اتفاق افتاد، کنگره آمریکا قانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سال ۱۹۴۰ را تصویب کرد که به شرکت‌ها توصیه می‌کرد کمیته‌های حسابرسی تحت‌نظر هیات‌مدیره‌ها را برای نظارت بر گزارشگری و افشای مالی تشکیل دهند، اقدامی که بعدا به‌عنوان یک الزام مطرح شد. کمیته حسابرسی پیش‌بینی‌شده توسط قانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نظارت بر افراد و فرآیندها را بر عهده داشت، نه بر فناوری و داده‌ها. امروزه، یکپارچگی داده‌ها اساس پیشرفت‌های تولیدی، امنیت سایبری و چابکی عملیاتی است. داده‌ها مبنای اصلی سودآوری هستند اما فاقد متولی بی‌طرف و صادق در شرکت‌ها هستند.  تاریخ نشان می‌دهد که دامنه گسترده حاکمیت شرکتی غالبا از مقررات ناشی می‌شود و نه از نوآوری و پیچیدگی داده‌ها. راه حل، ایجاد کمیته یکپارچگی داده‌ها در هیات‌مدیره‌ شرکت‌ها برای اطمینان از صحت، کامل بودن و ایمنی داده‌های عملیاتی و بررسی دقیق آنها است. این کمیته از اطلاعات حساس در برابر سوء‌استفاده‌های داخلی، هکرها و شرکت‌های رقیب خارجی محافظت می‌کند. این امر رهبران را برای تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده مسوول می‌داند و مدیران را تشویق می‌کند تا از داده‌های موجود در سازمان استفاده کنند. یکپارچگی داده‌ها، همراه با محافظت و استفاده از داده‌ها، بنیان تعالی آینده است. برای تحقق این واقعیت جدید، هیات‌مدیره‌ها باید پیشگام باشند. شرکت‌های پیشرو باید با رعایت سه اصل که در ادامه به آن پرداخته می‌شود، یک کمیته یکپارچگی داده‌ها را برای هیات‌مدیره‌های خود ایجاد کنند.

۱) یکپارچگی داده‌ها به یک تیم چندوظیفه‌ای نیاز دارد

تیم نظارت بر یکپارچگی داده‌ها باید شامل متخصصانی از جمله مدیر فناوری اطلاعات، مدیران فعالیت‌هایی که بالاترین حجم داده‌ها و با ارزش‌ترین داده‌ها را تولید می‌کنند، کارشناسان در موضوع فعالیت شرکت، کارشناسان نظارتی و... باشد. هدف تیم این است که تشخیص دهد چه داده‌هایی را جمع‌آوری کند، بهترین روش‌ها را برای اطمینان از صحت آنها ایجاد می‌کند (راستی آزمایی) و دستورالعمل‌هایی برای محافظت و استفاده از آنها را برای خدمت به شرکت و ذی‌نفعان آن ارائه می‌دهد.

به‌طور مثال، یک شرکت حمل و نقل ریلی در ایران که داده‌های حسگرهای موجود در قطارها را جمع آوری می‌کند، می‌خواهد ارزش انواع مختلف داده‌ها را تعیین و طبقه‌بندی کند. فارغ از نگرانی‌های مربوط به امنیت سایبری در مورد داده‌های مکانی، مدیر راهبری ممکن است برای هدایت قطارها به نزدیک‌ترین تعمیرگاه به این داده‌های مکانی نیاز داشته باشد، مدیر بازرگانی و فروش برای بررسی حرکت قطار‌ها طبق جدول زمانی و فروش بلیت اطلاعات داشته باشد، مدیر نظارت برای کنترل موقعیت مکانی هر قطار و ارائه گزارش به سازمان‌های مرجع و سایر افراد در شرکت، به همین ترتیب به دسته‌بندی متفاوتی از داده‌ها نیاز داشته باشند. در واقع تصمیم‌گیری در مورد چگونگی سازماندهی داده‌ها برای گزارش‌دهی ساده و کاربردی و استفاده از آن توسط همه افراد درگیر در شرکت است که تعهدات آنها متفاوت است و نیاز به حل مشکل در بالاترین سطح شرکت را دارند.

ایجاد یک تیم یکپارچه داده‌ها بدون نیاز به یک مرجع و مدل انجام نمی‌شود. مدل‌ها و روش‌ها، می‌توانند به‌عنوان الگویی برای سیاست‌های کمیته یکپارچگی داده‌ها و کارکنان آن عمل کنند.

۲) روش‌های مدیریت داده‌ها باید در سطح شرکت باشد

در صورت عدم وجود یک سیاست مشخص و شفاف در سطح شرکت، بخش‌های شرکت احتمالا به نفع خود عمل می‌کنند و شیوه‌های مدیریت داده‌های متفرق و واگرایی ایجاد می‌کنند. نتیجه غالبا یک رویکرد گیج‌کننده و نامناسب و با صرف هزینه تهیه اطلاعات همراه خواهد بود. راه حل حاکمیت یکپارچگی داده‌ها که توسط کمیته ایجاد شده، ضمن کاهش هزینه جمع‌آوری و دسته‌بندی داده‌ها؛ باید مداوم، مستمر و بومی‌سازی‌شده در صنعت باشد. توسعه و استمرار در فعالیت‌های آموزشی هم به‌صورت عمومی و هم به‌طور خاص یکپارچگی داده‌ها را در اولویت شرکت قرار می‌دهد.

۳) مسوولیت‌های کمیته باید اهداف راهبردی را تقویت کند

بهینه‌کاوی یکپارچگی داده‌ها از معیارهای مالی و شاخص‌های کلیدی عملکرد عملیاتی، به اندازه‌گیری سلامت شرکت کمک می‌کند. دیدگاه کمیته (از بالا به پایین) هنگام استفاده از یکپارچگی داده‌ها برای پشتیبانی از استفاده استراتژیک از داده‌ها بسیار ارزشمند است. کمیته باید انطباق با الزامات نظارتی در مورد داده‌ها، حفظ استانداردهای کیفیت داده‌های خاص صنعت و کاهش سختگیرانه ریسک‌های امنیت سایبری را تایید کند. همچنین باید کیفیت داده‌های مورد استفاده برای تصمیم‌گیری‌های عملیاتی را کنترل و دقت فعالیت در استخراج داده‌ها را تایید کند. ارزش سرمایه‌گذاری بر داده‌های شرکت را تعیین و تصمیمات تجاری که برای درآمدزایی از داده‌ها اخذ شده را تبیین کند و باید این دیدگاه جامع از داده‌ها را در تصمیم‌گیری ارکان راهبری (در سطوح بالا) وارد کند.